روزگار خودرو گزارش می‌دهد؛

سامورایی از گور برگشته / تویوتا قصد بازنشستگی این خودرو را ندارد

حتی با وجود بی‌ام و زد ۴ جدیدی که در راه است تویوتا همچنان به تولید سوپرا به عنوان رقیب ادامه خواهد داد.

سامورایی از گور برگشته / تویوتا قصد بازنشستگی این خودرو را ندارد

احتمالا شما هم شایعات مبنی بر کنار گذاشتن مدل زد ۴ توسط بی‌ام و را شنیده اید. اما بی‌ام و با وجود نداشتن هیچ برنامه‌ای یا پیش زمینه‌ای از موفق شدن یا نشدن آن در عرصه بازار محصول جدید خود را برای سال ۲۰۲۶ آماده کرده است. اما این چه ارتباطی با تویوتا سوپرا دارد؟ ربطش این است که تویوتا نیز قرار بود تا مثل پسرعموی آلمانی خود سوپرا را بازنشست کند اما اینطور که به نظر می‌رسد این گزینه نیز از روی میز هر دو رقیب حذف شده است. بنابراین درست مثل سیاست رها کن تا رها کنم این دو خودرو همچنان یک دیگر را عامل تداوم تولید خود می‌دانند.

سوپرا-2

همانطور که معاون رئیس بخش استرالیا تویوتا آقای شاون هانلی در طی مصاحبه‌ای اعلام کرده، تویوتا سوپرا تا زمانی که میدان رقابت را خالی نبیند به تولید ادامه خواهد داد.

بی ام و-زد-1

وی همچنین اضافه کرد:

من کاملا مطمئن هستم که تویوتا مانند بی‌ام و نیست و قطعا به حرفی که زده است عمل خواهد کرد البته ما نمی‌خواهیم بی‌ام و را متهم کنیم اما توقف تولید سوپرا در این مقطع آرزوی محال رقیبانش است.

آقای هانلی تاکید کرد که هر دو خودرو چه سوپرا و چه زد ۴، در منطقه‌ای به نام گرز در اتریش و در کارخانه‌ای به نام مگناستایر تولید می‌شوند. با این حال بی‌ام و ادعا می‌کند که رودستر جدید با مشخصات جدیدی نخواهد ساخت و قرار دادش را با این کارخانه تمدید نخواهد کرد اما در عمل چیزی جز این را میبینیم و این چه معنایی برای سوپرا می‌تواند داشته باشد؟

سوپرا-7

هانلی گفت: خب من یک ایده دارم، نسل فعلی سوپرا و زد ۴ هر دو باهم بازنشست شوند. تویوتا می‌تواند اسم مدل را برای نسل‌های بعدی خود خفظ کند. حتی ممکن است اسم نیز عوض شود.

بی ام و-زد-3

حال از اختلاف و رقابت این دو بگذریم، به زندگی برگرداندن نام سوپرا بعد از ۱۷ سال و در سال ۲۰۱۹ و دوباره کشتنش بعد از تولید فقط یک نسل هیچ توجیحی ندارد. مگر اینکه در آینده شاهد تویوتا سوپرا شاسی بلند باشیم. البته در دنیایی که فورد ماستنگ برقی و میتسوبیشی اکلیپس کراس به وجود آمدند انتظار تویوتا سوپرا شاسی بلند دور از انتظار هم نیست.

سخن پایانی

رقابت بی‌ام و Z۴ و تویوتا سوپرا از زمان تولد این دو زبان زد عام و خاص بوده است. اما نکته قابل توجه در این مقطع زمانی ظهور خودروهای عجیب و غریب مانند میتسوبیشی اکلیپس کراس است که مدت‌ها به عنوان یک کوپه دو در شناخته می‌شد و حالا در قامت یک شاسی بلند یا خودرو کراس اوور ظاهر شده است. سوال اصلی اینجاست که با تداوم روند فعلی و خلا طراحی یا حتی برعکس، به کار بردن خلاقیت بیش از حد، بازار خودرو و مدل‌های اصیل و نمادین کارشان به کجا خواهد کشید؟ آیا روزی خواهد رسید که دیگر طراحی یک مدل از خودرو تداعی‌کننده یک نسل نباشد؟ به عنوان مثال خودرویی مانند تویوتا سوپرا هم دو در کوپه داشته باشد و هم شاسی بلند و سدان! نظر شما درباره این مسئله چیست؟ نظر خودرا با ما به اشتراک بگذارید.

 

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد