پتک خودروهای چینی بر سر غربی ها فرود آمد!

افزایش سهم خودروسازان چینی از بازار داخلی این کشور، خودروسازان خارجی را در پرسودترین بازار خودروی جهان به دردسر انداخته است.

پتک خودروهای چینی بر سر غربی ها فرود آمد!

میدانیم که چین بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان محسوب می‌شود. این کشور با بیش از ۱۵۰ برند خودروسازی و فروش بیش از ۲۵ میلیون دستگاه خودرو در سال، یکی از مهم‌ترین بازارهای خودروی جهان محسوب می‌شود. در کمتر از ۲۰ سال، چین از یک بازار کوچک و محدود به بازاری تبدیل شده که حضور در آن برای هر خودروسازی که به دنبال تبدیل شدن به برندی جهانی است، ضروری خواهد بود. رشد سریع بازار چین باعث شده خودروسازان اروپایی، امریکایی و آسیایی، این کشور را در اولویت خود قرار دهند ولی چرا چین برای بسیاری از این برندهای باسابقه مشکل‌ساز شده است؟

بی وای دی-3

اهمیت چین برای صنعت خودروسازی

سال گذشته، فروش خودروهای سبک در چین معادل ۲۸ درصد از کل فروش جهانی خودرو بوده است؛ بنابراین، چین یک منبع درآمد بزرگ برای بیشتر خودروسازان جهان محسوب می‌شود. به‌عنوان‌مثال، بیش از یک‌سوم کل فروش گروه فولکس‌واگن در چین صورت می‌گیرد. همچنین چین ۳۶ درصد از کل فروش ب‌ام‌و، ۳۳ درصد از فروش مرسدس، ۳۴ درصد از فروش تسلا، ۳۰ درصد از فروش هوندا، ۱۷ درصد از فروش تویوتا و ۲۱ درصد از فروش نیسان را به خود اختصاص داده است. چین همچنین مرکز اصلی تولید و صادرات بسیاری از خودروسازان جهان محسوب می‌شود. به‌عنوان‌مثال، تسلا برخی مدل‌های خود را از کارخانهٔ شانگهای به بازارهای جهان صادر می‌کند و ب‌ام‌و از کارخانهٔ چین برای تولید iX۳ و مینی کوپر الکتریکی برای صادرات استفاده می‌کند. پولستار، داچیا، هوندا، اسمارت، سیتروئن، لوتوس، لینکلن و کوپرا هم خودروهای خود را در چین تولید و به اروپا و امریکا صادر می‌کنند.

در همین حال، چین به راه نجاتی برای بسیاری از برندهای خودروسازی تبدیل شده است زیرا در زمانی که بازارهای اروپا و امریکا رشدی ندارند، چین به تنها منبع اصلی رشد خودروسازان جهانی تبدیل شده است. بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۳، میزان فروش خودرو در اروپا تنها ۴ درصد افزایش پیدا کرده و فروش بازار امریکای شمالی هم با ۱۷.۳ میلیون دستگاه، بدون تغییر مانده است درحالی‌که فروش خودرو در چین طی همین مدت ۲۵ درصد افزایش یافته است.

میزان رشد فروش خودرو در سه بازار بزرگ جهان

  ۲۰۱۳ ۲۰۲۳ تغییر
چین ۱۷.۹۳ میلیون دستگاه ۲۲.۴۵ میلیون دستگاه +۲۵ درصد
آمریکای شمالی ۱۷.۳۵ میلیون دستگاه ۱۷.۳۲ میلیون دستگاه ۰ درصد
اروپا ۱۲.۳۱ میلیون دستگاه ۱۲.۷۹ میلیون دستگاه +۴ درصد

با وجود رشد قابل‌توجه فروش خودرو در چین، وضعیت برای خودروسازان خارجی در این کشور رو به وخامت است. پس از بیماری کرونا، ذائقه و تقاضای خریداران چینی تغییر کرد و شرایط برای برندهای غیرچینی را سخت کرد. در سال ۲۰۲۰، خودروسازان چینی ۳۶ درصد از بازار خودروی این کشور را در اختیار داشتند که این سهم در سال ۲۰۲۱ با افزایشی قابل‌توجه به ۴۳ درصد رسید. این افزایش در سال ۲۰۲۲ هم به دلیل پیشرفت خودروسازان چینی با سرعت بیشتری ادامه یافت و خودروسازان بزرگ چینی مثل چانگان، جیلی، چری و بی‌وای‌دی به دلیل جنگ قیمتی که تسلا به راه انداخت، برنامه‌های تولید خود را تسریع کردند. این‌گونه بود که خودروهای چینی جدیدی با قیمت‌های پایین‌تر وارد نمایندگی‌های فروش شدند. علاوه بر این، رقابت شدیدتر، بسیاری از خودروسازان چینی را مجبور به بهبود مشخصات خودروهای خود در زمینه‌هایی مثل باتری و نرم‌افزار کرد.

مونا-3-1

همهٔ این اتفاقات در کمتر از سه سال رخ داد و خودروسازان خارجی را غافلگیر کرد. درنتیجه، حرکت خریداران از خودروهای غیرچینی به چینی سرعت گرفت. تا سال ۲۰۲۲، خودروسازان چینی ۴۶ درصد از کل بازار داخلی این کشور را به خود اختصاص دادند و یک سال بعد بی‌وای‌دی فولکس‌واگن را به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروساز بازار چین به زیر کشید. در همین سال، سهم چینی‌ها از بازار کشورشان به ۵۰ درصد رسید. افزایش سهم خودروسازان چینی امسال نیز با سرعت چشمگیرتری افزایش پیدا کرده و در آگوست ۲۰۲۴ به رکورد جدید ۶۲ درصد رسیده است. این تغییر در سلیقهٔ خریداران چینی، خودروسازان خارجی را بشدت ترسانده است خصوصاً با توجه به اینکه خودروسازان چینی توانایی ساخت خودروهای رقابتی را پیدا کرده‌اند که با ویژگی‌هایی مثل نرم‌افزارهایی که به زبان چینی صحبت می‌کنند، برای خریداران چینی جذاب‌تر هستند.

 

منبع: پدل

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد