فروش این خودروها خاندانشان را از مرگ حتمی نجات داد!

در صنعت خودروسازی، از عرش به فرش رسیدن و بالعکس می‌تواند در یک چشم بر هم زدن رخ دهد.

فروش این خودروها خاندانشان را از مرگ حتمی نجات داد!

 تکنولوژی تکامل یافته و پیشرفت می‌کند و سلایق خریداران هم هر ساله تغییر دارد. آنچه که سال قبل محبوب بوده امروز از مد افتاده و قدیمی جلوه می‌کند و ناگهان یک خودروساز متوجه انبار شدن هزاران خودروی فروخته نشده می‌شود. اینجاست که عیار یک برند سنجیده می‌شود: چگونه می‌توان با این تغییرات مواجه شد و مشکلات را پشت سر گذاشت؟ یک برند خودروسازی معمولاً زمانی متوجه گیر کردن در باتلاق می‌شود که دیگر دیر شده و نهایتاً ورشکست می‌شود اما همه شرکت‌ها این‌طور نیستند و برخی نیز با تولید یک خودروی خاص از معرکه گریخته و نجات پیدا کرده‌اند. چنین خودروهایی توانسته‌اند سازندگان خود را نجات دهند. فرقی نمی‌کند که دلیل موفقیت این ۱۰ خودروی مشهور طراحی خلاقانه باشد یا بازاریابی فوق‌العاده و یا علاقه مشتریان، چراکه علاوه بر نجات برندهای سازنده خود هویت سازندگان را نیز به کل تغییر داده‌اند. این خودروها نه تنها پرفروش بوده‌اند بلکه به نمادهای مشهوری تبدیل شده و حتی کلاس‌های خودرویی جدیدی را خلق کرده‌اند و تا چندین دهه جهت‌گیری شرکت‌های سازنده را نیز تعیین نموده‌اند. ما می‌خواهیم در این مقاله ۱۰ خودروی مشهور را که توانستند سازندگان خود را نجات دهند معرفی کنیم پس همراه ما باشید.

بنتلی کانتیننتال جی تی (سال ۲۰۰۳)

بنتلی-۱

در اوایل قرن ۲۱ بنتلی با تغییر مالکیت، افت فروش و ضرردهی دست و پنجه نرم می‌کرد. این شرکت در آن دوران زیر چتر حمایتی فولکس‌واگن قرار گرفت و فردیناند پژو فرصت را برای بازگرداندن بنتلی به دوران باشکوه خود مناسب دید. نخستین خودرویی که بنتلی با مدیریت جدید تولید می‌کرد می‌بایست محصولی برجسته می‌بود. کانتیننتال جی تی محصولی جذاب و خاص بود که به پیشرانه ۱۲ سیلندر جدید مجهز شد. برای نخستین بار مشتریان بیشتری جذب بنتلی شدند زیرا مشتریان جوان‌تر هم با نرخ نسبتاً معقول و ویژگی‌های جذاب کانتیننتال جی تی کنار آمدند. این خودرو فروش برند بنتلی را در یک سال دو برابر و وضعیت مالی آن را پایدار کرد و بعداً محصولاتی همچون فلایینگ اسپور و کانتیننتال جی تی اسپید و سوپر اسپرت هم توسعه یافتند.

فیات ۵۰۰ (سال ۱۹۵۷)

فیات۵۰۰

ایتالیای بعد از جنگ به شدت نیازمند خودرویی ارزان‌قیمت و کاربردی بود و فیات ۵۰۰ همین نیازها را برآورده ساخت. ۵۰۰ در واقع دومین نسل از خودروی موردبحث به شمار می‌رود زیرا نخستین نسخه آن که مدل توپولینو بود از طراحی پیشرانه جلو استفاده می‌کرد و البته بهترین گزینه هم برای خیابان‌های کم‌عرض ایتالیا نبود. به همین خاطر بو که در سال ۱۹۵۷ فیات ۵۰۰ جدید معرفی شد و پیشرانه آن در عقب قرار گرفت. طراحی جمع‌وجور به همراه نرخ مناسب و مصرف سوخت کم باعث شد ۵۰۰ نماد احیای اقتصادی ایتالیا باشد. این خودرو در اروپا محبوبیت زیادی داشت و به فیات کمک کرد تا از برندی داخلی به یک بازیگر مهم در قاره همیشه‌سبز تبدیل شود.

ولوو XC۹۰ (سال ۲۰۰۲)

ولوو-xc90

خودروی مشهور دیگری که باعث نجات برند سازنده‌اش شد XC۹۰ بود. برند سوئدی ولوو در اوایل قرن ۲۱ با مشکلات مالی دست به گریبان بود و سدان‌ها و استیشن‌های آن همواره زیر سایه رقبای آلمانی قرار می‌گرفتند؛ اما زمانی که XC۹۰ مدل ۲۰۰۳ راهی بازار شد ورق برگشت. این خودرو توانست عنوان شاسی‌بلند سال را به خود اختصاص دهد و فروش بالایی داشته باشد. XC۹۰ هویت جدیدی به ولوو بخشید و بیش از ۱۰۰ جایزه را کسب کرد. XC۹۰ همواره جزو ایمن‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا بوده است.

لامبورگینی گالاردو (سال ۲۰۰۳)

لامبورگینی-گالاردو

لامبورگینی با اینکه نامی مطرح در عرصه سوپر اسپرت‌ها بود اما با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرد. علیرغم تولید محصولاتی همچون کانتاش، میورا و دیابلو، این برند در لبه ورشکستگی بود اما مالک جدیدش یعنی فولکس‌واگن ایده متمایزی را ارائه کرد. گالاردو حاصل این تفکرات بود که آینده لامبورگینی را برای همیشه تغییر داد. با طراحی برجسته، عملکرد فوق‌العاده و نرخ کمتر از مورسیه لگو، این خودرو مشتریان زیادی را جذب کرد. تا پایان سال ۲۰۱۳ تقریباً نیمی از همه خودروهای تولیدی تاریخ ۵۰ ساله لامبورگینی از نوع گالاردو بوده‌اند.

پورشه باکستر (سال ۱۹۹۶)

پورشه باکستر

پورشه هم در دهه ۹۰ میلادی مشکلات مالی، افت فروش و سبد محصولات قدیمی را تجربه کرده بود. ژرمن‌ها دیگر توانایی تولید خودروهای اسپرت تولید محدود و دست‌ساز را نداشتند و نیازمند محصولی با طیف مشتریان وسیع‌تر و هزینه تولید کمتر بودند. پس از در نظر گرفتن کلاس‌های خودرویی گوناگون، نهایتاً باکستر در سال ۱۹۹۶ تولید شد. این رودستر پیشرانه وسط جایگزین ارزان‌تر ۹۱۱ بود و به راحتی هویت پورشه را نشان می‌داد. باکستر سریعاً به موفقیت دست یافت و به خاطر توازن مناسب پرفورمنس، هندلینگ و نرخ مطلوب تحسین شد.

بی ام و ۲۰۰۲ (سال ۱۹۶۸)

بی ام و ۲۰۰۲

در دهه ۶۰ میلادی بی‌ام و به دلیل تصمیمات نادرست مالی در آستانه ورشکستگی بود و مجبور شد استراتژی خود را تغییر دهد. محصولات بی‌ام و در آن زمان نرخ بالایی داشتند و خیلی مناسب اروپای پس از جنگ نبودند. به همین منظور خودروی جدیدی تولید شد که سبک‌تر و کوتاه‌تر از مدل‌های پیشین بود و کوپه ۱۶۰۰ دو در نام گرفت. البته این خودرو فاقد قدرت و جذابیت ویژه برای جلب نظر خریداران بود. به همین خاطر در سال ۱۹۶۸ مدل ۲۰۰۲ با پیشرانه M۱۰ قوی‌تر معرفی شد. ۲۰۰۲ ترکیبی عالی از پرفورمنس، فضای کابین و بار خوب و نرخ مناسب بود و به فروش بالایی دست یافت.

مینی کوپر (سال ۱۹۵۹)

مینی کوپر

مینی اولیه به خاطر بحران سال ۱۹۵۶ کانال سوئز که منجر به کمبود سوخت و تقاضا برای خودروهای کم‌مصرف در اروپا شده بود تولید شد. در آن زمان بریتانیا هیچ رقیبی برای خودروهای کوچک آلمان نداشت و لئونارد لرد مکرراً از BMC می‌خواست تا خودرویی بهتر با نرخ ارزان و ابعاد جمع‌وجور بسازد. نهایتاً طرح مینی برگزیده شد و به موفقیت بالایی دست یافت. مینی به نماد فرهنگی دهه ۶۰ بدل گردید و عصر جدیدی از خودروهای شیک، کوچک و کم‌مصرف را شروع کرد. موفقیت مینی کوپر نه تنها BMC را نجات داد بلکه آن را به نماد نوآوری صنعت خودروی بریتانیا بدل نمود.

دوج کاروان/پلیموث وویاجر (سال ۱۹۸۴)

کرایسلر

کرایسلر در دهه ۸۰ میلادی از شر تعطیلی کارخانه‌ها، کاهش دستمزدها و محصولات قدیمی خلاص شده بود. این شرکت نیازمند خودروهای پرفروشی بود تا وضعیت خود را سر و سامان دهد. لی لاکوکا مدیرعامل کرایسلر به دنبال محصول جدیدی بود و با همکاری مهندسان ایده تولید دوج کاروان/پلیموث وویاجر را توسعه داد. این خودروها فضای یک ون را با قابلیت مانور و مصرف کم یک مدل سواری ارائه می‌کردند و سریعاً هم به موفقیت بالایی دست یافتند و در سال اول بیش از ۲۰۰ هزار نفر آنها را خریداری کردند. کاروان و وویاجر برای همیشه فرهنگ خودرویی امریکا را تغییر دادند.

مزدا MX-۵ میاتا (سال ۱۹۸۹)

مزدا-میاتا

با اینکه وضعیت مزدا در زمان تولید میاتا به اندازه برندهای دیگر این لیست وخیم نبود اما تولید MX-۵ جان تازه‌ای به آن بخشید. ایده تولید این رودستر در واقع به باب هال خبرنگار خودرویی تعلق داشت که به همکاری با مزدا امریکا در اواخر دهه ۸۰ میلادی پایان داد. این حرکتی برجسته در دوران خود بود اما سریعاً جواب داد. میاتا ترکیبی عالی از سادگی، قابلیت اطمینان بالا و لذت ناب رانندگی محسوب می‌شود و کلاس خودروهای اسپرت کوچک را سر و سامان داده است. میاتا سریعاً به پدیده‌ای در دنیا بدل شد و موفقیتش نه تنها به مزدا کمک شایانی کرد بلکه هویت آن را نیز از نو تعریف نمود.

فولکس‌واگن بیتل (سال ۱۹۳۸)

فولکس واگن بیتل

آخرین خودرو در لیست ۱۰ خودروی مشهور که باعث نجات سازندگان خود شدند بیتل است. فرآیند توسعه این خودرو از کانسپت قبل از جنگ تا پدیده پس از جنگ جزو جذاب‌ترین و موفق‌ترین داستان‌های خودرویی دنیاست. بیتل در اواخر دهه ۳۰ میلادی به عنوان خودرویی مردمی طراحی شد اما پس از جنگ جهانی دوم و به لطف تلاش‌های ایوان هرست سرگرد بریتانیایی تولید شد. بیتل با طراحی ساده و نرخ ارزان خود در دسترس میلیون‌ها نفر قرار گرفت و به فولکس‌واگن کمک کرد دوباره به پا خیزد و اقتصاد آلمان را نیز به تحرک وا دارد. موفقیت بی‌نظیر بیتل یکی از اصلی‌ترین دلایل تبدیل فولکس‌واگن به یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا بوده است.

 

منبع: پدال

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد