گزارش ویژه روزگار خودرو؛
باختن خودرو در شرط بندی / ماجرا چیست؟
بزرگترین لید گیتاریست تاریخ از علاقه خود به کلکسیون خودروهایش میگوید.

نام کرک همت قطعا برای طرفداران موسیقی سنگین شناخته شده است. او نخستین بخش از محبوبیت خود را در تیم متالیکا بهدست آورد. امروزه این هنرمند نه تنها گیتار مینوازد، بلکه آثار موسیقی را نیز برای گروه مینویسد. برای درک تاثیرگذاری کرک باید بدانید که او در لیست برترین گیتاریستهای تمام دوران در رتبه یازدهم قرار گرفت. او از خود جو ساتریانی درس گیتار گرفت.
کرک هَمت (به انگلیسی: Kirk Hammett) (زادهٔ ۱۸ نوامبر ۱۹۶۲) لید گیتاریست گروه متالیکا است. وی که در سال ۱۹۸۳ به عضویت این گروه درآمد، پیشتر در گروه موسیقی Exodus فعالیت داشت. این ستاره آسمان موسیقی راک و متال به سیاق این سبک از موسیقی و اسطوره هایش عاشق خودرو نیز هست. در این مقاله نگاهی میاندازیم به خودروهای مورد علاقه کرک همت تا ببینیم علاقه این این اسطوره به خودرو چه مرز هایی را در نوردیده است. از پورشهای که او بخاطر یک شرط بندی باخت داد تا فورد کلاسیک ۱۹۳۶ کرک، که هنوز هم در کلکسیون او خود نمایی میکند.
ماجرای از دست رفتن پورشه کرک در یک شرط بندی چه بود؟
متالیکا در سال ۱۹۹۱ یکی از پر فروشترین آلبومهای تاریخ خود را به بازار عرضه کرد. این آلبوم که هم به نام خود متالیکا و هم با نام دوم بلک شناخته میشود موفق به فروش سرسام آوری در کل امریکا و همین طور جهان شد. اما ماجرا از آن جا شروع شد که مدیر برنامههای تور جهانی متالیکا با کرک یک شرط بندی ساده کرد. ابتدا تونی اظهار کرد که این آلبوم از متالیکا یک روزی فروش ۱۰ میلیون نسخهای را تجربه خواهد کرد و کرک همت هم در صحبتی نیمه شوخی و نیمه جدی رسما اعلام کرد که اگر چنین اتفاقی بیوفتد خودرو پورشه خودم را به تونی میدهم. از قضا و در طی مدت کوتاهی بعد از انتشار آلبوم بلک، میزان فروش در امریکا تنها به ۲۶ میلیون نسخه رسید. این یک رکورد در تاریخ موسیقی راک به حساب میآمد و از پیشبینی تونی خیلی بیشتر بود. مدت کوتاهی بعد از این اتفاق تونی اسمیت نامهای دریافت کرد که حاوی سوییچ پورشه ۹۱۱ مدل ۱۹۸۹ بود. کرک با این حرکت به قول خود عمل کرد.
بررسی پورشه مدل ۹۱۱ مدل ۱۹۸۹
نسلی از پورشه ۹۱۱ که در فاصله سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴ تولید شد را با کد ۹۶۴ میشناسند. این خودرو را میتوان یکی از دوست داشتنیترین نسلهای ۹۱۱ دانست چراکه در عین دارا بودن ویژگیهای ظاهری کلاسیک پورشه، تاحد زیادی مدرنتر از ساختههای پیش از خود بود.
برای ساخت این خودرو، ابتدا نمونه پایه و محور عقب از مدل کررا ۲ انتخاب شده و سپس کیت بدنه ساخته شده از کربن و کولار تقویت شده با الیاف به همراه قطعاتی که تا ۲۵ میلیمتر به پهنای بدنه اضافه میکنند، روی آن قرار سوار شده است.
اما وجود کلمه «سریع» در لقب این خودرو به دلیل نصب پیشرانه تقویت شده ۳.۸ لیتری شش سیلندر تخت در این خودرو بوده که اکنون از نمونه اصلی ۳.۶ لیتری بسیار قویتر شده و قدرتی برابر با ۳۲۱ اسببخار دارد.
نیروی این پیشرانه از طریق جعبهدنده پنج سرعته دستی G۵۰ ساخت پورشه و دیفرانسیل لغزش محدود برگرفته از مدل RS به چرخهای خودرو منتقل میشود. به منظور کیفیت سواری بالاتر، از میلههای تعادل Unibal و کمک فنرهای KW Clubsport نیز در این خودرو استفاده شده است. این تغییرات با استفاده از رینگهای ۱۷ اینچی سوراخدار که با تایرهای Pilot Sport ساخت شرکت میشلین پوشیده شدهاند، کامل شده است.
سرانجام پورشه کرک چه شد؟
در سال ۲۰۰۳ تونی اسمیت در طی برگزاری یک حراجی آنلاین، چند عدد از وسایل با ارزش گروه همچون مجله رولینگ استون امضا شده توسط تمام اعضای گروه عکسهای آرشیوی و... را برای فروش گذاشت. در بین این اجناس پورشه محبوب کرک همت هم دیده میشد. البته این پورشه به همراه رسیدی امضا شده از طرف خود کرک همت هم بود که به عنوان سندی دال بر مالکیت تونی بر خودرو مذکور بود.
فورد کوپه مدل ۱۹۳۶
خیلی از افراد در برهههای زمانی مختلف به دنبال بهدست آوردن پول و خرج کردن آن برای داشتن یک چهار چرخ که نامش خودرو است، هستند. اما گاهی کسانی پیدا میشوند که عاشق خودرو هستند و به هیچ وجه پول برایشان ملاک نیست. کرک همت را میتوان در زمره اینگونه افراد قرار داد. سلیقه خاص و وسواس گونه او نه تنها در انتخاب گیتار بلکه در انتخاب خودرو نیز نمود دارد. گواه این موضوع این نسخه خاص از فورد ۱۹۳۶ است که کرک آن را جز برترین خودروهای کلکسیون خود میداند و تصور هم نمیکنیم که حاضر به شرط بندی روی آن باشد!
همان طور که در مقاله قبلی روزگار خودرو با تیتر خودروهای خاص زیر پای سلطان گیتار الکتریک اشاره کردیم، دیگر هم گروهی کرک یعنی جیمز هتفیلد بزرگ هم علاقه وصف ناپذیری به خودرو دارد. اما نکته اینجاست که این دو زمانی که روی استیج نیستند در گاراژشان در کالیفرنیا مشغول تغییر و تعمییر و کار بر روی کلکسیونشان هستند. کرک که در اوایل دهه هفتاد به عنوان یک تینیجر خودرو بیوک اسکای لارک ۶۳ سوار میشد و بعدها هم پورشه ۹۱۱ کررا خود را در شرط بندی از دست داد، اقدام به خرید یک فورد کوپه مدل ۱۹۳۶ کرد که هرچه بگوییم از زبیایی این خودرو کم است.
ظاهر خودرو برای کرک بسیار مهم بود و به همین سبب اون به همراه کول فاستر به گاراژ برادران فاستر رفت. برادران فاستر که در گذشته نیز سابقه کار با دیگر ستارههای موسیقی از جمله اددی ون هالن و جیمز هتفیلد را داشتند، دست به کار شدند تا خودرو رویاایی کرک همت را بسازند. فاستر ابتدا به دنبال مدل تک ستون فورد بود اما وقتی آن را نیافت دست به کار شده و با حذف ستونهای یک فورد ۱۹۳۶ معمولی آن را به فورد کاستوم مد نظر کرک همت با ۳ پنجره تبدیل کرد. سقف دست ساز رنگ کرومی و پلاتینیوم به کار رفته در این نسخه ی دست ساز هوش از سر هر عشق خودرویی را میپراند و عمق علاقه یک فرد به خودروی کلاسیک را نشان میدهد.
سخن پایانی
شاید کرک به اندازه جیمز هتفیلد به خودرو اهمیت ندهد و علاقه دیوانه وار او بیشتر معطوف به کلکسیون گیتار الکتریکش باشد اما همچنان که مشاهده کردید او نیز از عاشقان سبک کلاسیک در خودرو هاست. نظر شما درباره شرط بندی کرک و از دست رفتن خودرو پورشه او چیست؟ نظرتان را در کامنتها با ما به اشتراک بگذارید.