این خودرو فلفل تیز و ریز شورولت است!
با اینکه شورولت کوروت ZR۱ و فراری F۸۰ و مک لارن W۱ در یک سطح و کلاس نیستند اما ویژگیهای محصول شورولت به حدی برجسته است که باعث میشود نظرات زیادی به آن جلب شوند.
شورولت کوروت ZR۱ مدل ۲۰۲۵ یک هیولای تمامعیار است و عصاره تمامی نسلهای کوروت به شمار میرود و شاید بتواند با خودروی مسابقهای GT شورولت برابری کند. با اینکه تمامی مدلهای ZR۱ قبلی جزو بهترین نسخههای کوروت بودهاند اما ZR۱ نسل هشتم به حدی فرمول کوروت را به تکامل رسانده که کارشناسان زیادی آن را بهترین نسخه تاریخ این خودرو میدانند و حتی مدعی هستند ZR۱ جدید چیزهای بیشتری در مقایسه با مشخصات رسمی خود ارائه میکند. این خودرو نه تنها قویترین کوروت جادهای تاریخ است بلکه میتواند شانه به شانه بسیاری از سوپر اسپرتها و هایپرکارهای مشهور حرکت کند. از جمله برجستهترین خودروهایی که در محدوده شتاب ۲ ثانیهای مشابه ZR۱ قرار دارند میتوان به فراری F۸۰ و مک لارن W۱ اشاره کرد، دو خودرویی که به تازگی معرفی شده و بحثهای زیادی پیرامون آنها وجود دارد.
خودروهای پرفورمنس باید سریع باشند و کوروت ZR۱ از این نظر عالی عمل میکند. یکی از بهترین جنبههای این خودرو حداکثر سرعت آن است که تا حدود یک هفته پیش اعلام نشده بود؛ اما شورولت به تازگی اعلام کرد این هیولا برخلاف بیشتر خودروهای فراری و مک لارن میتواند به سرعت ۳۷۵ کیلومتر در ساعت دست یابد. این رکورد در حالی بهدست آمده که ZR۱ در دنده آخر حرکت میکرده و امریکاییها تأکید دارند که این عملکرد فقط یکبار ثبت نشده بلکه نسخههای پیشتولیدی نیز توانستهاند سرعت فراتر از ۳۷۰ کیلومتر در ساعت را ثبت کنند.
فراری F۸۰ و مک لارن W۱ سقف سرعت پایینتری دارند. با اینکه F۸۰ سریعترین فراری مدرن است اما حداکثر سرعتش به ۳۴۰ کیلومتر در ساعت میرسد. البته که فراری در این زمینه بهتر هم عمل کرده و خودروهایی همچون لافراری و انزو توانستهاند سرعتهای بالاتر را نیز بر جای بگذارند. مک لارن W۱ به حداکثر سرعت محدود شده ۳۴۹ کیلومتر در ساعت میرسد که بالاتر از باقی محصولات مدرن این شرکت است هرچند مدلهای اسپیدتیل و F۱ ارقام بالاتری را ثبت کردهاند.
عملکرد کلی خودرو معمولاً نتیجه استفاده از پیشرانهای تواناست. در طول این سالها بسیاری از خودروهای نمادین با پیشرانههایی معرفی شدهاند که در خاطرات ماندگار بودهاند و جدیدترین نسل ZR۱ نیز از این قاعده مستثنا نیست. این خودرو توانسته با پیشرانه ۸ سیلندر خود به سطوح جدیدی برسد. همانطور که گفتیم کوروت ZR۱ جدید میتواند با خودروی مسابقهای شورولت برابری کند که این امر اتفاقی نیست. هر دو خودرو دارای پیکربندی پیشرانه مشابهی هستند و در بطن آنها نیروگاه ۸ سیلندر ۵.۵ لیتری توئین توربوی میللنگ تخت قرار دارد. این نیروگاه که با کد LT۷ شناخته میشود حاصل تکامل پیشرانه LT۶ مدل Z۰۶ بوده و بهبودهایی همچون ماشینکاری بیشتر سر سیلندرها و بلوک پیشرانه، سیستم ورودی جدید، زمانبندی سوپاپ بهینه و… در آن دیده میشوند. البته بارزترین تغییر نسبت به پیشرانه Z۰۶ اضافه شدن دو توربوشارژر ۷۶ میلیمتری است که باعث میشود قدرت خودرو به ارقام قابلتوجهی برسد. در حقیقت LT۷ یکی از بهترین پیشرانههای تاریخ شورولت محسوب میشود. قدرت ۱۰۶۴ اسب بخار در دور ۷۰۰۰ و گشتاور ۱۱۲۳ نیوتون متری در دور ۶۰۰۰ باعث ثبت صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت حدود ۲.۶ ثانیهای میشوند.
یکی از جنجالیترین ویژگیهای فراری F۸۰ پیشرانه ۶ سیلندر است که البته با دستیار هیبریدی همراه شده است. با اینکه پیشرانه کوروت نسخه ارتقا یافته از یک پیشرانه خودروی جادهای است اما پیشرانه ۶ سیلندر F۸۰ بسیاری از قطعات خود را از هایپرکار لمان فراری گرفته است. پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوی هیبریدی F۸۰ در هر لیتر خود حدود ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند و سه موتور برقی نیز در مجموع خروجی ۱۱۸۴ اسب بخاری و گشتاور ۸۵۰ نیوتون متری تولید میکنند. F۸۰ میتواند در عرض ۲.۱۵ ثانیه سرعت خود را از سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. شایان ذکر است پیشرانه درونسوز F۸۰ فقط ۸۸۸ اسب بخار قدرت دارد.
پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری مک لارن W۱ نیز از دو توربو سود میبرد و دارای دستیار هیبریدی است. این پیشرانه نیز قویترین پیشرانه نصب شده در خودروهای جادهای مک لارن بوده اما برخلاف سه موتور برقی F۸۰ که حالت چهار چرخ محرک را فراهم میسازند، W۱ طراحی دیفرانسیل عقب پدر خود را حفظ کرده است. قدرت و گشتاور این پیشرانه به ۱۲۵۸ اسب بخار و ۱۳۳۹ نیوتون متر میرسد و خودرو را در ثبت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲.۷ ثانیهای یاری میکند.
شورولت کوروت ZR۱ از سیستم تعلیق متشکل از دامپرهای مغناطیسی، بدنهای از جنس فیبر کربن و عناصر آیرودینامیک متنوع همچون اسپویلر عقب، اسپلیتر جلو و لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت ۴S سود میبرد. یکی از برجستهترین ویژگیهای خودروی موردبحث سیستم ترمز پرقدرتی است که از روتورهای کربن سرامیک ۱۵.۷ اینچی در جلو و ۱۵.۴ اینچی در عقب تشکیل میشود. این روتورها بزرگترین نمونههای نصب شده روی یک کوروت جادهای هستند. سیستم ترمز جدید ZR۱ دوام بیشتری دارند و در دماهای بالاتر نیز کارایی خود را از دست نمیدهند. زمانی که محصول شورولت به پکیج پرفورمنس ZTK مجهز شود غوغایی به پا خواهد شد. این پکیج باعث میشود ظاهر خودرو گیراتر و کاربردیتر شود. اجزای پکیج ZTK شامل بال عقب بزرگ و کاپوت جدید هستند. سیستم تعلیق نیز شامل فنرهای سفتتر بوده و لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت ۴S نیز جای خود را به نمونههای میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ R میدهند. درحالحاضر فعلاً عملکرد خودرو در پیست و همچنین نرخ آن مشخص نشده است.
شورولت کوروت چندین دهه است که پرفورمنس سوپر اسپرتها را با نرخ بسیار نازلی ارائه میکند. البته همانطور که در چند سال اخیر دیدهایم نرخ خودروها افزایش یافته و کلاس خودروهای اسپرت و پرفورمنس بیشترین میزان افزایش نرخ را نشان میدهد. ما دوست داریم کوروت ZR۱ جدید با نرخ بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دلار عرضه شود. با اینکه نرخ پیشنهادی در مقایسه با بهای ۱۲۰ هزار دلاری نسل پیشین این خودرو بسیار بالاتر به نظر میرسد اما باید به این نکته اشاره شود که نسل جدید ZR۱ تفاوتهای اساسی با مدل پیشین داشته و یکی از قویترین خودروهای تاریخ شورولت به شمار میرود.
همچنین ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ZR۱ جدید از نظر حداکثر سرعت بهتر از فراری F۸۰ و مک لارن W۱ عمل میکند و از نظر قدرت نیز کمبودی ندارد. اگر موتورهای برقی دو هایپرکار جدید فراری و مک لارن را حذف کنید، خروجی ZR۱ یک رده بالاتر قرار خواهد گرفت؛ اما فاکتور شوکهکننده واقعی نرخ خودروهاست. حتی اگر نرخ ZR۱ به ۵۰۰ هزار دلار هم برسد بازهم بسیار ارزانتر از W۱ با نرخ حدود ۲ میلیون دلاری و F۸۰ با نرخ حتی بیشتر خواهد بود. تنها چیزی که فعلاً مشخص نیست مشخصات شتاب گیری شورولت کوروت ZR۱ است که با توجه به موارد یاد شده قطعاً ناامیدکننده نخواهد بود.