تاریخچه پرنده نقش بسته بر خودروهای آمریکایی

علاقه‌مندان به خودروهای امریکایی قطعاً با پرنده مشهوری که روی کاپوت پونتیاک فایر برد نقش بسته آشنا هستند اما آیا تاریخچه آن را می‌دانید؟

تاریخچه پرنده نقش بسته بر خودروهای آمریکایی

شاید افراد زیادی معتقد باشند استفاده از برچسب و نشان روی بدنه خودروها ضروری و زیبا نیست اما مثال‌های نقض زیادی وجود دارند. صرف‌نظر از عقیده شما، تقریباً همه افراد معتقدند برخی نشان‌ها و برچسب‌ها کاملاً منحصربه‌فرد و به‌یادماندنی هستند و برای همیشه در خاطرات باقی می‌مانند. یکی از این نشان‌های جذاب، پرنده مشهوری است که روی کاپوت بسیاری از پونتیاک فایبر بردها و ترنس‌ای ام‌های تولیدی دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی به چشم می‌خورد. بسیاری از علاقه‌مندان دنیای خودرو می‌گویند این نشان‌ها جذاب‌ترین نقش‌هایی هستند که روی محصولات پونتیاک به کار رفته‌اند.

پونتیاک-۱

نظرات زیادی دراین‌باره وجود دارد و شکی هم نیست که طرفداران پونتیاک فایر برد ترجیح می‌دهند این برند امریکایی اشتباهات قبلی خود را مرتکب نمی‌شد و می‌توانست همچنان به حضور در دنیای خودرو ادامه دهد. با این وجود، نشان مشهوری که روی فایر برد مدل ۱۹۷۳ نقش بست ۵۵ دلار را به نرخ خودرو اضافه می‌کرد. این نشان مشهور یک پرنده را نشان می‌دهد که بال‌های خود را باز کرده و از دهانش نیز آتش بیرون می‌آید. کنار بال‌های پرنده نیز زبانه‌های آتش دیده می‌شود. در ابتدا مشخص نبود که این پرنده از چه گونه‌ای است و پونتیاک نیز هرگز به‌صورت رسمی اشاره‌ای به آن نکرده بود. این خودروساز امریکایی مکرراً در معرفی آپشن موردبحث از آن به عنوان نشان فایر برد بزرگ نام برده بود.

برخی افراد معتقدند این نشان در واقع ققنوسی است که از خاکستر برمی‌خیزد. برخی نیز آن را به عقاب تشبیه کرده بودند. البته نام مستعاری که به پرنده مشهور یاد شده داده شده “مرغ در حال فریاد” است. با اینکه مرغ در حال فریاد توسط افراد زیادی استفاده شده اما به نظر نمی‌رسد که این نشان در واقع یک مرغ باشد زیرا تقریباً مطمئن هستیم تیم طراحی پونتیاک این نشان و برچسب را با هدف افزایش حس خشونت و قدرت فایر برد در نظر گرفته بودند. ظاهراً بیل پورتر طراح خودرو ایده نصب چنین نشانی را مطرح کرده است. او پس از حضور در تیم طراحی پونتیاک فایر برد چنین ایده‌ای را پیشنهاد کرد و ظاهراً نخستین اسکچ طراحی آن نیز در سال ۱۹۷۰ منتشر شد. پورتر سپس کانسپت خود را به یکی از اعضای بخش طراحی گرافیک پونتیاک نشان داد و در نهایت تصویر فایر بردی که امروز می‌شناسیم ساخته شد. نکته جالب اینکه نخستین نشان از این پرنده روی پونتیاک ترنس‌ای ام ۱/۲ ۱۹۷۰ بکار رفت اما این طرح هرگز اجازه خروج از بخش طراحی را نگرفت چراکه بیل میچل مدیر طراحی جنرال موتورز ظاهر و ابعاد پرنده را دوست نداشت.

تاندر-۱

اما یکی از اعضای تیم طراحی پونتیاک در کتاب خود تایید کرده کانسپت اولیه این نشان چندین سال در آرشیو نگهداری شد تا پس از میچل دوباره مطرح شود. مدیران پونتیاک همچنان روی خوشی به پرنده موردبحث نمی‌دادند تا اینکه جان شینلا طراح مشهور جنرال موتورز پروژه فایر برد را به‌دست گرفت و ایده موردبحث نهایی شد. شینلا خودرویی را که نشان موردبحث روی آن چسبانده شده بود در مکان‌های عمومی راند و گفته شد زمانی که مردم آن را دیدند به شدت تحت تأثیر قرار گرفتند. جان شینلا و تیم فایر برد به توسعه کانسپت مرغ در حال فریاد ادامه دادند و اگرچه به نظر می‌رسید افراد کمی تحت تأثیر آن قرار گرفته‌اند اما جیم مک‌دونالد مدیر جنرال موتورز آن را ستود.

پونتیاک-۳

با توجه به مسیر پر پیچ و خمی که این پرنده مشهور طی کرده تا روی کاپوت پونتیاک فایر برد جا خوش کند، احتمالاً حدس می‌زنید که مرغ در حال فریاد روی کاپوت خودروهای زیادی قرار نگرفت. در واقع این نشان فقط به عنوان آپشن روی فایر برد مدل ۱۹۷۳ ارائه شد هرچند راهی ارزان و ساده برای تمایز محصولات این خودروساز از رقبایی همچون شورولت و فورد بود. نشان کاپوت فایر برد در سال‌های بعد نیز آپشنی محبوب برای خریداران بود و حتی حضور آن در یک فیلم بر شهرتش افزود. بی‌شک آن فیلم بر نمادین بودن این نشان تأثیر گذاشت. اگرچه این برچسب جزو مشهورترین نشان‌های دنیای خودروست اما تصور اشتباهی درباره گونه آن وجود دارد و مرغ در حال فریاد نیست!

 

منبع: پدال

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد