گزارش ویژه روزگار خودرو؛
آتشی که این خودرو بی ام و چهل سال پیش روشن کرد!
نخستین نسل از بیام و M۵ یکی از بهترین سدانهای روی کره زمین در زمان خودش بود.
این جذاب دوست داشتنی که در اوایل دهه ۸۰ میلادی به بازار عرضه شد توانست تا برای نخستین بار لوکس و راحت بودن را با رخ اسپرت ترکیب کند و یکی از بهترین تجربههای رانندگی سدان را به جهان ارائه کند. حالا و بعد از گذشت حدود ۴۰ سال از آن روزها، میتوانیم حدس بزنیم که این خودرو هنوزم حرفهای ناگفتهای دارد و بعد از چهار دهه از تولیدش همچنان لایق احترام است.
کانال یوتیوبی AUTO TOP NL به تازگی این شانس را داشته تا به یکی از معدود نسخههای سالم باقی مانده این خودرو دست پیدا کند و بتواند در یک اتوبان که محدودیت سرعتی ندارد آن را در بوته آزمایش بگذارد و تست کند. این نخستین تصاویر ما از تست این خودرو در آلمان است. یک سدان اسپرت ۴ در، که صدای غرش پیشرانهاش در فضای اتوبان شنیدنی است.
به صورت کاملا غافلگیر کنندهای M۵ هنوزم سرحال است و توانست تا قبل از رسیدن به ترافیک محلی، سرعت خارق العاده ۲۲۸ کیلومتر را ثبت کند. راننده این خودرو توانست این کار را به کمک جی پی اس انجام دهد و نشان دهد که این عدد کاملا واقعی است. لازم به ذکر است که این خودرو ۴۰ سال پیش و در زمان رونماییش به عنوان سریعترین سدان دنیا معرفی شد و طبق اعلام کمپانی بیام و حد نهایت سرعت این خودرو ۱۵۲ مایل بر ساعت معادل ۲۴۳ کیلومتر بر ساعت است.
تعجب برانگیزتر و جالب تر از خود این خودرو صدای آن است. پیشرانه ۳.۵ لیتری تنفس طبیعی این خودرو در هر بار تعویض دنده صداهای جذابی را از خود ساطع میکند. به طوریکه این صداها حتی تداعیکننده و برابر با صدای توربو شارژهای امروزی است. در عصری که خودروها به سمت هیبرید شدن با وزن کمتر و طراحیهای مهندسی شده بسیار مدرن پیش میروند به هیچ عنوان نمیتوان بیام و M۵ با خودرویی از این نسل مقایسه کرد. اما حداقل میتوان این مطلب را بیان کرد که این سدان ساخت بیام و هیولای زمان خودش بوده است. هیولایی که با گذشت چهل سال از عمرش همچنان لایق احترام است.
پیشرانه و مشخصات فنی
دومین نسل سری ۵ با کد شناسایی فنی E۲۸ از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸ بر خط تولید قرار گرفت. این نسل نیز همانند نسل پیشین از دو پیشرانه ۴ و ۶ سیلندر بنزینی بهره میبرد اما برای نخستین بار آپشنهایی چون پیشرانه دیزل، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و طراحی کنسول راننده محور (کنسول زاویهدار به سمت راننده) به بازار عرضه شد. E۲۸ همچنین نخستین نسل سری ۵ بود که با تجهیز به دو پیشرانه ۶ سیلندر M۸۸/۳ و S۳۸B۳۵ با کد رسمی E۲۸ M۵ به عنوان نخستین سری از سری ۵ کد M (نسخه عملکرد محور اسپرت) روانه بازار شد.
سخن پایانی
بسیاری از پایههای صنعت خودرو بر دوش خودروسازان آلمانی بنا شده است و بیام و هم یکی از اصلیترین بازیگران این صحنه است. ساخت چنین سدان اسپرت با مشخصاتی که حتی همین حالا هم لایق احترام است سندی انکار ناکردنی از این حقیقت است. اما متاسفانه امروزه دیگر خبری از آن خودروهای اسطورهای نیست و کارخانههای خودروسازی مخصوصا در چین مانند قارچ از زمین سر بیرون آوردند و باعث شدند تا کمی به ابهت و اصالت بازار خودرو لطمه وارد شود. با این حال هستند هنوز عاشقان خودروهایی که دلبر سی چهل ساله خودشان با ۲۰ ۳۰ لیتر مصرف در هر صد کیلومتر را به خودروهای نازک نارنجی چینی ترجیح میدهند. نظر شما درباره این مقاله چیست؟ نظر خود را با ما در کامنتها به اشتراک بگذارید.