کاوازاکی غزل خداحافظی را خواند!

کاوازاکی به عنوان یکی از محبوب‌ترین برندهای موتورسیکلت دنیا دیگر در رقابت‌های موتو جی پی حضور ندارد اما دلیل آن چیست؟

کاوازاکی غزل خداحافظی را خواند!

فرم امروزی رقابت‌های موتو جی پی از سال ۲۰۰۲ برگزار می‌شود اما ریشه مسابقات موتورسواری به اوایل قرن بیستم میلادی برمی‌گردد. موتو جی پی علاوه بر اینکه جزو محبوب‌ترین رقابت‌های موتور اسپرت دنیاست و طرفداران فراوانی دارد، پذیرای برخی از جذاب‌ترین و قوی‌ترین دوچرخ‌های جهان نیز هست. کاوازاکی ژاپن در سال ۲۰۰۲ با موتورسیکلت ZX-RR و با هدایت آکیرا یاناگاوا در موتو جی پی حضور داشت و با اینکه در این فصل و فصل بعد از آن توانست به رتبه‌ای بهتر از نهم دست یابد اما در فصل ۲۰۰۴ مسابقات با ZX-RR توانست رتبه سوم را کسب کرده و در فصل ۲۰۰۵ هم مقام دوم را به‌دست آورد.

kawasaki

در چهار سال بعد از آن تغییرات مهمی در رانندگان تیم کاوازاکی به وجود آمد و حتی ژاپنی‌ها برای فصل ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ موتو جی پی با مارکو میلاندری قهرمان نامی این رقابت‌ها قرارداد امضا کردند؛ اما کاوازاکی در آغاز فصل ۲۰۰۹ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این رقابت‌ها را به خاطر بحران اقتصادی آن زمان ترک می‌کند. این بحران که با عنوان رکود بزرگ شناخته می‌شود از بخش املاک و مسکن شروع شد و به صنایع گوناگون رسید و حتی باعث خداحافظی برندهای معتبری شد.

این رخدادها نه تنها روی اقتصاد امریکا بلکه بیشتر اقتصادهای دنیا تأثیر منفی گذاشت. گفته می‌شود کاوازاکی برای ادامه حضور در موتو جی پی نیازمند حداقل ۱۱ میلیون دلار سرمایه بود و برخی مدیران این برند اظهار می‌داشتند برای قهرمانی در موتو جی پی باید تا ۱۶ میلیون دلار اختصاص داد. با اینکه کاوازاکی در سال ۲۰۰۹ از رقابت‌ها کنار کشید اما همچنان به حضور در رقابت‌های قهرمانی سوپربایک FIM ادامه داد. باید دانست تفاوت‌هایی بین قهرمانی سوپربایک FIM و موتو جی پی وجود دارد و این موضوع به ویژه درباره خود موتورسیکلت‌ها برجسته می‌شود. موتورسیکلت‌های حاضر در مسابقات قهرمانی سوپربایک جهان از تجهیزات مسابقه‌ای سود می‌برند اما در واقع مدل‌هایی هستند که در بازار حضور دارند؛ اما موتورسیکلت‌های موتو جی پی بسیار گران‌قیمت و ویژه هستند و فقط در پیست استفاده می‌شوند؛ بنابراین درحالی‌که قیمت موتورسیکلت حاضر در رقابت‌های قهرمانی سوپربایک به کمتر از ۳۰۰ هزار دلار (۱۸ میلیارد تومان) می‌رسد اما قیمت موتورسیکلت موتو جی پی می‌تواند به چند میلیون دلار برسد.

nakano-en-la-kawasaki

اما یکی از مزیت‌های حضور شرکت‌های تولید‌کننده موتورسیکلت در رقابت‌های موتور اسپرت مفهوم “یکشنبه پیروز شو، دوشنبه بفروش” است. رویدادهای موتور اسپرت توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند و مدل‌های پیروز معمولاً با فروش بالایی مواجه می‌شوند. موتورسیکلت کاوازاکی ZX-RR چند سال در موتو جی پی حضور داشت اما بیشتر خریداران مدل‌هایی همچون نینجا ZX-۴RR را جذاب‌تر می‌دانند چراکه امکان خرید آن مهیاست. یکی از مدیران کاوازاکی اروپا می‌گوید:

 تأثیر مسابقات روی فروش یک محصول آنی نخواهد بود بلکه فرآیندی تدریجی است. من نمی‌دانم شرکت‌های دیگر چگونه روی پروژه‌های موتو جی پی خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و اطلاعی ندارم که چه تعداد اسپانسر درگیر رقابت‌ها هستند اما قطعاً مبالغ بالایی صرف می‌شود. البته این را هم نمی‌دانم که این سرمایه چگونه به شرکت‌ها بازمی‌گردد.

این شرکت ژاپنی اگرچه موتو جی پی را ترک کرده اما با تولید محصولات جذاب و پرقدرت بیگانه نیست و قبلاً موتورسیکلت‌های جذابش را خدمت شما عزیزان معرفی کرده‌ایم.

منبع: پدال
ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد