روزگار خودرو گزارش می دهد؛

این جت جنگنده است یا خودرو؟

این است قدرت واقعی مک لارن؛ با ۱۲۵۸ اسب بخار قدرتمند‌ترین خودرویی که مک لارن برای جاده‌ها ساخته بدون شک W۱ است.

این جت جنگنده است یا خودرو؟

 در سال ۱۹۹۲ مدل معروف مک لارن F۱ چهارچوب استاندارد جدیدی را برای خودروهای هایپر کار ترسیم کرد. مک لارن با این حرکت خواست که نبض بازار سوپرماشین‌ها را در دست بگیرد و به بقیه بفهماند که پادشاه بلامنازع این حوزه از صنعت خودرو است. بعدها و در سال ۲۰۱۲ مک لارن با معرفی نخستین سوپرکار هیبریدی به نام P۱ بار دیگر انقلابی در این صنعت به پا کرد تا هم قدرت خود را تثبیت کند و هم نظم نوینی را برای پادشاهی خود تعیین کند. حالا و با گذشت ۳۰ سال از عرضه نخستین مدل مک لارن F۱ ، مک لارن باز هم درصدد است تا قدرت نمایی کند. این بار مک لارن تصمیم گرفته تا اژدهای اسماگ خود را با نفس آتشین ۱۲۵۸ اسب بخار به جاده‌ها بفرستد. این حرکت به این معناست که این غول صنعت خودروسازی جهان همچنان هم آورد می‌طلبد اما انگار هم آوردی در حد و اندازه‌های او وجود ندارد.

با مک لارن W۱ آشنا شوید

مک-لارن-دبلیو1-1

ولیعهد جدید مک لارن که قصد تحویل گرفتن قدرت را دارد باید نشان دهد که شایسته این مقام است. برای همین W۱ از یک پیشرانه تویین توربوشارژ ۴ لیتری هشت سیلندر بهره می‌گیرد که با کمک باتری خود ۱۲۵۸ اسب بخار تولید می‌کند. گشتاور این جانشین بر حق پادشاه عدد مافوق تصور ۱۳۳۳ نیوتون متر است. این عدد بسیار بزرگ است حتی بسیار بزرگ تر از گشتاور بعضی از کامیون‌های امروزی! این قدرت عظیم می‌تواند مک لارن را تنها در ۲.۷ ثانیه از صفر به ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند. این هیولا پابند الکترونیک بر پای خود دارد و سرعتش به ۳۴۷ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. این محدودیت به دلیل قابل استفاده بودن این خودرو در شهر و بزرگراه است.

مک-لارن-دبلیو1-2

اما اعداد و ارقام حیرت آور تنها بخشی از ماجرای این غول تازه متولد شده هستند. پیشرانه MPH-۸ این خودرو از صفر بازسازی و ساخته شده است. هیچ کدام از قسمت‌های آن فریم قبلی یا نسل قبلی ندارند و این خود بیانگر آن است که مک لارن به معنای واقعی به دنبال نظمی جدید و نوین است. این پیشرانه از تمام نسخه‌های تا به امروز مک لارن قوی تر است به طوری که به ازای هر لیتر از حجم موتورش ۲۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که این خود نشان دهنده مهندسی پیچیده مک لارن است. خط قرمز دور موتور این خودرو ۹۲۰۰ دور در دقیقه است و جایی که که توربو شارژهای دوتایی خوفناکش وارد عمل می‌شوند بالای ۲۵۰۰ دور در دقیقه است.

مک-لارن-دبلیو1-13

وزن کمتر، استفاده افراطی از فیبر کربن برای سبک تر کردن خودرو و سیلندر سیقل خورده و پوشیده از کروم و... همه همه دست به‌دست هم داده‌اند تا این هیولا به پرواز در بیاید. این مدل اما در کنار پیشرانه سوختی یک موتور الکتریکی هم دارد که با یک باتری ۱.۴ کیلووات ساعتی، تولید ۳۴۲ اسب بخار نیروی اضافه می‌کند.. البته این خودرو می‌تواند به تنهایی و فقط با استفاده از این موتور ۲ کیلومتر به مسیر ادامه دهد که به هر حال از هیچ بهتر است!

مک-لارن-دبلیو1-14

به شکل حیرت انگیزی موتور الکتریکی مک لارن فقط ۲۰ کیلوگرم وزن دارد که به همراه تمامی اجزای هیبرید وزنش به ۸۰ کیلوگرم می‌رسد. در حالت کلی این باعث شده تا وزن خودرو تنها ۴ کیلوگرم بیشتر از نسخه P۱ باشد. قدرت و گشتاور وحشتناک تولید شده از این پیشرانه‌ها به صورت اختصاصی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. طراحی سیستم انتقال قدرت مک لارن متفاوت است به شکلی که قدرت موتور الکتریکی و پیشرانه بنزینی به صورت جداگانه به چرخ‌ها وارد می‌شود.

طراحی ظاهری و مشخصات شاسی جدید مک لارن

مک-لارن-دبلیو1-51

مک لارن در این خودرو از شاسی مونوکوک استفاده کرده است. این نوع شاسی متداولترین نوع شاسی در خودروهای مدرن است. در این نوع شاسی بدنه و شاسی یکپارچه هستند و به جای دو بخش مجزای بدنه و شاسی، یک واحد یک پارچه داریم. در این خودروها دیگر خبری از سازه نردبانی اضافی در زیر خودرو نیست. با این تفاسیر صندلی مک لارن ثابت است و فرمان و پدال‌های گاز و ترمز هستند که متحرک هستند و برای اندازه کردن راننده با سایز‌های مختلف قدی کاربرد دارند.

تست‌های فنی مک لارن

مک-لارن-دبلیو1-441

مک لارن بیش از ۳۵۰ ساعت در تونل‌های باد مخصوص از W۱ تست گرفته و ۵۰۰۰ نقطه منحصر به فرد را برای اینکه مطمئن شود این مدل، آیرودینامیک‌ترین مدلی هست که تا به حال ساخته، مورد تست و بررسی جداگانه قرار داده است.این خودرو بالچه عقبی بزرگی دارد که با باز بسته شدن خود به چسبندگی و پایداری خودرو در سرعت‌های مختلف کمک شایانی می‌کند. این بالچه در زمان نیاز تا ۱۴۴۰ پوند نیروی رو به پایین تولید می‌کند که می‌تواند خودرو را بیش از پیش متعادل و چسبیده به زمین نگاه دارد.این بالچه همچنین می‌تواند در زمان‌های نیاز به ترمز اضطراری به عنوان یک ترمز کمکی عمل کند. تایرهای پیرلی که مخصوص این خودرو طراحی شدند نیز وظیفه چسبندگی در شرایط بارانی و آب و هوای سخت را بر عهده دارند.

طراحی داخلی کابین مک لارن

مک-لارن-دبلیو1-16

در داخل کابین یک مانیتور ۸ اینچی لمسی نصب شده که به خوبی با اندروید و‌ ای او اس سازگار شده است. فضا در این کابین کم و کاملا اسپورت به نظر می‌رسد.

قیمت مک لارن W۱

قیمت این هیولای دوست داشتنی مک لارن ۲.۱ میلیون دلار (۱۳۰ میلیارد تومان) برآورد شده است که البته فقط و فقط قرار است ۳۹۹ عدد از این خودرو ساخته شود. پس در واقع مک لارن هزینه ی منحصر به فرد بودنش را هم از جیب خریداران طلب می‌کند.

 

 

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد