تاریخچه زیر برند لوکس تویوتا و خودروهایش

در این مقاله جذاب به بررسی تاریخچه شرکت ژاپنی لکسوس و همچنین ریشه تأسیس و نام و لوگوی آن می‌پردازیم.

تاریخچه زیر برند لوکس تویوتا و خودروهایش

شاید دانستن این موضوع که بیشتر برندهای لوکس و پرفورمنس که می‌شناسیم و دوست داریم در واقع زیر برند خودروسازان بزرگ‌تر هستند. تأسیس زیرشاخه‌های جدید عملی بسیار رایج در صنعت خودروست و شرکت‌های خودروسازی می‌خواهند با این کار محصولاتی جدید و معمولاً لوکس‌تر ارائه کنند تا به طیف جدیدی از مشتریان دسترسی داشته باشند.

لکسوس-ال اس۴۰۰-۱

زیر برندها معمولاً هویت و شخصیت متمایزی دارند و اگر هدف شرکت جدید فروش خودروها در بازارهای بین‌المللی باشد این موضوع اهمیت بیشتری خواهد داشت. این زیرمجموعه‌ها می‌توانند برای بررسی ایده‌های نوین و خلاقانه و یا حتی پروژه‌های خاص تأسیس شوند، همان کاری که برای لکسوس انجام شده است. لکسوس در واقع برند لوکس تویوتا به شمار می‌رود. با اینکه این دو برند از هویت، طراحی و سبد محصولات خاص خود سود می‌برند اما تویوتا مالک لکسوس است. این حقیقت که تنها ۳۵ سال از تأسیس لکسوس می‌گذرد و در همین مدت نسبتاً کم نیز این شرکت توانسته جزو بهترین برندهای لوکس دنیا باشد، ارزش کار ژاپنی‌ها را نشان می‌دهد. تاریخچه تأسیس لکسوس به اوایل دهه ۸۰ میلادی بازمی‌گردد یعنی زمانی که ایجی تویودا رئیس تویوتا در آن دوران مأموریتی را برای توسعه سدانی انقلابی که لوکس باشد مطرح کرد. این پروژه سریعاً باعث تولید خودرویی لوکس و البته برندی کاملاً جدید شد.

از طراحی محافظه‌کارانه و آیرودینامیک مشابه مرسدس بنز گرفته تا پیشرانه ۸ سیلندر نرم و آرام، LS ۴۰۰ خودرویی بود که در تأسیسات تویوتا تست و بررسی شد و نهایتاً برند لکسوس را به جهانیان معرفی کرد. جالب آنکه همچنان پیشرانه‌های لکسوس و تویوتا در همان تأسیسات ساخت LS ۴۰۰ تولید می‌شوند. باید گفت طراحی سدان موردبحث حدود یک دهه طول کشید و تیم تبلیغاتی تویوتا در سال ۱۹۸۶ شرکت امریکایی Lippincott & Margulies را برای معرفی نام این برند استخدام کرد. موسسه مشاوره‌ای یاد شده ۲۱۹ نام بالقوه را در اختیار تویوتا قرار داد اما همه آنها رد شدند. از جمله این نام‌ها می‌توان به نام “الکسیس” اشاره کرد که برخی مدیران تویوتا به آن علاقه‌مند بودند اما این نام قبلاً در یکی از سریال‌های محبوب امریکا بکار رفته بود و جزو شخصیت‌های مشهور آن سریال بود. تویوتا نهایتاً روی نام لکسوس به توافق رسید، نامی که ترکیبی از کلمه یونانی lexicon به معنی زبان و کلمه لاتین luxus به معنی ظرافت و اشرافیت بود. در ابتدا شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه نام لکسوس مخفف عبارت Luxury EXport to the United States است اما این شایعات رد شدند. البته LS ۴۰۰ به یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های لوکس امریکای شمالی تبدیل شد و نام لکسوس را بر سر زبان‌ها انداخت.

لکسوس-LS400

پس از ریشه نام لکسوس نوبت به بررسی لوگوی آن می‌رسد. برخلاف لوگوی هوندا که همگی با آن آشنا هستیم، نماد لکسوس از خطوط انحناداری که شکل L را نشان می‌دهند تشکیل شده است. این خطوط توسط یک بیضی احاطه می‌شوند. دو شرکت تبلیغاتی متفاوت مسئول طراحی لوگوی لکسوس شدند و در نهایت صورت نوشتاری نام لکسوس توسط شرکت Saatch & Saatchi DDS و لوگو نیز توسط شرکت Hunter/Korobkin طراحی شد. خمیدگی حرف L در لوگوی لکسوس نشان دهنده حرکت این برند است و تمرکز آن روی ثبات، تعالی و عملکرد سطح بالا را نشان می‌دهد. این طرح تحرک لوگو در صورت نوشتاری نام لکسوس نیز دیده می‌شود به گونه‌ای که یک فضا بین حروف E و X وجود دارد و حرکت به سمت آینده را نشان می‌دهد.

کارخانه-لکسوس

شکل بیضی لوگوی لکسوس نه تنها اشاره‌ای ظریف به لوگوی تویوتاست بلکه روی عمق قدرت و هم‌افزایی که لکسوس از همان زمان تأسیس به آن تعهد داشته تأکید می‌کند. تویوتا برای معرفی رنگ‌های ویژه این برند شرکت امریکایی مولی دیزاینز را استخدام کرد تا لوگویی با دو ترکیب رنگی خاکستری و کروم فولادی یا سفید و مشکی را ارائه کند؛ در پایان مقاله تاریخچه لکسوس باید گفت لوگوی این شرکت از همان سال ۱۹۸۸ تاکنون تغییر خاصی نداشته زیرا ظاهری سرراست دارد و ثابت کرده که همچنان به عنوان نماد محصولات لوکس شناخته می‌شود.

 

منبع: پدال

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد