روزگار خودرو گزارش می‌دهد؛

خودروی لوکس و برقی کیا را با ۴.۸ میلیارد تومان بخرید!

کیا EV۹ نخستین خودروی شاسی بلند ۳ ردیفه با ۷ نفر ظرفیت و تمام برقی دنیاست که می‌توان به آن لقب خدا را داد اما خدایی که فانی است.

خودروی لوکس و برقی کیا را با ۴.۸ میلیارد تومان بخرید!

کیا EV9 تمام الکتریکی به لطف تکنولوژی تکنولوژی شارژ سریع با ولتاژ بالا و راحتی حداکثری ارزش خرید بالایی دارد. جزئیات بسیار زیادی راجع به این خودرو وجود دارد که می‌توان آنها را برجسته و بررسی کرد. بررسی این جزییات نشان می‌دهد با وجود تمام شایستگی‌ها هنوز هم ایراداتی به این خودرو وارد است که ظرفیت برطرف کردن را دارند. حتی مواردی در انتقال حس و حال طراحی داخلی و خارجی هستند که می‌توانند بهبود پیدا کنند.

کیا-ای-وی-9-4

به صورت کلی بهانه‌ای برای نخریدن این خودرو نیست مگر آنکه ۷۸۰۰۰ دلار (معادل ۴.۸ میلیارد تومان) پول اضافه برای خرج کردن داشته باشید؛ در آن صورت اگر من بودم ترجیح می‌دادم تا چند سالی برای عرضه نسخه فیس لیفت صبوری کنم.

بدی‌ها ضعف‌، کم وکاست این خودرو

ابتدا بیایید بدی‌های این خودرو را بررسی کنیم تا در هنگام بیان خوبی ها، بیشتر به دلمان بنشینند. چون تجربه کلی این خودرو به جز چند مورد، لذت بخش بود. من حدود ۱۰۰۰ کیلومتر با این خودرو رانندگی کردم و مجبور شدم ۴ بار باتری خودرو را شارژ کنم. ۳ بار از این ۴ بار بعد از اینکه باتری خودرو شارژ شد خودرو از حالت پارک به حالت رانندگی یا حتی دنده عقب هم شیفت نمی‌کرد. در وهله اول خیال کردم که باتری بیش از حد داغ کرده، البته در مکالمه‌ای که با کیا داشتم معلوم شد این سناریو مطرح نیست و باید دنبال دلایل بعدی گشت. در قسمت صفحه ی نمایش جلوی خودرو یک ارور ناشناخته دیده می‌شد که هیچ توضیحی هم نداشت فقط یک آیکون به شکل یک باتری قرمز رنگ ظاهر شده بود که بیشتر یک خطای مهلک طراحی را تداعی می‌کرد تا یک مشکل فنی. در زمان شارژ شدن خودرو من داخل ماشین نشسته بودم و از برق AC خودرو استفاده می‌کردم. بعد از شارژ شدن کامل و قطع کردن اتصال شارژر این آیکون ظاهر شد و دنده خودرو در حالت اتومات شییفت نمی‌کرد. به اصطلاح نه دنده جلو و نه حتی دنده عقب جا نمی‌رفتند. در واقع من هم نی دانستم دلیل این ارور چیست و برای رفع آن چه باید کرد.

کیا-ای-وی-9-بک

بعد از چرخاندن کلید پاور (خدا را شکر EV۹ هنوز هم برخلاف دیگر خودروهای تمام برقی، کلید خاموش و روشن کردن فیزیکی دارد) خودرو به حالت عادی بازگشت. هر باری که در این حالت واماندگی گیر می‌افتادم تقریبا پنج دقیقه طول می‌کشید و من همچنان مطمئن نبودم که چه کاری به جز صبر می‌توانم انجام دهم.

وقتی که با مرکز خدمات پس از فروش کیا تماس گرفتم آنها برایم توضیح دادند که اگر هنگامی که خودرو مشغول شارژ شدن هست از USB-C یا برق AC خودرو و یا دیگر پورت‌های آن استفاده کنید خودرو به حالت اکسسوری مد وارد می‌شود و دیگر به صورت خودکار، شیفتر و دسته دنده و مود رانندگی به کل خاموش می‌شود. برای رفع این حالت کافیست دو بار پشت سر هم پدال ترمز را فشار دهید تا خودرو به حالت عادی بازگردد. تا آنجا که به خاطر دارم من این کار را هم انجام دادم اما جوابی نگرفتم. به هر حال شاید ترتیب خاصی باید برای این کار صورت بگیرد تا خودرو به حالت اولیه باز گردد. در نهایت پیشنهاد شخص این است که بهترین کار در هنگام شارژ خودرو خاموش کردن و ترک آن است تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری شود.

کیا-ای-وی-99

دیگر مشکلات جزئی داخلی قابل اغماز بودند. از جمله موضوعات قابل مطرح کردن می‌توان به عملکرد و دسترسی ضعیف دکمه‌های کنترل تعبیه شده روی داشبورد اشاره کرد که پلاستیکی هستند و استفاده از آنها حس خوبی نداشت.عملکرد منو روی صفحه نمایشگر هم تاخیر داشت و با لگ‌های زیادی همراه بود.

کیا-ای-وی-9-5

رانندگی در سرعت‌های بالا هم حس و حال خوبی نداشت با وجود اینکه سیستم تعلیق خودرو کاملا مستقل است حس می‌کردم سوار بر پیکاپ یا تراک باری هستم. رینگ‌های آلیاژی ۱۹ اینچ هم کاملا در انتقال این حس تاثیرگذار بود. اگر بخواهم روراست باشم حس سواری این خودرو تلفیقی از سواری خودروهای کراس اوور و شاسی بلند برقی معمولی بود و نکته منحصر به فردی که خاص EV۹ باشد را در خود نداشت.

خوبی‌ها و مزایای خودرو

کیا-ای-وی-9-8

نقاط قوت این خودرو اما مثال زدنی بود به‌خصوص در زمان استفاده با ظرفیت حداکثر ۷ نفری، بیشتر به چشم می‌آمد. صندلی EV۹ یک پله از صندلی تمام خودروهایی که قبلا تست کردیم بهتر است. صندلی تمامی خودروهایی که قبلا تست کرده بودم از جمله مرسدس بنز EQS و کادیلاک اسکالید ۶ حالته بودند در حالی که صندلی‌های EV۹ هشت حالت تنظیم شونده دارند. حتی ردیف دوم و سوم صندلی‌ها سیستم تهویه سرد کن و گرم کن دارند. تمام صندلی‌ها چه راننده و چه سرنشین به ماساژور چند حالته مجهز است که این در نوع خود کم نظیر است.

کیا-ای-وی--19

استفاده از گرم کن و سردکن صندلی‌ها برخلاف خودروهای دیگر هم رده، میزان شارژ باتری کمتری مصرف می‌کند. به شکلی که با وجود روشن بودن آنها هم خودرو مسافت قابل توجهی را می‌پیماید. به صورت متوسط به ازای هر پنج کیلومتر یک کیلو وات ساعت از انرژی باتری مصرف می‌شود که از استاندارد جهانی بالاتر است. این دو معنی دارد اول اینکه EV۹ با یک باتری بزرگتر قطعا بهتر بود و دوم آنکه در حالت رانندگی فقط با دیفرانسیل عقب می‌توان برد مسافتی خودرو را افزایش چشمگیری داد. این قابلیت لوکس شک خریداران این خودرو را برای خرید به حداقل می‌رساند.

قابلیت دو دیفرانسیل فعال حد نهایت کارآمدی EV۹ را آشکار می‌سازد مدل پایه این خودرو فقط ۲۱۵ اسب بخار قدرت دارد که برای یک خودروی شاسی بلند با وزن بالای ۲۲۰۰ کیلوگرم زیاد نیست. نسخه چهارچرخ فعال EV۹ ۳۰۰ کیلوگرم سنگین تر استاما به لطف پیشرانه دوگانه خود قدرتش به ۳۷۹ اسب بخار می‌رسد که این مقدار برای یک شاسی بلند خانواده بالاتر از کافی، محسوب می‌شود.

در حوزه رقبا، این خودرو مخصوصا در امریکا، شاسی بلند لوسید گراویتی را پیش روی خود دارد که شاید توانسته از نظر طراحی داخلی و میزان پیمایش مسافت بیشتر ( حدود ۴۵۰ کیلومتر ) عملکرد بهتری نشان دهد. با همه این احوال شاسی بلند کیا هنوز عنوان نخستین خودروی ۷ نفره تمام برقی را یدک می‌کشد که با وجود تمام کم و کاستی هایش بهترین گزینه برای افرادی هست که می‌خواهند خودروی شاسی بلند تماما برقی ۷ نفره سوار بشوند.

سخن پایانی

خودروهای برقی در مسیر جایگزین کردن کامل خود و پایان دادن به عصر سلطنت V۱۰ ‌ها و V۱۲ ‌ها هستند. این طور که پیداست در آینده‌ای نزدیک باید خودروهای بنزینی و دیزل محبوبمان را در قبرستان‌های خودرو و یا در بهترین حالت پشت شیشه موزه‌ها بیبینیم. این واقعیت تلخ، هولناک و اجتناب ناپذیر است. نظر شما درباره این تغییر حکومت و انقلاب خودرویی چیست؟ آیا شما هم صدای انقلاب خودروهای برقی را شنیده اید؟

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد