معرفی یک خودرو جذاب هیوندای / رقیب هوندا با ابعادی بزرگ‌ آمد

هیوندای کنا ۲۰۲۴ با ۷۰۰ لیتر فضای صندوق عقب، در سبد محصولات خودروساز کره‌ای جایگاه ویژه‌ای دارد.

معرفی یک خودرو جذاب هیوندای / رقیب هوندا با ابعادی بزرگ‌ آمد

شاسی بلندهای کوچک در حال بزرگ‌تر شدن هستند. هیوندای کنا ۲۰۲۴ که زمانی یک خودروی ساب کامپکت به شمار می‌رفت هم‌اکنون طویل‌تر، پهن‌تر و قدبلندتر از نسل پیشین خود شده است اما این امر ضرورتاً بد نیست. ابعاد بزرگ‌تر بدنه باعث ارائه فضای کابین و بار بیشتری می‌شود و این موضوع در کنا کاملاً به چشم می‌آید.

با طول ۴۳۵۱ و فاصله بین محوری ۲۶۵۹ میلی‌متری، کنا به ترتیب ۱۴۴.۷ و ۵۸.۴ میلی‌متر طویل‌تر شده است. این تغییرات ابعادی به‌ منظور افزایش فضای بار پشت صندلی‌هاست. فضای بار کنا ۲۰۲۴ به ۷۱۳ لیتر رسیده که بیشتر از رقبایی همچون هوندا HR-V و سوبارو کراس ترک خواهد بود. فضای پای صندلی‌های عقب نیز بهبود یافته و بنابراین سرنشینان در این بخش فضای راحت‌تری در اختیار خواهند داشت.

کنا-داخل

کابین هیوندای کنا ۲۰۲۴ یک دست و ساده طراحی شده و پلاستیک‌های نرم، چرم مصنوعی اعلا و تریم آلومینیوم در داشبورد، پانل درها و کنسول مرکزی بکار رفته‌اند. تمامی سطوح کابین حس بهبود نسبت به نسل پیشین را نشان می‌دهند و حتی در مدل لیمیتد تست شده شاهد صندلی‌های جلوی گرم و سرد شونده هستیم که جزو تجهیزات کمیاب این کلاس خودرویی خواهد بود.

در کابین خودرو دو نمایشگر بزرگ ۱۲.۳ اینچی برای پشت آمپرها و سیستم اطلاعات سرگرمی وجود دارد. خودروی تست شده هنوز هم فاقد اپل کارپلی و اندروید اتوی بی‌سیم است اما هیوندای اعلام کرده از طریق به‌روزرسانی از راه دور آن دو ویژگی را در خودروها ارائه خواهد کرد. از نظر طراحی ظاهری باید گفت کنا نسل قبلی نیز جزو شاخص‌ترین محصولات کلاس بود و حالا نیز ظاهری آینده‌نگرانه‌تر دارد. در بخش جلوی خودرو نوار نورانی بسیار نازک در عرض کاپوت کار شده و پلاستیک‌های زیادی هم در اطراف سپر و قوس چرخ‌ها دیده می‌شود که نمایی خشن‌تر به کنا ۲۰۲۴ می‌بخشند. همچنین رنگ بدنه زرد نیز بر جذابیت‌های شاسی‌بلند هیوندای می‌افزاید.

کنا در جاده سواری بسیار خوبی دارد. پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی ارتقا یافته در مدل لیمیتد تست شده ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۴ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی تولیدی نیز سریعاً راهی چرخ‌ها می‌شود و بنابراین رانندگی با این خودرو در بزرگراه‌ها و سبقت‌گیری کار راحتی خواهد بود. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک نیز نسبت به نمونه CVT مدل‌های پایه عملکرد بهتر و تعویض‌های سریع‌تری دارد. اگرچه سیستم چهار چرخ محرک در تمامی نسخه‌های هیوندای کنا ۲۰۲۴ ارائه می‌شود اما برای استفاده از آن باید ۱۵۰۰ دلار بپردازید. حتی مدل فول لیمیتد نیز به‌صورت استاندارد از طراحی دیفرانسیل جلو استفاده می‌کند اما با این نوع طراحی شاهد سیستم تعلیق منحصربه‌فردی خواهید بود. مدل‌های دیفرانسیل جلو از سیستم تعلیق پیچشی استفاده می‌کنند درحالی‌که مدل‌های چهار چرخ محرک به سیستم تعلیق چند اتصالی مستقل در عقب مجهز هستند.

بنابراین مدل‌های چهار چرخ محرک کنا نه تنها از اعتمادبه‌نفس بیشتری در شرایط آب و هوایی نامساعد برخوردار هستند بلکه با این نوع سیستم تعلیق سواری بهتری نیز خواهند داشت. زمانی که با کنا وارد پیچ شوید آن را خودرویی متوازن و پایدار خواهید یافت. تکان‌های بدنه به اندازه انتظاری که داریم نیست و شاسی کنا نیز ناهمواری را به خوبی جذب می‌کند. حتی رینگ‌های بزرگ ۱۹ اینچی هم باعث سواری راحتی می‌شوند. فرمان شاسی‌بلند هیوندای اما مبهم عمل می‌کند هرچند چنین چیزی در اکثر خودروهای این کلاس دیده شده است.

کنا-عقب

ترکیب سیستم چهار چرخ محرک و پیشرانه ۱.۶ لیتری باعث شده مصرف سوخت کنا ۲۰۲۴ کمی بالاتر باشد. این خودرو در شهر/بزرگراه/ترکیبی مصرف سوخت ۸.۱/۹.۸/۹ لیتر در صد کیلومتر داشته باشد درحالی‌که مصرف سوخت ترکیبی مدل پایه به ۷.۵ لیتر می‌رسد. شایان ذکر است مصرف سوخت هوندا HR-V، سوبارو کراس ترک و تویوتا کرولا کراس که همگی از سیستم چهار چرخ محرک استفاده می‌کنند کمتر از شاسی‌بلند هیوندای است.

اما نکته بعدی به قیمت هیوندای کنا ۲۰۲۴ مربوط می‌شود. همان‌طور که در تیتر این مقاله نیز ذکر شده است احتمالاً می‌دانید که منظور ما چیست. زمانی که نسل قبلی کنا در سال ۲۰۱۷ پدیدار شد فقط ۱۸ هزار دلار قیمت داشت و با این قیمت عملکرد بسیار خوبی را به نمایش می‌گذاشت؛ اما هم‌اکنون قیمت مدل پایه کنا جدید به ۲۵,۶۲۵ دلار می‌رسد که بیش از ۷ هزار دلار افزایش را نشان می‌دهد. خودروی تست شده که از نوع لیمیتد چهار چرخ محرک است با بهای ۳۴,۶۹۵ دلار عرضه می‌شود و درصورتی‌که آپشن های دیگر را سفارش دهید قیمت آن بالاتر خواهد رفت بنابراین با خودروی ارزان‌قیمتی طرف نیستیم.

اما کنا نسل جدید چیزهای زیادی را ارائه کرده است. این خودرو از ابعاد و کابین بزرگ‌تر سود برده و استایل منحصربه‌فردی دارد. قطعاً شما این خودرو را در یک پارکینگ شلوغ گم نخواهید کرد مخصوصاً اگر رنگ بدنه آن زرد باشد. سواری کنا ۲۰۲۴ نیز پذیرفتنی است و در مجموع باید گفت این افزایش قیمت را می‌توان هضم کرد چراکه شاسی‌بلند تازه‌نفس هیوندای موارد قابل‌توجه زیادی را برای خریداران این کلاس خودرویی ارائه می‌کند.

مشخصات هیوندای کنا لیمیتد AWD مدل ۲۰۲۴
پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۱۹۰/۲۶۴
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۷.۷ (تخمینی)
وزن (کیلوگرم) ۱۵۹۰
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۸.۱/۹.۸/۹
قیمت پایه (دلار) ۲۵,۶۲۵
قیمت مدل تست شده (دلار) ۳۴,۶۹۵
منبع: پدال
ارسال نظر