پرداخت غرامت٬ به صاحبان خودروی سرقت شده!

یک شرکت حقوقی اعلام کرد مالکان خودروهای به سرقت رفته کیا و هیوندای می‌توانند در فرآیند دریافت غرامت از این برندها ثبت‌نام کنند.

پرداخت غرامت٬ به صاحبان خودروی سرقت شده!

گفته می‌شود برخی از مالکان خودروهای کیا و هیوندای که سرقت خودروی خود را گزارش کرده‌اند از هفته آینده با دریافت یک اعلان خواهند توانست تقاضای دریافت غرامت نمایند. کره‌ای‌ها با پرداخت ۱۴۵ میلیون دلار بابت حل‌وفصل این مشکل موافقت کرده‌اند. هگنز برمن یک شرکت حقوقی در سیاتل امریکاست که امروز اعلام کرده تمامی افرادی که خودروهای کیا و هیوندای را از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ خریداری یا لیزینگ کرده و در این مدت شاهد سرقت خودروی خود بوده‌اند امکان ثبت‌نام در این پرونده را خواهند داشت. همان‌طور که می‌دانید بسیاری از خودروهای این دو شرکت به دلیل عدم نصب ایموبیلایزر به سرقت رفته‌اند و مالکان هم از کیا و هیوندای شکایت کرده‌اند. هگنز برمن دراین‌باره می‌گوید:

ما بسیار خوشحالیم اعلام کنیم مشتریانی که تحت تأثیر سرقت خودروی خود قرار گرفته‌اند غرامت خود را دریافت خواهند کرد

ظاهراً این بسته مالی حدود ۹ میلیون خودروی به سرقت رفته را شامل می‌شود. هیوندای هم دراین‌باره گفته است:

هیوندای به انجام اقدامات جامع در کمک به مشتریانی که تحت تأثیر سرقت برخی خودروهای مدل ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ فاقد سیستم ایموبیلایزر قرار گرفته‌اند متعهد است

البته باید به این نکته اشاره کرد که فرآیند دریافت غرامت مالکان پس از ثبت شکایت کمی زمان‌بر باشد. دادگاه امریکا باید مجوز نهایی برای پرداخت ۱۴۵ میلیون دلار را تایید نماید و پس ‌از آن مبلغ یاد شده به مالکان خودروها پرداخت شود. ظاهراً قرار است مجوز نهایی دادگاه تا چند هفته دیگر صادر شود. شرکت هگنز برمن می‌گوید:

دستور قاضی برای تأییدیه نهایی می‌تواند در هفته‌های آینده صادر شود و تنها پس از پایان مراحل تجدیدنظر است که غرامت افراد تحت تأثیر پرداخت خواهد شد. واضح است که درخواست تجدیدنظر طرفین باعث تأخیر در پرداخت‌ها می‌شود

ایموبیلایزر یک دستگاه ضد سرقت است که در خودروهای امروزی نصب می‌شود. با نصب این دستگاه، کدی از طریق کلید هوشمند ارسال می‌گردد و بدون وجود آن خودرو روشن نخواهد شد. نخستین بار جورج ایوانز و ادوارد برکن بوئل این سیستم را اختراع کردند. زمانی که ایموبیلایزر خودرو به درستی کار کند ریسک سرقت آن بسیار پایین خواهد بود. موضوع سرقت خودروهای کیا و هیوندای باعث شد چالشی به نام کیا در فضای مجازی راه بیفتد و خودروهای این دو برند کره‌ای سرقت شوند. در ویدئوهای منتشر شده روش استارت خودروهای کیا و هیوندای با دستگاه‌های ساده آموزش داده می‌شد و همین امر باعث شکایت مالکان خودروها شد. دادگاه نیویورک نیز از کیا و هیوندای به خاطر عدم نصب ایموبیلایزر در محصولاتشان شکایت کرد. دادگاه نیویورک در شکایت خود آورده است:

این پرونده مثالی روشن از خودروسازی است که از تکنولوژی ضد سرقت استاندارد در خودروهای خود استفاده نمی‌کند و ایمنی جمعی را نادیده می‌گیرد. تصمیم تجاری هیوندای و کیا برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سود منجر به همه‌گیری سرقت خودروها شده است.

اما کیا هم در پاسخ به این مشکلات اعلام کرد بیش از ۳۴۰ هزار قفل فرمان رایگان را بین مالکان خودروهای تحت تأثیر این قضیه توزیع کرده است. این برند می‌گوید:

این قفل فرمان‌های رایگان باعث افزایش امنیت خودروها می‌شوند و می‌توانند جلوی سارقان احتمالی را بگیرند. ما همچنان به تأمین این قفل‌ها تا زمان نیاز مالکان ادامه خواهیم داد.

کیا همچنین می‌گوید برای بیش از ۳ میلیون خودروی واجد شرایط بسته ارتقای نرم‌افزاری تهیه‌ کرده است. دو برند موردبحث علاوه بر این محافظ سیلندر استارت را نیز ارائه کرده‌اند که برای خودروهایی که شامل ارتقای نرم‌افزاری نیستند نصب می‌شود. این سخت‌افزار به مبارزه با سارقان کمک می‌کند چراکه بدنه سیلندر استارت را تقویت کرده و مانع جدا شدن آن می‌شود. 

منبع: پدال
ارسال نظر