آقای وزیر از دپوی ۸ هزار خودرو خبر دارید؟!

با گذشت سه ماه از سال جاری، آمار تولید و فروش ایران خودرو در ادامه روند نزولی سال قبل، همچنان کاهشی است و از همه مهم تر، هزاران خودروی تولیدی به جای عرضه به بازار، راهی انبار‌ها شده تا شاید گران‌تر به دست مردم برسد.

آقای وزیر از دپوی ۸ هزار خودرو خبر دارید؟!

اطلاعات منتشر شده در کدال از عملکرد سه‌ماهه ایران‌خودرو در فصل بهار نشان می‌دهد این شرکت خودروسازی از ابتدای سال تا ۳۱ خردادماه، ۱۱۸ هزار و ۱۲۸ خودرو تولید کرده است که از این تعداد ۱۰۹ هزار و ۸۱۳ خودرو فروخته شده است. به بیان دیگر، در این مدت، ۸ هزار و ۳۱۵ خودروی تولیدی ایران‌خودرو، در انبار‌های این خودروساز در حوالی جاده مخصوص دپو شده است. 

از سوی دیگر؛ آمار تولید و فروش بزرگ‌ترین خودروساز ایران در مقایسه با سه‌ماهه سال گذشته کاهشی است. به‌گونه‌ای که تولید و فروش ایران‌خودرو در بهار سال قبل به ترتیب ۱۲۹,۹۸۰ و ۱۱۹،۱۳۸ خودرو بوده است؛ بنابراین آمار فروش ایران خودرو در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۸ درصد کاهش داشته است.

نکته دیگر اینجاست که ایران خودرو در سالی گذشت، عملکرد قابل قبولی نداشت و با تولید ۵۳۵،۶۳۶ خودرو روند نزولی را به ثبت رساند و از تولید ۵۸۳،۲۳۴ خودرو در سال ۱۴۰۱ عقب ماند. این روند در سال جاری نیز تداوم داشته و همان‌طور که اشاره شد، تولید و فروش با کاهش همراه است؛ اما با این حال مدیران ایران خودرو چشم انداز تولید و فروش را تا پایان سال به ترتیب ۶۷۶،۲۴۷ و ۶۷۹،۴۴۷ خودرو برآورد کرده اند. اعداد و ارقامی که با این شیوه مدیریتی و قیمت‌گذاری‌های دستوری از سوی دولت و وزارت صمت، دور از دسترس است.

دپو-کدال

دپوی خودرو؛ عمدی یا سهوی

اما با همه این موارد، باید به موضوع مهم ابتدای بحث یعنی آمار خودرو‌های تولید شده، ولی فروخته نشده ایران خودرو در سه ماهه ابتدایی سال پرداخت. جایی که ۸۳۱۵ خودروی تولیدی راهی پارکینگ‌های خودروساز دولتی شده است؛ مسلماً افکار عمومی این اقدام ایران خودرو را مساوی با دپوی ده‌ها هزار خودرو همچون سال‌های گذشته می‌دانند. زمانی که تصاویر از پارک ده‌ها هزار خودروی در حوالی جاده مخصوص و پارکینگ‌های ایران خودرو حکایت داشت و در نهایت با ورود نهاد‌های نظارتی، تصمیمات دیگری گرفته می‌شد.

حالا نیز عدم فروش ۸۳۱۵ خودرو در سه ماهه نخست سال، این احتمال را تقویت می‌کند که این خودروساز بزرگ کشور گزینه دپوی خودرو را روی میزش فعال کرده است. هرچند ممکن است عمداً یا سهواً دپو شده باشند؛ اما خروجی این اقدام به کاهش عرضه خودرو به بازار و گرانی آن منجر می‌شود. اما مسلما در این شرایط انتظار می رود تا سازمان تعزیرات حکومتی نسبت به این تخلف احتمالی ورود کند و از شگرد خودروساز دولتی برای فروش خودرو با قیمت بالاتر جلوگیری کند؛ اتفاقی که با دپو یا عدم تحویل خودرو در موعد مقرر، باعث گرانی خودرو در بازار می شود.

آقای وزیر خبر دارید؟

باید از وزیر صمت در مقام سیاست‌گذار خودرویی و ناظر بر عملکرد مدیران دولتی خودروساز پرسید که از عدم عرضه هزاران خودرو از ابتدای سال تا به امروز توسط ایران خودرو خبر دارد یا خیر؟ از گرانی خودرو‌ها در بازار چطور؟ هرچند اخیراً علی‌آبادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو گفته بود که بی‌خبر است! 

 

www.novin.com
www.novin.com
منبع: تابناک
ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها