تفاوت های برجسته دو غول خودروساز آسیا

درحالی‌که هوندا و هیوندای به دلیل شباهت نام و لوگو ممکن است توسط خیلی‌ها باهم اشتباه گرفته شوند ولی این‌ها دو شرکت کاملاً متفاوت هستند.

تفاوت های برجسته دو غول خودروساز آسیا

هوندا و هیوندای به لطف تولید خودروهای باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه، جزء پرفروش‌ترین خودروسازان جهان هستند. این دو شرکت اما با اینکه در نام و لوگو ظاهراً شبیه یکدیگر به نظر می‌رسند ولی اساساً کاملاً باهم متفاوت هستند. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های هوندا با هیوندای را برسی کنیم.

۱-فلسفه‌های طراحی متفاوت

هوندا-هیوندا-2

درحالی‌که هوندا از طراحی ساده و محافظه‌کارانه استفاده می‌کند که سال‌ها است موردپسند عموم مردم بوده، هیوندای مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. این شرکت کره‌ای با طراحی‌های تهاجمی با خطوط تیز و زاویه‌دار، هنجارها را شکسته است. هر طراحی جدیدی که از هیوندای می‌بینیم جسورانه‌تر از قبلی است و این شرکت به‌گونه‌ای در حال آزمایش است تا بفهمد که تا چه حد می‌تواند مرزهای طراحی را تغییر دهد تا زمانی که با رویگردانی خریداران مواجه شود. البته در بین خودروهای هیوندای می‌توانیم سبک‌های طراحی متفاوت را ببینیم. به‌عنوان‌مثال، مدل‌هایی مثل النترا و توسان از طراحی‌های هندسی استفاده می‌کنند درحالی‌که آیونیک ۵ تعادلی بین طراحی قدیمی و آینده‌نگر برقرار کرده است. از سوی دیگر، حتی جسورانه‌ترین مدل هوندا یعنی سیویک تایپ R ظاهر محافظه‌کارانه‌تری نسبت به نسل قبلی دارد.

۲-فروش بیشتر هوندا از هیوندای

طبق آخرین آمارهای فروش از این دو شرکت، هوندا کیلومترها جلوتر از هیوندای است. طی ۹ ماه نخست امسال در بازار امریکا، هیوندای موفق به فروش ۶۱۰،۴۹۴ دستگاه خودرو شده که افزایش جزئی دو درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. از سوی دیگر، هوندا در همین مدت در بازار امریکا رشد فروش چشمگیر ۱۱.۵ درصدی را تجربه کرده و ۹۵۹،۳۷۱ دستگاه خودرو به فروش رسانده است. در جدول زیر می‌توانید مقایسهٔ آمار فروش مدل‌های پرطرفدار دو برند در ۹ ماه نخست امسال در بازار امریکا را ببینید:

 

سدان کامپکت هوندا سیویک هیوندای النترا
فروش ۱۸۸,۴۲۲ ۱۰۱,۶۱۸
کراس‌اوور کامپکت هوندا CR-V هیوندای توسان
فروش ۲۹۸,۱۶۴ ۱۴۵,۹۴۷
سدان میان سایز هوندا آکورد هیوندای سوناتا
فروش ۱۲۴,۶۸۹ ۴۸,۴۳۰
کراس‌اوور سه ردیفه هوندا پایلوت هیوندای پالیسید
فروش ۱۰۳,۱۱۵ ۸۱,۷۹۲
پیکاپ هوندا ریج‌لاین هیوندای سانتا کروز
فروش ۳۳,۰۳۴ ۲۵,۱۷۱

 

۳-پیشتازی هیوندای در بخش الکتریکی

هوندا-هیوندا-3

در بخش خودروهای الکتریکی، هوندا از هیوندای عقب مانده است. البته این شرکت به‌تازگی با کراس‌اوور پرولوگ که بر اساس پلت‌فرم جنرال موتورز ساخته شده به این بخش وارد شده ولی هنوز حضور خیلی پررنگی ندارد. از سوی دیگر، هیوندای خیلی زودتر با مدل‌های آیونیک به این بخش وارد شد. آیونیک ۵ پس از معرفی در سال ۲۰۲۱، جایزهٔ خودروی سال ۲۰۲۲ جهان را از آن خود کرد. پس‌ازاین هم مدل آیونیک ۶ با طراحی عجیب و تکنولوژی‌های هوشمندانه به بازار آمد. به همین دلیل، درحالی‌که هوندا در آمار فروش خودروهای سنتی پیشتاز است، هیوندای در فروش خودروهای الکتریکی برتری دارد. این شرکت در ۹ ماه نخست امسال، مجموعاً ۳۹،۴۱۵ دستگاه آیونیک ۵ و آیونیک ۶ در امریکا به فروش رسانده درحالی‌که هوندا فقط پرولوگ را در این بخش دارد که تاکنون ۱۴،۱۷۹ دستگاه فروخته است.

۴-برند لوکس باسابقه‌تر هوندا

هوندا-هیوندا-4

چند دهه پیش، هوندا نخستین خودروساز اقتصادی ژاپنی بود که برند لوکسی بنام آکورا را ایجاد کرد. سال‌ها بعد، هیوندای هم از همین فرمول بهره برد و برند جنسیس را تاسیس کرد. درحالی‌که جنسیس با طراحی مشابه بنتلی و نرخ مناسب به‌سرعت در حال جلب نظر خریداران است، آکورا چندین دهه است که با مدل‌های لوکس مختلف، امتحان خود را پس داده است. آکورا حتی پیش از لکسوس و اینفینیتی برای رقابت با برندهای لوکس آلمانی تأسیس شد.

۵-گارانتی بیشتر هیوندای

هوندا-هیوندا-5

هیوندای خیلی دیرتر از هوندا وارد بازار امریکا شد و به همین دلیل، کار بسیار سختی پیش رو داشت. ازاین‌رو، هیوندای باید با جلب اعتماد خریداران، آنها را متقاعد می‌کرد که بجای خودروهای امریکایی و ژاپنی سراغ خودروهای تازه‌وارد کره‌ای بروند. بدین منظور، هیوندای گارانتی ۱۰ ساله برای خودروهای خود در نظر گرفت که نشان از اعتماد کامل این شرکت به محصولاتش داشت. این کار خیلی خوب نتیجه داد و هیوندای توانست در بازار رقابتی امریکا و در بین برندهای بسیار قدیمی‌تر، جایگاه قابل‌توجهی برای خود دست‌وپا کند.

۶-سابقهٔ بیشتر هوندا

هوندا-هیوندا-6

شناخت بازار از یک برند به زمان زیادی نیاز دارد و هوندا از این لحاظ برتری بزرگی نسبت به هیوندای دارد زیرا این شرکت ژاپنی سال‌ها زودتر از هیوندای وارد عرصهٔ خودروسازی شد. هوندا در سال ۱۹۴۶ توسط «سوئیچیرو هوندا» تأسیس شد و نخستین خودروی خود با نام N۶۰۰ را در سال ۱۹۷۰ در امریکا عرضه کرد. پیش از آن‌هم هوندا حضور پررنگ و قدرتمندی در بازار موتورسیکلت امریکا داشت که به موفقیت خودروهای آن کمک کرد. از سوی دیگر اما درحالی‌که هیوندای در سال ۱۹۶۷ توسط «چانگ جو یونگ» تأسیس شد، حدود دو دهه طول کشید تا در سال ۱۹۸۶ با سدان دیفرانسیل جلوی اکسل وارد بازار امریکا شود. در آن زمان، هوندا برای عرضهٔ نسل چهارم سیویک در امریکا آماده می‌شد!

۷-حضور هوندا در بازار سوپراسپرت‌ها

هوندا-هیوندا-7

حضور در بخش سوپراسپرت‌ها برای یک برند اقتصادی اصلاً کار آسانی نیست ولی هوندا این جسارت را داشت و با NSX این کار را انجام داد. این خودرو در سال ۱۹۸۹ با ظاهر جذاب و پیشرانهٔ V۶ قدرتمند به بازار آمد و ادعای رقابت با فراری را داشت. هوندا بعداً نسل دوم NSX را هم با پیشرانهٔ V۶ هیبریدی تولید کرد ولی هیوندای هنوز جرأت حضور در بخش سوپراسپرت‌ها را نداشته است.

۸-موفقیت بیشتر بخش اسپرت هیوندای

هوندا-هیوندا-8

با پایان تولید NSX، هوندا در بخش اسپرت از هیوندای عقب افتاده است. البته قطعاً سیویک تایپ R با ترکیب هندلینگ و قدرت استثنایی با کارایی یک هاچ‌بک خانوادگی، یکی از بهترین خودروهای اسپرت بازار محسوب می‌شود ولی این تنها خودروی اسپرت در سبد محصولات هوندا است درحالی‌که هیوندای یک بخش پرفورمنس مجزا با نام N دارد. این بخش با بهره‌مندی از دانش موتوراسپرت هیوندای، خودروهای اسپرت مختلفی مثل النترا N، کُنا N و حتی آیونیک ۵ N الکتریکی را به بازار عرضه کرده که همگی رانندگی جذابی دارند.

۹-سابقهٔ پربارتر هوندا در موتوراسپرت

هوندا-هیوندا-9

هوندا در بخش‌های مختلف موتوراسپرت مثل مسابقات موتو GP، رالی و فرمول یک حضور بسیار پررنگ و موفقی داشته است. در فرمول یک، تیم ردبول با پیشرانه‌های هوندا تاکنون چند قهرمانی کسب کرده و این شرکت ژاپنی سال‌ها است که پیشرانه‌های خودروهای مسابقه‌ای ایندی‌کار را هم تأمین می‌کند درحالی‌که فعالیت موتوراسپرت هیوندای عمدتاً فقط به مسابقات WRC محدود می‌شود.

۱۰-قیمت ارزان‌تر خودروهای هیوندای

هوندا-هیوندا-10

این روزها با توجه به تورم و افزایش هزینه‌ها، نرخ برای بسیاری از خریداران خودرو به موضوعی بسیار مهم تبدیل شده است. هرچند هوندا و هیوندای هردو خودروهای مقرون‌به‌صرفه‌ای را عرضه می‌کنند ولی در این نبرد یک برندهٔ آشکار وجود دارد. در بخش کراس‌اوورهای کامپکت، نرخ پایهٔ توسان حدود ۱،۵۰۰ دلار از CR-V ارزان‌تر است. در بخش سدان‌ها هم النترا ۲،۶۲۵ دلار نرخ ارزان‌تری دارد. در بخش خودروهای پرفورمنس این اختلاف بیشتر می‌شود به‌گونه‌ای که النترا N بیش از ۱۰ هزار دلار از سیویک تایپ R ارزان‌تر است. البته سیویک خودروی بسیار قوی‌تری است ولی به لطف هیوندای، می‌توان با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر لذت رانندگی با یک خودروی کامپکت اسپرت را تجربه کرد.

 

منبع: پدال

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر