گلوله باران غول خودروسازی آمریکا!
ایلان ماسک و تسلا در سالهای اخیر مانور زیادی روی قابلیت ضدگلوله بودن سایبرتراک دادهاند اما آیا واقعاً اینگونه است؟
اگر به خاطر داشته باشید در مراسم سال ۲۰۱۹ که برای رونمایی از تسلا سایبرتراک ترتیب داده شده بود ایلان ماسک در جلوی دو شیشه ضدگلوله ایستاد و در همان حال نشانههای ترک برداشتن و شکستن این شیشهها آشکار شد. اگرچه ماسک بعدها توضیحات مفصلی درباره این تست ناموفق ارائه کرد اما گفته شد که شیشه ضدگلوله قبلاً تحتفشار زیادی قرار داشته و به همین خاطر شکسته است؛ اما همین اتفاق باعث شد سؤالات زیادی درباره ادعاهای تسلا به وجود آید. برای مثال مدیرعامل این خودروساز در همان رویداد تایید کرد سایبرتراک از همان فولاد ضدزنگ ۳۰۱ با ضخامت ۳ میلیمتر که در فضاپیمای اسپیس ایکس بکار رفته استفاده خواهد کرد. این فولاد در برابر گلولههای ۹ میلیمتری مقاوم است.
با اینکه ماسک اعلام کرده سایبرتراک خودرویی ضدگلوله است اما هیچکدام از تبلیغات وانت برقی تسلا به این ویژگی اشاره نداشتهاند. اگرچه در صفحه مخصوص سایبرتراک در وبسایت تسلا شاهد جمله “اسکلت خارجی از جنس فولاد ضدزنگ بسیار سخت” هستیم اما بازهم بهطور صریح به خاصیت ضدگلوله بودن این خودرو اشاره نشده است. تسلا میگوید بدنه سایبرتراک قابلیت کاهش آسیبها و زنگزدگی را دارد اما این اظهارات تاییدکننده گفتههای قبلی ماسک درباره ضدگلوله بودن سایبرتراک نیست.
پاسخ کوتاه به این سؤال که آیا سایبرتراک واقعاً ضدگلوله است یا خیر “تا حدی” خواهد بود. در مراسم آغاز تحویل وانت موردبحث که سال ۲۰۲۳ انجام شد ماسک ویدئویی از شلیک گلوله به بدنه سایبرتراک را منتشر کرد. او حتی در شبکه اجتماعی توییتر این قابلیت را تایید کرد اما امکان دارد گلولهها به بدنه خودرو نفوذ کنند. دو ماه قبل از آغاز تحویل سایبرتراک به مشتریان، ماسک به یک پست در توییتر واکنش نشان داد. در آن پست سایبرتراکی که با گلوله سوراخ شده بود دیده میشد. برخی افراد اظهارکردند سایبرتراک به اندازهای که ماسک میخواهد و شما فکر میکنید ضدگلوله نیست!
اگرچه شکی وجود ندارد که ویدئوی منتشر شده از سایبرتراک آسیب دیده واقعی بود اما مشکل به نوع گلولههای مورد استفاده مربوط میشد. چند روز قبل از منتشر شدن این ویدئو تسلا تست ضدگلوله کامل سایبرتراک را منتشر کرده بود و بدنه در برابر گلولههای ۹ میلیمتری مقاومت نشان داد. اگرچه رد گلولهها به خوبی روی بدنه مشخص بود اما آنها به پانل داخلی نفوذ نکرده بودند. با انتشار این ویدئو در فضای مجازی به نظر میرسد ادعاهای ماسک درست هستند اما یکی از یوتیوبرها اعلام کرد این فقط بخشی از ماجراست. در ویدئوی سال ۲۰۲۴، این یوتیوبر تستهای شلیک گلوله را انجام میدهد. اگرچه تسلا ثابت کرده است سایبرتراک میتواند در برابر گلولههای گوناگون از جمله ۹ میلیمتری دوام بیاورد اما زاک نلسون میگوید همیشه گلولههای بزرگتری هم وجود دارند. او با انتشار جدولی از نوع سلاحها و گلولههای استفاده شده در این تست دوباره تایید کرد سایبرتراک میتواند در برابر گلولههای ۹ میلیمتری دوام بیاورد. جالب اینکه گلوله کالیبر ۲۲ نیز نتوانسته وارد بدنه خودرو شود اما گلوله کالیبر ۱۷ در را سوراخ کرده اما از پانل عبور نکرده است.
استفاده از گلولههای کالیبر AR-۱۵ و ۵۰ باعث شده ناتوانی سایبرتراک آشکار شود. AR-۱۵ مستقیماً از لایه خارجی بدنه عبور کرده و ترک کوچکی روی پانل ایجاد نموده است. گلوله بزرگتر کالیبر ۵۰ آسیب بیشتری روی بدنه به وجود آورده و رد آن مشخص است. اگرچه این تستها روی قابلیت شیشههای سایبرتراک متمرکز نبودهاند اما زاک میگوید شیشههای وانت برقی تسلا اصلاً ضدگلوله نیستند. بر اساس اسناد موجود، ماسک از سایبرتراک به عنوان خودرویی ضدگلوله نام برده و حتی تایید کرده این وانت برای ضدگلوله بودن طراحی شده است؛ اما یکی از مهندسان ارشد وانت موردبحث گفته است: “واضح است که ما سایبرتراک را برای ضدگلوله بودن طراحی نکردهایم اما اگر چنین کاری را انجام دهد پس ویژگی بسیار خوبی خواهد بود.”