فاجعه برای خودروساز اشتوتگارت / خط تولید تعطیل می شود؟
مرسدس بنز اعلام کرد نسل جدید S کلاس برقی جانشین EQS کنونی خواهد شد.
مرسدس بنز با نگاه به دستورالعمل رقیب خود یعنی بیام و میخواهد نسل بعدی S کلاس را بهصورت بنزینی و برقی عرضه کند. به این ترتیب سدان خبرساز EQS پس از یک نسل حذف خواهد شد هرچند نسخه فیس لیفت چندی پیش معرفی شده است. نسل فعلی S کلاس نیز قبل از ورود به نسل بعدی راهی اتاق عمل خواهد شد تا ظاهر و کابینی بهروزتر داشته باشد. اولا کالنیوس مدیرعامل مرسدس بنز در مصاحبه با اتوکار به جزییات مهمی اشاره کرده است:
در آینده دو نسخه از S کلاس با قوای محرکه درونسوز و برقی وجود خواهد داشت.
مرد شماره یک اشتوتگارت خاطرنشان ساخته نسخههای بنزینی و برقی این سدان پرچمدار از طراحی ظاهری و داخلی مشابهی برخوردار خواهند بود؛ اما با اینکه بیام و سری ۷ استاندارد و i۷ از پلتفرم مشترکی استفاده میکنند ولی ظاهراً داستان S کلاس جدید متفاوت خواهد بود. انتظار داریم S کلاس برقی از پلتفرم MB.EA بزرگ استفاده کند درحالیکه مدل بنزینی به نسخه ارتقا یافته از پلتفرم فعلی MRA وفادار باقی بماند. کالنیوس چندی پیش شایعات مربوط به لغو برنامه تولید پلتفرم MB.EA را رد کرد و گفت توسعه آن با سرعت بالایی در حال انجام است. او در مصاحبه جدید خود با رسانهها بازهم اخبار و شایعات پیشین را رد کرده و گفته است:
با توجه به استفاده از پلتفرمهای مختلف فکر نمیکنیم S کلاس بنزینی و برقی هویتی مشابه بیام و سری ۷ و i۷ داشته باشند. احتمالاً سدانهای پرچمدار مرسدس بنز تناسبات متفاوتی خواهند داشت زیرا استفاده از پلتفرم مخصوص خودروهای برقی به این معنی است که خودرویی با فاصله بین محوری بیشتر و اورهنگهای کوتاهتر تولید شود. با عدم نیاز به موتور و گیربکس خودروهای درونسوز، تناسبات و فضاسازی S کلاس برقی بهطور قابلتوجهی بهبود خواهد یافت و به همین خاطر است که خودروهای برقی جادارتر از خودروهای بنزینی با ابعاد مشابه به نظر میرسند.
البته دو نسخه از S کلاس جدید به احتمال زیاد وجه اشتراک بیشتری در مقایسه با S کلاس و EQS کنونی خواهند داشت. EQS با انتقادات زیادی به خاطر ظاهر خود مواجه بوده و امیدواریم S کلاس برقی جدید این نقایص را برطرف کند. هنوز زود است که درباره استراتژی مشابه مرسدس بنز برای E کلاس و EQE هم صحبت کنیم هرچند EQE هم طراحی خیلی جذابی ندارد. اتوکار خاطرنشان میسازد با توسعه S کلاس بنزینی جدید، E کلاس درونسوز هم تولید خواهد شد و نسخه برقی آنهم برای جانشینی با EQE توسعه خواهد یافت. به دلیل مشابهت فنی S کلاس و E کلاس، استفاده از استراتژی مشابه برای این خودروها منطقی خواهد بود.
مرسدس بنز EQS فعلی در امسال به روز شده و S کلاس هم در سال ۲۰۲۶ فیس لیفت خواهد شد. با استفاده از شارژر سریع امکان رساندن شارژ باتری از ۱۰ به ۸۰ درصد در ۲۱ دقیقه وجود دارد. همچنین استفاده از متریال جدید در باتری میتواند شعاع حرکتی این سدان برقی را بهبود بخشد. EQS فعلی با باتری ۱۱۸ کیلووات ساعتی شعاع حرکتی ۸۲۲ کیلومتری دارد درحالیکه توان پیمایش این خودرو بر اساس استانداردهای EPA امریکا به ۵۹۷ کیلومتر میرسد. اولا کالنیوس در ماه ژوئن اعلام کرده بود مرسدس بنز در حال سرمایهگذاری قابلتوجه روی یک خودروی فیس لیفت است:
ما سرمایهگذاری بیشتری را روی یک خودروی فیس لیفت انجام دادهایم، چیزی که معمولاً برای خودروهای اینچنینی انجام نمیشود.
انتظار میرود EQS و S کلاس فعلی تا سال ۲۰۳۰ جای خود را به نسل جدید S کلاس بدهند. همانطور که میدانید امسال برای این خودروها سال خوبی نبوده و فروش پرچمدار بنزینی مرسدس حدود ۳۷ درصد در سهماهه اول ۲۰۲۴ کاهش داشته است. هنوز آمار سهماهه دوم منتشر نشده اما میدانیم که فروش ترکیبی S کلاس، EQS، EQS شاسیبلند و GLS در سهماهه دوم با افت ۲۳ درصدی روبهرو شده و به خاطر همین تقاضای ضعیف، تولید S کلاس فقط به یک شیفت رسیده است که از نظر یکی از تأمینکنندگان مرسدس بنز فاجعه محسوب میشود.