گزارش ویژه روزگار خودرو؛
۱.۸ میلیارد بده تویوتا کمری آخرین مدل سوار شو!
محبوبترین سدان در امریکا برای سال ۲۰۲۵ آماده تر میشود. تویوتا کمری نیازی به تعریف و تمجید ندارد چرا که حدود بیش از یک دهه لقب محبوبترین سدان در امریکا را یدک میکشد.
حتی خودرویی با محبوبیت کمری هم نیاز به بروزرسانی و تغییرات دارد که خدا را شکر کمری به این فرمول نه نگفته است. تویوتا کمری ۲۰۲۵ به همان خوبی هست که انتظارش میرفت حتی در بعضی موارد خیلی بهتر از قبل شده است. این نسخه شامل تغییراتی از جمله بازطراحی ظاهری، به شکل بسیار مدرن و امروزی شده است که انواع و اقسام تکنولوژیهای روز مجهز است. همچنین هیبرید بودن این سدان کمک شایانی به عملکردش نموده است.
مشخصات فنی و پیشرانه
زیر کاپوت کمری، تویوتا نسل پنجم سیستم هیبرید خود را جای داده است. پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر خطی که با باتری کمکی ۲۲۵ اسب بخار نیرو تولید میکند. البته این نیروی تولیدی مخصوص دو چرخ جلوی خودرو هست. در حالت چهار چرخ حداکثر نیروی تولیدی به بیشترین حد خود یعنی ۲۳۲ اسب بخار میرسد.
سیستم هیبرید جدید تویوتا به کمک نیروی الکتریکی خود گشتاوری (۲۲۳ نیوتن.متر) تولید میکند که کمری حتی در جادههای صاف و کفی هم همچنان قدرتمند است و در جاده به عنوان یک سدان سوار شما به مشکلی بر نمیخورید.
اگر چه کمری یک سدان اسپرت نیست اما استانداردهای آن را دارد به طوری که هماهنگی کاملی بین تمام اجزای تولید و انتقال قدرت آن وجود دارد. این مسئله زمانی نمود کامل پیدا میکند که شما به امید شتاب و سرعت بیشتر پدال گاز را تا انتها فشار میدهید یا به اصطلاح تخته گاز میروید و آنموقع هست که کمری به شما نه نمیگوید.
طراحی داخلی مبتنی بر راحتی و تجمل
مدل XSE کمری به صورت استاندارد با صندلیهای چرم طبیعی، رودریهای چرم و گرم کن صندلی عرضه میشود. اما شما با پرداخت ۴ هزار دلار بیشتر (معادل ۲۴۰ میلیون تومان) سرد کن صندلی و دو ال اسی دی ۱۲.۳ اینچی و بسیاری امکانات متنوع را دریافت میکنید.
از دیگر امکانات اضافه شده به داخل خودرو میتوان به شارژر بیسیم سازگار با آیفون و اندروید، سواری نرم راحت و فوق العاده بیصدا، یک قطعه ساخته شده از پلاستیک براق که دور تا دور ال سی دس و داشبورد را در برگرفته است، اشاره کرد.
طراحی بدنه زیبا چشم نواز و هیجان انگیز
بزرگترین به روزرسانی کمری در قسمت طراحی بدنه اتفاق افتاده است. در انتهای جلو پنجره یک توری ارگونومیک زیبا قرار گرفته که وظیفه ورود هوا را برعهده دارد. طراحی این ورودی هوای افقی بسیار جذاب است. طراحی جلوی خودرو در مجموع مخلوطی از خطوط تیز و چراغهای منحنی است که بسیار زیبا و دلربا در کنار هم قرار گرفتهاند. در قسمت عقب هم همین اتفاق تکرار شده تا کمری در عین حال که یک سدان سایز متوسط خانواده به شمار میرود نیم نگاهی هم به مجردها و جوانان اسپرت پسند داشته باشد.
امنیت فاکتور جدایی ناپذیر طراحی ژاپن
همه ی کمریها با فاکتورهای امنیتی بالا عرضه میشوند از جمله دوربین تشخیص نقاط کور، دوربین تشخیص و هشدار ترافیک، کروز کنترل تطبیق پذیر نسخه ۲ (قابل فعال کردن در سرعت بالای ۳۰ کیلومتر) سیستم هشدار خروج از بین خطوط، سیستم علامتگذاری مجازی جاده و گزینههای دیگر که هرکدام به جذابیت و ایمنی خودرو میافزایند.
در نسخه ی پرمیوم که ۴ هزار دلار گرانتر است سیستم کروز کنترل با قابلیت است و شروع حرکت مجدد و دوربین ۳۶۰ درجه بالای سقف هم وجود دارد.
هر چند از نظر کارشناس ما پرداخت این ۴ هزار دلار بیشتر توجیح خوبی دارد. سیستم ایست و شروع کروز و همچنین دوربین ۳۶۰ در ارتقاع سطح ایمنی خودرو بسیار موثر است.
قیمت مدلهای مختلف کمری
و اما بحث شیرین قیمت این خودروی زیبا؛ کمری ۲۰۲۵ LE در مدل پایه ۲۹۹۴۵ دلار (معادل ۱.۸ میلیارد تومان) آب میخورد که منطقی هم به نظر میرسد. اگر نسخه پرمیوم فول اپشن این خودرو را به همراه تمامی امکانات اضافه ی ذکر شده و همچنین ۹ اسپیکر JBL و سقف پانورامیک شیشهای بخواهید باید کمی بیشتر هزینه کنید. قیمت این نسخه ۴۵ هزار دلار (معادل ۲.۷ میلیارد تومان) است. با این قیمت و امکانات نزدیکترین رقیب تویوتا کمری هوندا آکورد است. به غیر از آن هیچ خودروی دیگری حتی نزدیک کمری هم نشده است. بنابراین تویوتا کمری پادشاه سدانهای سایز متوسط به حساب میآید.
سخن پایانی
با توجه به قیمت این هیولای تازه متولد شده تویوتا و نظر به اینکه نیاکان این خودرو هنوزم در بازار ایران ستایش و با قیمتهای نجومی خرید و فروش میشوند، آیا واردات این خودرو به کشور با این نرخ منطقی تر نیست؟ سوالی که بر همگان بیجواب مانده آن است که چرا کمری مدل ۲۰۰۹ تقریبا هم قیمت کمری ۲۰۲۵ در خارج از ایران است! لطفا نظرتان و یا احیانا جواب سوال را در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.