رقیب وارداتی خودرو تیگو ۸ از راه رسید!

بایک X۷ با انبوهی از امکانات جدید و فناوری‌های مدرن وارد ایران می‌شود. دیار خودرو در ادامه همکاری با BAIC چین، این کراس‌اور خانوادگی را وارد بازار ایران کرده است.

رقیب وارداتی خودرو تیگو ۸ از راه رسید!

طی ماه‌های اخیر، شرکت دیار خودرو با رونمایی از شاسی‌بلندهای تانک در ایران خبرساز شده است. پیش‌تر، کراس‌اور کامپکت X۵۵ توسط دیار خودرو به مشتری ایرانی رسیده بود و حالا محصولی جدید به نام X۷ برای رقابت با تیگو ۸ پرو آماده می‌شود.

خودروسازی بیجینگ (Beijing Automotive Group) با نام اختصاری بایک (BAIC)، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چین است و رتبه‌ی ۲۰ جهان از نظر تیراژ تولید را در اختیار دارد. این مجموعه در سال ۱۹۸۵ با سرمایه‌گذاری مرسدس بنز و هیوندای تاسیس شد. برندهای فوتون و BAW زیرمجموعه‌ی بایک محسوب می‌شوند درحالی‌که بزرگ‌ترین خط مونتاژ مرسدس بنز در چین هم، متعلق به بایک است. هیوندای و مرسدس بنز، همچنان مالکان اصلی بایک باقی مانده‌اند.

بایک-ایکس-7-2

تنوع محصولات بایک در بازار چین، انواع سواری، وانت، شاسی‌بلند و هاچبک با پیشرانه‌ی بنزینی و تمام برقی را شامل می‌شود. حدود ۱۵ سال پیش، خودروهای اقتصادی بایک، شامل سابرینا (E۱۵۰) و X۲۵ توسط دیار خودرو در ایران عرضه شدند اما موفقیت چندانی از نظر تجاری به دنبال نداشتند.

بیجینگ X۷ سال ۲۰۲۰ وارد بازار چین شد و سال ۲۰۲۳ تغییر چهره (فیس لیفت) داد. مکس موتور تیارا که مدتی نسبتا کوتاه در ایران فروخته شد، پلتفرم مشترک با بیجینگ X۷ داشت با این تفاوت که فناوری‌های الکترونیک و آپشن‌های X۷ پیشرفته‌تر هستند. باتوجه به اینکه مدل فیس‌لیفت جدید از این خودرو هنوز به بازارهای خارج چین صادر نشده است، تصاویر مدل اصلی هم در مطلب پیش‌رو دیده می‌شود. با رونمایی رسمی بیجینگ X۷ توسط دیار خودرو، اطلاعات و عکس‌ها به‌روزرسانی خواهند شد.

مشابه آنچه در X۵۵ دیار خودرو دیدیم، X۷ هم چراغ‌های باریک و توجه ویژه به آیرودینامیک را تاکید می‌کند. شخصیت این کراس‌اور جدید، کاملا اسپرت و جوان‌پسند جلوه می‌کند؛ ضمن اینکه الگوبرداری واضح از رقبای ژاپنی یا کره‌ای ندارد.

انتقال جلوپنجره به داخل سپر، ترفند جالب برای زیباسازی کراس‌اورهای امروزی است که شدیدا توسط خودروسازان چینی مورد توجه قرار گرفته. حالت مشبک و سه‌بعدی در این بخش، چشم‌گیر به نظر می‌رسد و حس یک کراس‌اور مدرن آینده‌نگر با به خوبی منتقل می‌کند. چراغ‌های باریک هم‌سطح بدنه، حجم‌دهی جذاب کاپوت و برش‌های دقیق در محل اتصال گلگیر و سپر، نمای اصلی بیجینگ X۷ را کامل می‌کند.

بایک-ایکس-7-3

در نمای جانبی، ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ داخل قاب گلگیر و رکاب، نکته‌ی منفی محسوب می‌شوند؛ اما ارتفاع نسبتا خوب سقف از سطح زمین، دستگیره‌های مخفی‌شونده، فریم نقره‌ای پنجره‌ها، مخاطب X۷ را جذب خود می‌کنند. از دید کنار هم، حس اسپرت در این کراس‌اور به وضوح دیده می‌شود و شباهت‌هایی با تویوتا راو ۴ جدید را نشان می‌دهد.

برجستگی روی درپوش صندوق و حالت خاص چراغ‌های عقب، سبک طراحی کوپه را برای X۷ تداعی می‌کند. پیوستگی چراغ‌ها با LEDهای باریک، همراه با حجم‌دهی بسیار خوب در نمای عقب، کراس‌اور بیجینگ را جذاب جلوه می‌دهد؛ هرچند که ادوات پلاستیکی داخل سپر، توی ذوق می‌زند. خروحی‌های اگزوز دوقلو نیز، صرفا کاربرد نمایشی دارند.

بیجینگ X۷ دیار خودرو با طول ۴،۷۱۰ و عرض ۱،۸۹۲ و ارتفاع ۱،۷۱۵ و فاصله محوری ۲،۸۰۰ میلی‌متر عرضه می‌شود. ابعاد این کراس‌اور و تیگو ۸ تفاوت چندانی ندارند.

سبک طراحی مرسوم در کراس‌اورهای جدید چینی، همراه نمایشگر ایستاده روی داشبورد و حالت پیوسته با پنل پشت فرمان، برای بیجینگ X۷ وجود دارد. این شرایط، راننده‌ی کراس‌اور بایک را با ترکیبی شبیه لاماری ایما مواجه می‌کند.

دو نمایشگر ۱۲ اینچ پیوسته روی داشبورد برای X۷ ارائه می‌شوند. دسته‌دنده‌ی کوتاه، فرمان D شکل و پنل لمسی برای کنترل تجهیزات رفاهی شامل تهویه مطبوع و گرم‌کن صندلی، حس یک خودروی مدرن را برای بایک X۷ فراهم می‌کند. کلید استارت پیشرانه، ترمز دستی برقی (دکمه‌ای) و جوی‌استیک‌های کنترلی با جنس فلز، داخل کنسول بین صندلی‌ها جاسازی شده‌اند که در مجموع، ترکیبی جالب به نظر می‌رسند.

بایک-ایکس-7-4

صندلی‌های چرم مصنوعی بیجینگ X۷ طراحی متوسط دارند؛ اما چندان لوکس یا فراتر از انتظار نیستند. مواد نرم و مبله برای تودری‌ها و کنسول، کیفیت مورد انتظار از یک کراس‌اور چینی را فراهم می‌کنند. این خودرو برای ۴ سرنشین بلندقد راحتی قابل قبول ارائه می‌دهد و از کف صندوق تا سقف، حدود ۹۰۰ لیتر فضای حمل بار دارد.

پیشرانه و تجهیزات فنی بیجینگ X۷ دیار خودرو

موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با سیستم GDi برای کراس‌اور بایک، ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. با این تجهیزات، X۷ در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت فراهم می‌کند. در بازار چین، نسخه‌ی ۱۹۰ اسب بخار و ۲۷۵ نیوتن‌متر نیز برای بیجینگ X۷ وجود دارد. وزن خالص ۱۶۵۰ کیلوگرم و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر، دیگر مشخصات این کراس‌اور هستند.

ساختار محرک جلو و گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته با قابلیت تعویض دستی، در تمام مدل‌های بیجینگ X۷ ثابت است. همچنین سیستم هیبرید یا پیشرانه تمام برقی برای این خودرو ارائه نمی‌شود.

قرار است بیجینگ X۷ یکی از پیشرفته‌ترین کراس‌اورهای بازار ایران با سیستم اتوپارک باشد. اگر دیار خودرو نسخه‌ی سفارشی را وارد کشورمان کند، سیستم اتو پارک، ماساژور صندلی جلو با گرمایش و سرمایش داخلی و تنظمات برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، سانروف و سقف پانورامیک، در برقی صندوق‌ عقب، آینه بغل جمع‌شونده با گرم‌کن، شارژر بی‌سیم و دستگیره مخفی درها نیز مجهز شده است.

بیجینگ X۷ ترمز ABS و EBDبا کنترل پایداری الکترونیک ESP، کیسه هوا راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل هوشمند با کاهش و افزایش خودکار سرعت، رادار هدایت بین خطوط و هشدار نقاط کور و سیستم پیشگیری از تصادف از جلو ارائه می‌شود.

قیمت بیجینگ X۷ در چین و ایران

نسخه‌های مختلف X۷ با نرخ ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار در چین و روسیه فروخته می‌شوند. نرخ این خودرو در ایران برای مصرف‌کننده ۲ میلیارد و ۱۰۴ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان تعیین شده و روی کاغذ، رقیب مهمی برای تیگو ۸ تک دیفرانسیل، لاماری ایما هیبریدی، جیلی آزکارا، تیگو ۷ پرومکس AWD خواهد بود. احتمالا نسخه‌های تولیدی این خودرو درآینده با نام تیارا پرایم توسط مکث موتور همان گونه که در نمایشگاه تهران معرفی شدند، وارد بازار شوند.

جلب اعتماد مشتری ایرانی برای خرید محصولی از برند ناشناخته‌ی چینی، مهم‌ترین چالش دیار خودرو است. بسیاری از مردم کشور ما، حتی شرکت وارد‌کننده را به‌درستی نمی‌شناسند و برای خدمات گارانتی یا تامین لوازم یدکی، مدیران خودرو یا کرمان موتور را ترجیح می‌دهند.

منبع: پدال
ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد