۴ خودرو با قیمت ۲.۸ میلیارد تومان / کدام یک را بخریم؟
چهار سدان میان سایز با قیمتی زیر ۴۰ هزار دلار را بررسی میکنیم تا ببینیم کدامیک ارزش بیشتری در برابر قیمت دارند.
روزی روزگاری سدانها بر بازار خودروی امریکا سلطه داشتند ولی ترندها تغییر میکند و مدتها است که فروش شاسیبلندها از سدانها پیشی گرفته است. بااینحال، این به معنای انقراض سدانها در سال ۲۰۲۴ نیست و هرچند تنوع در این بخش از بازار بسیار کمتر شده ولی تویوتا کمری، کیا K۵، هیوندای سوناتا و هوندا آکورد هنوز هم سدانهای میان سایزی عالی هستند اما از بین این چهار خودرو کدامیک بهتر است؟
معرفی خودروها
خبر خوب اینکه تمام خودروهایی مقایسهٔ ما یا نسل جدید هستند یا بهتازگی فیسلیفت شدهاند. تویوتا نسل جدید کمری را اوایل امسال معرفی کرد. البته از این خودرو نباید انتظار یک کمری کاملاً جدید را داشته باشید زیرا ظاهر این سدان ژاپنی همچنان محافظهکارانه باقیمانده و بیشتر یک فیسلیفت بزرگ محسوب میشود. در داخل کمری خوشبختانه استفاده از تریم مشکی پیانو به حداقل رسیده و هنوز هم تعداد مناسبی از دکمههای فیزیکی در اینجا دیده میشود.
کیا K۵ برای مدل ۲۰۲۵ فیسلیفت نهچندان بزرگی را تجربه کرده که تمرکز اصلی آن روی راهنماهایی مشابه نشان زورو در طرفین چراغها بوده است. با این تغییر، نمای جلوی K۵ که همیشه جذاب بوده، حالا بسیار چشمگیرتر شده است و اسپرتترین خودروی این مقایسه محسوب میشود. این ظاهر اسپرت در داخل خودرو هم ادامه پیدا کرده و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی با صفحه آمپر در یک واحد ادغام شدهاند. این فیسلیفت یک پد شارژ بیسیم را هم به همراه داشته است.
سوناتا هم مثل پسرعموی خود، برای مدل ۲۰۲۴ یک فیسلیفت را تجربه کرد. هرچند این صرفاً یک بهروزرسانی میاندورهای است ولی بسیار چشمنواز به نظر میرسد. در جلوی خودرو یک نوار باریک سراسری LED کشیده شده که نمایی مشابه کانسپت مورد تحسین N Nision ۲۴ را ایجاد کرده است. سوناتا از کابینی مشابه K۵ با اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم استاندارد بهره میبرد و مثل سانتافهٔ جدید، شیفتر از روی کنسول به ستون فرمان منتقل شده تا فضای جادارتری فراهم شود.
هرچند آکورد بهعنوان نسل کاملاً جدید معرفی شده ولی هنوز هم تا حدودی شبیه نسل قبلی به نظر میرسد. هرچند ظاهر آکورد محافظهکارانه است ولی امروزی و متناسب با ترندهای صنعت خودروسازی به نظر میرسد. در داخل نیز چیزهای زیادی تغییر نکرده و مالکین آکورد قبلی میتوانند داخل نسل جدید بنشینند و بلافاصله بفهمند همهچیز کجا است و چطور کار میکند. مشکل کابین آکورد اما نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی است که خیلی خوب با داشبورد ادغام نشده است.
زیر کاپوت
کمری فقط با پیشرانههای هیبریدی عرضه میشود و خودروی آزمایشی ما به یک موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر مجهز است که همراه با دو موتور الکتریکی مجموعاً ۲۲۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. K۵ دیفرانسیل جلو از یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر با ۱۹۱ اسب بخار قدرت بهره میبرد که همین موتور را در سوناتا هم میبینیم ولی برای این سدان کرهای حالا سامانهٔ چهارچرخ محرک هم قابل سفارش است. آکورد آزمایشی ما هم از تیپ بالا ردهٔ تورینگ است که صرفاً با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر هیبریدی با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و بهصورت محرک جلو عرضه میشود. بهطور چشمی، فضای صندلیهای عقب و صندوق بار هر چهار خودرو شبیه هم به نظر میرسد ولی اعداد و ارقام نشان میدهند آکورد و کمری بیشترین فضا را ارائه میکند. در مورد مصرف سوخت، هیچ خودرویی نمیتواند در حد کمری با مصرف ترکیبی چشمگیر ۵ لیتر در هر صد کیلومتر باشد هرچند که آکورد با ۵.۳ لیتر به آن نزدیک است.
روی جاده
کمری ربع قرن تجربه و توسعهٔ تویوتا در قوای محرکهٔ هیبریدی را نشان میدهد. تجربهٔ رانندگی با این ماشین واقعاً دوستداشتنی است. این سدان ژاپنی سریع و قدرتمند احساس میشود هرچند که در بزرگراه سروصدای داخل کابین کمی بیشتر میشود. این خودرو علیرغم ظاهر محافظهکارانهاش، اسپرتترین کمریای است که تاکنون تجربه کردهایم. بااینحال، بر سر کیفیت سواری و ترمزهای کمری بین آزمایشکنندگان اختلاف بود.
در گذشته از K۵ به خاطر ظاهر اسپرتتر از رانندگیاش انتقاد میکردیم و این مشکل هنوز هم پابرجا است. هرچند این سدان کرهای شاسی جذابی دارد ولی پدال ترمز اسفنجی، گیربکس سردرگم، فرمان بیاحساس و سیستم تعلیق بیشازحد نرم، لذت بردن از رانندگی با کیا را سخت میکند. علاوه بر این، صدای موتور خصوصاً در حالت اسپرت پس از مدتی روی اعصاب راننده تأثیر میگذارد. بااینحال، K۵ امکانات لوکسی را با نرخ خودروهای غیرلوکس ارائه میکند.
پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری هیوندای در سوناتا هم عملکرد خیلی بهتری ندارد ولی حداقل اینجا در پکیج بسیار منسجمتری قرار گرفته است. به لطف آنتیرول بارهای نرمتر، عملکرد تعلیق سوناتا بهاندازهٔ K۵ آزاردهنده نیست و خودرو کمبود قدرت خود را با فرمان سنگین جبران میکند. همچنین ما تحت تأثیر ترمزهای سوناتا قرار گرفتیم. البته بدون شک هنگام سنگینتر شدن خودرو با سرنشینان، موتور ۲.۵ لیتری بیشتر به زحمت خواهد افتاد ولی باید توجه داشت که این یک سدان خانوادگی است.
آکورد در داخل شبیه خودروهای لوکستر و گرانتر احساس میشود و وقتی به جادههای پرپیچوخم میرسیم، بهتر از چیزی که انتظار میرود کنترل میشود. مثل یک خودروی تمام الکتریکی، میتوان قدرت سیستم احیای انرژی ترمزها را تنظیم کرد که در قویترین حالت شبیه حالت رانندگی با یک پدال خواهد بود. طبق اعداد و ارقام ما، آکورد سریعترین شتاب را دارد ولی سیستم حفظ حرکت بین خطوط آن ناامیدکنندهترین عملکرد را بین چهار خودرو داشت.
مقام چهارم: کیا K۵
نقاط مثبت: تیپ میانی با آپشنهای کامل، طراحی اسپرت، فضای بار و سرنشین خوب
نقاط منفی: ظاهر اسپرتتر از رانندگی، سروصدای بلند موتور، واکنش کند گیربکس
چکیده: هرچند K۵ بهتنهایی خودروی مناسبی به نظر میرسد ولی در قیاس با سه خودروی دیگر هرگز عالی نیست
مقام سوم: هوندا آکورد
نقاط مثبت: کابین لوکس، پیشرانهٔ نرم، هندلینگ مناسب
نقاط منفی: فقدان سامانهٔ چهارچرخ محرک، نرخ گران تیپ تورینگ، عملکرد نامناسب دستیار حفظ حرکت میان خطوط
چکیده: آکورد هیبریدی جدید خودرویی لوکس و راحت است ولی برای چیزی که ارائه میکند، گران خواهد بود
مقام دوم: هیوندای سوناتا
نقاط مثبت: سواری آرام و راحت، عملکرد خوب ترمزها، امکانات و تجهیزات مناسب در تیپ پایه
نقاط منفی: قدرت کم، طراحی جدید مطابق سلیقهٔ همه نیست، فقدان شخصیت اسپرتی
چکیده: سوناتا با وجود قدرت پایین، حتی در تیپ پایه هم گزینهای شیک و مقرونبهصرفه است
مقام اول: تویوتا کمری
نقاط مثبت: مصرف سوخت عالی، رانندگی هیجانانگیز، سیستم هیبریدی مدرن
نقاط منفی: سواری سفت، کابین تنگ و خفه، ارتباط گرفتن دشوار با ترمزها
چکیده: کمری با پیشرانههای هیبریدی و سامانهٔ چهارچرخ محرک، در جادههای پیچدرپیچ بهطور شگفتآوری اسپرت است.