روزگار خودرو گزارش میدهد؛
اولین خودرو بدون راننده چینی با قیمت ۱.۸ میلیارد تومان!
خودروی XPENG P۷+ با برد ۷۲۵ کیلومتر و برچسب قیمتی ۲۶۱۰۰ دلار ( معادل ۱.۸ میلیارد تومان) در چین عرضه شد.
در روز ۷ اکتبر امسال خودروساز بزرگ چینی مدل ایکس پنگ ۷ پلاس که نخستین خودرو خودران ساخت خودش را که از سیستم هوش مصنوعی هاوک بهره میبرد عرضه کرد. این خودرو برای رانندگی اتوماتیک بیخیال سنسور لیدار شده و از ساز و کاری شبیه به سیستم تشخیص نزدیکی و برخورد تسلا استفاده میکند. برای نخستین بار ایکس پنگ موفق شده تا همچین سیستم خودرانی در این سطح را در تمامی مدل هایش به کار بگیرد. قیمت این خودرو هم از حدود ۱.۸ میلیارد تومان شروع میشود.
طبق توضیحات ایکس پنگ در مراسم رونمایی P۷+ متریال با کیفیت یک سدان را با راحتی و نرمی یک خودرو شاسی بلند و کارایی یک ون چند منظوره ترکیب کرده است. سه نسخه از این مدل عرضه خواهد شد که مشخصات و نرخ آنها را در جدول زیر مشاهده میکنید.
نسخه فول آپشن و گرانترین مدل این خودرو با نام limited max دارای رینگهای ۲۰ اینچی باتری ۷۳ کیلووات ساعتی و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر زیر ۶ ثانیه است. همانطور که از نام این خودرو پیداست تنها و تنها ۵۰۰ عدد از این نسخه تولید خواهد شد. نکته جالبتر اینکه قیمت این خودرو از تسلا مدل ۳ حدود ۲۰۰۰ دلار ارزانتر خواهد بود.
نسخه جدید معرفی شده را میتوان یک سدان یا هاچ بک و یا خودرو لیفت بک نامید. مطمئنا خطوط دوتایی در طراحی ۷+ که هم روی در کاپوت و هم عقب خودرو قابل مشاهده است. این نسخه دومین رتبه از نظر طولی را در بین همه مدلهای ایکس پنگ دارد. در رتبه اول X۹ MPV قرار دارد که طولش از همه مدلها بیشتر است.
اندازههای این خودرو ۵۰۵۶ ۱۹۳۷ و ۱۵۱۲ میلیمیتر است. فاصله ی طولی بین دو محور نیز ۳۰۰۰ میلی متر است که بسیار قابل توجه میباشد. از طرف دیگر موضوع وزن این خودرو مطرح است که بسته به نسخه انتخابی شما از ۱۹۶۷ تا ۲۰۳۷ کیلوگرم است. همچنین این هیولا تمامی تستهای لازم برای دریافت مجوز تردد به صورت خودران را دریافت کرده است از جمله پنج ستاره امنیتی که مربوط به عملکرد خودرو در شرایط بحرانی گوناگون است.
برخلاف نام P۷+ جایگزین نسخه P۷i نیست اگر چه اندازههای بدنه هر دو خودرو حتی فاصله بین محوریشان هم یکی است اما طول کلی P۷+ بیشتر است. ایکس پنگ سعی بر آن داشته تا افزایش طول بدنه و حجم فضای کابین خودرو تا حد امکان خودرو جادار و راحت تری برای خانواده بسازد.
مشخصات فنی نسخههای مختلف ایکس پنگ P۷+
در زمان معرفی دو نسخه با مشخصات فنی مختلف ارائه شد. نسخه ضعیف تر با یک موتور الکتریکی با حداکثر توان ۱۸۰ کیلوواتی که در مقر ایکس پنگ در ووهان تولید شده است. ماکزیمم سرعت این نسخه ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است و شتاب آن نیز ۶.۸ ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر است.
نسخه قدرتمندتر اما از یک موتور الکتریکی ۲۳۰ کیلوواتی دارد که شتاب این خودرو را به زیر ۶ ثانیه میرساند. اما در بحث نهایت سرعت تغییری ایجاد نمیشود.
این خودرو یک به روزرسانی کامل در بخش باتری انجام داده که توانسته برد مسافتی قابل پیمایش با یک بار شارژ را از ۶۱۵ به ۷۲۵ کیلومتر رسانده است. با توجه به تمام الکتریکی بودن P۷+ این میزان رقم بسیار خوبی محسوب میشود.
طراحی داخلی
در داخل کابین به خوبی اثر افزایش طول بدنه مشهود است و تا دلتان بخواهد فضا وجود دارد. شاخصترین ویژگی که در بدو ورود توجه را به خود جلب میکند مانیتور ۱۵.۶ اینچی نصب شده روی داشبورد است که در کنار بار نمایش اطلاعات ۱۰ اینچی این خودرو ظاهری فضایی به آن داده است. تراشه به کار رفته در این مانیتور هوشمند اسنپ دراگون SA۸۲۹۵P است که به راحتی قدرت تحلیل فرامین هوش مصنوعی در کنترل این خودرو را داراست.
صندلیها در ردیف جلو وعقب مجهز به سرد کن گرم کن ماساژور چند حالته و همچنین قابلیت تنظیم خودکار صندلی راننده برای قرار گرفتن در بهترین حالت پشت فرمان است. صندوق عقب نیز با بیشتر از ۷۲۵ لیتر فضا میتواند به راحتی پاسخگوی نیاز شما باشد حتی اگر صندلیهای عقب را بخوابانید حجم این فضا به ۲۲۲۱ لیتر افزایش پیدا میکند که برای قرار دادن ۳۳ چمدان ۲۰ اینچی کافیست.
دو چیپ پردازنده انویدیا به یازده دوربین، رادار موج کوتاه و ۱۲ سنسور اولتراسونیک وظیفه یاری رساندن به سیستک خودران اصلی این خودرو را بر عهده دارند.
زمانی که پیش فروش این خودرو در نمایشگاه خودرو پاریس آغاز شد ۳۰۰۰۰ سفارش کمتر از دو ساعت برای این خودرو به XPENG رسید که در نوع خودش یک رکورد محسوب میشد. حالا نظر شما درباره این غول خودران چینیها چیست؟ آیا این خودرو میتواند در بازار خودرو ایران موفقیتی کسب کند یا خیر؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.