مرسدس بنز با پیشرانه ساخت چین در راه بازار!
نسل سوم مرسدس CLA از پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر ساخت جیلی و همینطور سیستم کمکرانندهٔ استارتاپ چینی مومنتا استفاده خواهد کرد.
زمان معرفی نسل سوم مرسدس بنز CLA نزدیک است و این خودرو به پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژی مجهز خواهد شد که توسط هورس پاورترین تولید میشود. این یک جوینت ونچر بین رنو و جیلی برای تولید پیشرانههای درونسوز است. طبق گزارشها، در توسعهٔ این موتور ۲ لیتری که انتظار میرود ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور داشته باشد، از تخصص مهندسی مرسدس هم بهره برده شده است. تولید پیشرانه در چین انجام میشود ولی کاتالیزور در آلمان روی موتور نصب خواهد شد تا با قوانین آلایندگی سختگیرانهٔ اروپا مطابقت پیدا کند.
هرچند شاید استفادهٔ مرسدس از پیشرانهٔ جیلی در نسل بعدی CLA عجیب به نظر برسد ولی مدیر اجرایی جیلی، ۱۰ درصد از سهام مرسدس بنز را در اختیار دارد. علاوه بر این، شرکت چینی با مرسدس برای ساخت خودروهای الکتریکی اسمارت هم جوینت ونچر دارد. این در حالی است که هردو نسل اول و دوم CLA هم از پیشرانههای دیزلی رنو و نیسان استفاده میکردند. طبق گزارشها، پیشرانهٔ چهار سیلندر جیلی به سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی هم مجهز خواهد بود که موتور برقی استارت را در گیربکس ادغام میکند تا رانندگی نرمتر و مصرف سوخت کمتری را فراهم کند.
پیشرانه اما تنها چیزی نیست که نسل بعدی CLA از چینیها خواهد گرفت زیرا سیستم کمکرانندهٔ این سدان جمعوجور آلمانی هم توسط استارتاپ چینی مومنتا توسعه پیدا کرده است. هرچند شاید نام مومنتا آشنا به نظر نرسد ولی مرسدس از سال ۲۰۱۷ در این شرکت سرمایهگذاری کرده است. علاوه بر این، شرکتهای سایک و جنرال موتورز هم در این استارتاپ چینی سرمایهگذاری کردهاند. سیستم کمکرانندهٔ مومنتا به نقشههای وضوح بالا متکی نیست و قابلیت رانندگی خودکار در محیطهای شهری را خواهد داشت. در CLA جدید علاوه بر مواردی که ذکر شد، ویژگیهای جدید دیگری مثل چندین نسخهٔ الکتریکی با معماری ۸۰۰ ولتی و نسخهٔ الکتریکی پرفورمنس AMG را هم خواهیم دید.