گزارش اختصاصی روزگار خودرو؛

این خودروها روی دست مرسدس بنز باد کرده!

کسی خودروهای تمام برقی مرسدس بنز را نمی خرد.

این خودروها روی دست مرسدس بنز باد کرده!

خبر کوتاه اما تعجب برانگیز بود. مرسدس بنز برای چندمین ماه متوالی خبر از فروش پایین محصولات برقی خود داد. طبق اخبار و آمار منتشر شده از کمپانی بنز مدل های   EVs  EQB  EQE با افت فروش ۴۲ درصدی نسبت زمان مشابه سال گذشته روبرو شدند. در بخش های دیگر اما فروش مرسدس رشد داشته و این رشد به عدد ۱۱ درصد به نسبت موعد مشابه سال گذشته رسیده است.

بنز-برقی-۵

خط تولید محصولات برقی مرسدس حال و روز خوبی نداردو برای سومین بار متوالی محصولات برقی این خودروساز آنطور که باید به اهداف بلند مدت خود دست نیافتند و این یک شکست برای مرسدس محسوب می شود.در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ فقط از حدود ۹۹۸۴ دستگاه خودرو تولید شده توسط مرسدس ۵۷۶۹ عدد فروش رفته که  این آمار یک فاجعه به حساب می آیند. البته فروش خودروهای شاسی بلند به مراتب از سدان ها بهتر بوده است. و همچنان اوضاع برای برند EQ  هم بر وفق مراد نیست.

بنز-برقی-۳

مرسدس این موضوع را درک کرده که علاقه اش به ساخت خودرو های تمام برقی و پلن هایی که برای این صنعت در ذهن داشت آنطور که باید پیش نرفته و باید به فکر چاره بود. هرچند که خودروهای برقی بنز تنها قربانیان این فروش کم و رکود زیاد نبودند. مدل E class  بنز دو سال است که با افت فروش ۵۱ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال روبرو شده است. SL convertible  دیگر مدلیست که اوضایش از دو مدل قبلی بدتر نیز هست و فروشش به نسبت مدت مشابه پارسال ۸۱ درصد افت داشته است.

در مقابل افت فروش این چند مدل مرسدس به لطف خودو های شاسی بلند CLE  دو دری که ساخته و به بازار ارایه کرده در مجموع فروش کمپانی را تا ۱۱ درصد بیشتر کرده است تا دیگر کسی نتواند ادعا کند که خودرو های کوپه مرده اند.

بنز-سی-ال-ای-2

سخن پایانی

با توجه به این گزارشات و گزارشات اخیر کمپانی های دیگر فروش خیلی از خودرو ها رشد منفی داشته است. به تحلیل روزگار خودرو این امر دو دلیل مهم و اصلی دارد. اول انکه با ورود چین به بازار خودروهای ارزان برقی و همچنین اشباع بازار های جهانی خودروسازان باید به دنبال بازار های بکر و دست نخورده باشند تا بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند. و دوم آنکه یکی از بازار های بکر و دست نخورده دنیا بازار خودروی کشور خودمان ایران است. به نظر کارشناسان روزگار خودرو این بازار با انجام یک سری تغییرات مانند بازکردن فضا و رقابتی شدن بازار و خروج از انحصارگرایی می تواند عطش خود  برای خودروهای با کیفیت و قیمت جهانی را سیراب کند. همچنین دلیل این میزان اصرار برای تولید خودرو در داخل کشور را نمی توان فهمید در جایی که امکان رقابت با محصولات خارجی نیست آیا بهتر نیست که بپذیریم در صنعت خودرو از دنیا جا مانده ایم و واردات خودرو با کیفیت بهتر از سعی آزمون و خطا برای تولید آن است؟

 

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد