سهم خودروهای برقی از حضور در جاده ها چقدر است؟

سهم بازار جهانی خودروهای الکتریکی در دهه گذشته جهش فوق العاده‌ای داشته است و انتظار می رود که این روند در سال‌های آینده شتاب بیشتری بگیرد

سهم خودروهای برقی از حضور در جاده ها چقدر است؟

تعدادی از کشورها، وسایل نقلیه الکتریکی را در مسیر تبدیل شدن به یک محصول انبوه قرار دارده اند. اگرچه برخی نگرانی‌ها در مورد سرعت رشداین صنعت وجود دارد.

 فروش خودروهای الکتریکی همچنان در حال افزایش است و می‌تواند در سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۷ میلیون خودرو برسد که فروش بیش از یک خودرو از هر پنج خودرو در سراسر جهان را شامل می‌شود.

خودروهای برقی به پیشرفت خود در جهت تبدیل شدن به یک محصول انبوه در تعداد بیشتری از کشورها ادامه می‌دهند. حاشیه‌های کم، قیمت‌های نوسانات فلزات باتری، تورم بالا و حذف تدریجی انگیزه‌های خرید در برخی کشورها نگرانی‌هایی را در مورد سرعت رشد صنعت ایجاد کرده است، اما آمار فروش جهانی همچنان قوی است. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، فروش خودروهای برقی در مقایسه با سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ حدود ۲۵ درصد رشد داشته است.

در سال ۲۰۲۴، سهم بازار خودروهای الکتریکی می تواند به ۴۵ درصد در چین، ۲۵ درصد در اروپا و بیش از ۱۱ درصد در ایالات‌متحده می‌رسد که زیربنای رقابت بین تولیدکنندگان، کاهش قیمت باتری و خودرو و حمایت از سیاست‌های مداوم است.

انتظارات رشد برای سال ۲۰۲۴ بر اساس یک سال رکورد است، در سال ۲۰۲۳، فروش جهانی خودروهای الکتریکی به ۱۴ میلیون نفر رسید که به ۱۸ درصد از کل خودروهای فروخته شده رسید. خودروسازان چینی بیش از نیمی از کل خودروهای الکتریکی فروخته شده در سراسر جهان را در سال ۲۰۲۳ تولید کردند، علیرغم اینکه تنها ۱۰ درصد از فروش جهانی خودروهای با موتورهای احتراق داخلی را به خود اختصاص دادند.

وسایل نقلیه الکتریکی یک راه حل ضروری برای کربن زدایی حمل ونقل هستند. خودروهای برقی در طول عمر خود ردپای کربن کمتری نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی دارند. در حالی که کربن بیشتری در مرحله تولید منتشر می‌شود و این بدهی کربن به محض اینکه در جاده ها قرار می‌گیرند به سرعت پرداخت می‌شود.

 تقریباً ۱۴ میلیون خودروی الکتریکی جدید در سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان به ثبت رسید که تعداد کل آنها را به ۴۰ میلیون رساند. فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، ۳.۵ میلیون بیشتر بود که نسبت به سال قبل ۳۵ درصد افزایش داشت و این بیش از ۶ برابر بیشتر از سال ۲۰۱۸ است.

در سال ۲۰۲۳، بیش از ۲۵۰ هزار ثبت نام جدید در هفته وجود داشت. خودروهای برقی حدود ۱۸ درصد از کل خودروهای فروخته شده در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دادند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۲، ۱۴ درصد بود. خودروهای برقی باتری دار ۷۰ درصد از سهام خودروهای برقی را در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص دادند.

در سطح جهانی، حدود یک از هر ۴ خودروی جدید فروخته شده در سال ۲۰۲۳ الکتریکی بودند. این سهم در نروژ بیش از ۹۰ درصد و در چین تقریباً ۴۰ درصد بود. در اینجا، «خودروهای الکتریکی» شامل خودروهای باطری دار و پلاگین هیبریدی می‌شود. از آنجایی که خودروهای پلاگین هیبریدی اغلب با بنزین کار می‌کنند، نسبت به خودروهای برقی با باتری تمایل بیشتری به انتشار کربن دارند. با این حال، آنها معمولا آلایندگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی یا دیزلی دارند.

 

منبع: ایسنا
ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد