دومین ازدواج خودروساز اشتوتگارت هم شکست خورد!

با خروج مرسدس بنز از جوینت ونچر با بی‌وای دی، طرف چینی کنترل کامل شرکت دنزا را به‌دست گرفته است.

دومین ازدواج خودروساز اشتوتگارت هم شکست خورد!

چندی پیش بود که برخی رسانه‌ها خبر از کنترل کامل برند دنزا توسط بی‌وای دی دادند و به نظر می‌رسد این خبر تایید شده است. با چنین تغییر و تحولاتی برند دنزا از یک جوینت ونچر مشترک مرسدس بنز و بی‌وای دی به شرکت خودروسازی مستقل تبدیل خواهد شد. دنزا نخستین بار در سال ۲۰۱۱ و با همکاری دو طرف آلمانی و چینی تأسیس شد. هر طرف ۵۰ درصد سهام دنزا را در اختیار داشتند و سرمایه ثبتی آن نیز حدود ۱ میلیارد دلار بود.  

در سال ۲۰۱۲ یک خودروی مفهومی توسط دنزا به نمایش درآمد و دو سال بعد نیز نسخه تولیدی این خودرو رونمایی شد. خودروی موردبحث ترکیبی عجیب از پلتفرم مرسدس بنز B کلاس و قوای محرکه بی‌وای دی e۶ بود. نسخه‌های بعدی که با نام‌های دنزا ۴۰۰ و ۵۰۰ شناخته می‌شدند بهبودهای زیادی را تجربه کردند که مهم‌ترین آنها در بخش شعاع حرکتی بود. البته محصول مشترک مرسدس بنز و بی‌وای دی چندان موفق نبود و در سال ۲۰۱۹ به تولید آن پایان داده شد. اما در ادامه خودروی جدید دنزا ایکس بر پایه بی‌وای دی تانگ رونمایی شد. برخلاف نخستین محصول دنزا که فقط از قوای محرکه برقی استفاده می‌کرد، دنزا ایکس به دو صورت برقی و پلاگین هیبریدی ارائه شد. همچنین درحالی‌که به نظر می‌رسید ژرمن‌ها می‌خواستند ارتباط خود با نخستین محصول دنزا را پنهان کنند اما اعلام شد دنزا ایکس توسط مرسدس بنز طراحی شده و در شوروم‌های این خودروساز نیز به فروش رسید.

دنزا-۴

اما بازهم دنزا ایکس علیرغم تلاش‌های دو طرف موفق ظاهر نشد. بی‌وای دی در سال ۲۰۲۱ سهم خود از این جوینت ونچر را به ۹۰ درصد افزایش داد و مرسدس بنز تنها سهم ۱۰ درصدی در آن داشت. از همین نقطه بود که مرسدس بنز فقط به عنوان یک سهامدار در جوینت ونچر حضور داشت و دیگر خبری از همکاری مشترک برای توسعه محصولات جدید نبود. به عنوان بخشی از برنامه‌های احیا و بازنگری در دنزا تولید مدل ایکس پایان یافت و در سال ۲۰۲۲ مینی ون جدید دنزا D۹ با قوای محرکه پلاگین هیبریدی و برقی معرفی شد.

دنزا-۳

نکته جالب اینکه مینی ون موردبحث برخلاف سدان و شاسی‌بلند قبلی دنزا موفق ظاهر شد و همین روند تا سال ۲۰۲۳ ادامه داشت و دنزا کراس اورهای N۷ و N۸ را معرفی کرد. باید به این نکته اشاره کنیم که N۸ نیز بر پایه بی‌وای دی تانگ شکل گرفته و از بسیاری جهات می‌توان آن را نسخه فیس لیفت شده از دنزا ایکس ناکام دانست. برند دنزا اوایل امسال میلادی دویست هزارمین خودروی تولیدی را به فروش رساند. دنزا هم‌اکنون در آستانه تحویل استیشن جدید Z۹ GT قرار دارد و در آینده نزدیک سدان Z۹ و شاسی‌بلند N۹ را نیز عرضه خواهد کرد. قرار است ۱۰ محصول توسط دنزا تولید شوند و به‌تدریج در بازارهای جهانی نیز حضور یابند. وانگ چوانفو رئیس بی‌وای دی در مراسم آغاز پیش‌فروش دنزا Z۹ GT اعلام کرد این برند ابتدا روی بازار چین تمرکز می‌کند. او خاطرنشان ساخت:

دنزا-۲

 کودک بی‌وای دی و مرسدس بنز بر شانه غول‌های این صنعت بزرگ شده است.

البته همان‌طور که مشاهده شده، از زمان رها کردن دنزا توسط مرسدس بنز این برند به موفقیت بیشتری رسیده است. شاید حالا که تنها مالک دنزا بی‌وای دی است محدودیتی از بابت تولید و عرضه محصولات جدید وجود نداشته باشد.

 

منبع: پدال
ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد