خودروهای چینی امنیت آمریکا را تهدید می کنند

امریکا اعمال تعرفه‌ی ۱۰۰ درصدی بر خودروهای برقی چینی را از اوایل مهر اجرایی می‌کند.

خودروهای چینی امنیت آمریکا را تهدید می کنند

ماه می‌(اردیبهشت و خرداد)، دولت جو بایدن اعلام کرد که تعرفه‌ی ۱۰۰ درصدی بر خودروهای برقی چینی اعمال خواهد کرد که عملاً نرخ قبلی را چهار برابر می‌کند. تعرفه‌ی جدید از ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) اجرایی می‌شود.

تعرفه‌های جدید امریکا فقط شامل خودروهای برقی چین نمی‌شود. تعرفه‌های واردات سلول‌های خورشیدی چینی به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و تعرفه‌ی واردات فولاد، آلومینیوم، باتری‌ خودروهای برقی و مواد معدنی کلیدی، به ۲۵ درصد می‌رسد. همچنین در سال ۲۰۲۵ تعرفه‌ی ۵۰ درصدی روی تراشه‌های چینی اعمال خواهد شد و از یکم ژانویه‌ی ۲۰۲۶ (۱۱ دی ۱۴۰۴) باتری‌های لیتیوم یون، مواد معدنی و قطعات لپ‌تاپ و گوشی، ۲۵ درصد تعرفه خواهند داشت.

مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از تصمیم دولت راضی نیستند، زیرا معتقدند دولت بایدن عملاً درخواست‌های صنعت خودرو امریکا برای کاهش تعرفه‌های گرافیت و مواد معدنی حیاتی مورد نیاز برای تولید باتری‌ خودروهای برقی را نادیده گرفته است.

لیئل برینارد، مشاور ارشد اقتصادی کاخ سفید، به رویترز گفت که اعمال تعرفه‌های جدید برای اطمینان از تنوع‌بخشیدن به صنعت خودروهای برقی امریکا و عدم وابستگی زنجیره‌ی تأمین به چین اتخاذ شده است.

به‌گفته‌ی برینارد، تعرفه‌های مذکور برای مقابله با یارانه‌های دولتی و سیاست‌های انتقال فناوری‌ای که به سرمایه‌گذاری بیش‌ازحد و ظرفیت تولید مازاد منجر شده، مورد نیاز است.

خودروهای برقی چینی با نرخ بسیار کمتر، به‌سرعت در حال تسخیر بازارهای جهانی هستند؛ اما به‌نظر می‌رسد قانون‌گذاران امریکا از مصرف‌کننده‌ای که اکنون باید هزینه‌‌ی بیشتری برای خرید این خودروها بپردازد، غافل شده‌اند.

چین بارها تهدید کرده است که در پاسخ به افزایش تعرفه‌های «قلدرانه» از سوی ایالات متحده، کانادا و اتحادیه‌ی اروپا، اقدامات تلافی‌جویانه انجام خواهد داد.

 

منبع: زومیت
ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد