بی ام و دندان خرگوشی معرفی شد!

هنوز چند سال تا معرفی نسل جدید بی‌ام‌و X۵ زمان داریم اما می‌خواهیم تمامی اطلاعات موجود درباره این شاسی‌بلند آلمانی را تقدیم شما عزیزان کنیم.

بی ام و دندان خرگوشی معرفی شد!

نسل فعلی X۵ از سال ۲۰۱۹ در بازار حضور دارد و سال ۲۰۲۵ نیز بیست و پنجمین سالگرد تولید خود را جشن می‌گیرد؛ اما بی‌ام‌و قبلاً فرآیند توسعه جانشین X۵ فعلی را آغاز کرده و قول داده که قوای محرکه برقی را برای یکی از محبوب‌ترین محصولات خود ارائه کند. قدبلند تازه‌نفس بی‌ام‌و از جدیدترین زبان طراحی باواریا که با کانسپت نئو کلاس X پیش‌نمایش شده سود خواهد برد و درعین‌حال با چند نوع قوای محرکه در دسترس خواهد بود. البته باید دانست شاسی‌بلند بی‌ام‌و X۵ هنوز چند سال تا رسیدن به بازار فاصله دارند و ژرمن‌ها خیلی وارد جزییات آن نشده‌اند.

 نام‌گذاری

شکی وجود ندارد که نسل بعدی شاسی‌بلند موردبحث از نام X۵ استفاده خواهد کرد اما احتمالاً نام برخی تریم‌ها تغییر خواهد کرد. بی‌ام‌و اوایل امسال اعلام کرد حرف i را از انتهای نام مدل‌های بنزینی حذف خواهد کرد. این خودروساز چند سال قبل از حرف i برای تمایز خودروهای انژکتوری خود از مدل‌های کاربراتوری استفاده کرد و حالا همین حرف را برای محصولات برقی بکار می‌برد؛ اما در آینده مشکلی از بابت تمایز مدلی همچون iX۵ با X۵ M۶۰ وجود نخواهد داشت و حرف i فقط در مدل‌های برقی دیده خواهد شد. انتظار می‌رود این ساختار نام‌گذاری اصلاح شده در نسل جدید بی‌ام‌و X۵ بکار رود.

 طراحی ظاهری و داخلی

بی-ام-و-ایکس-5-2

نسل جدید بی‌ام‌و X۵ از عناصر طراحی نئو کلاس X کانسپت استفاده خواهد کرد. خودروی یاد شده همچنان تناسبات کلاسیک یک شاسی‌بلند را حفظ خواهد کرد و درعین‌حال ویژگی‌های مدرن یک خودروی برقی همچون دستگیره‌های در متمایز در آن دیده خواهد شد. X۵ موجود در رندرها از جلوپنجره‌ای نازک و متفاوت از نمونه‌های فعلی استفاده می‌کند. باقی بخش‌ها نیز مدرن به نظر می‌رسد و خیزهای ساده و تیزی در بخش‌های پایین بدنه وجود دارد. اگرچه رندرها نمای عقب X۵ جدید را نشان نمی‌دهند اما انتظار سورپرایز در این بخش را نداریم و احتمالاً طراحی جداگانه در پشتی همچنان حفظ خواهد شد. شاید طراحی چراغ‌های عقب X۵ نیز مشابه X۳ ۲۰۲۵ باشد. ما همچنین جزییاتی از طراحی کابین نسل جدید X۵ را در دست نداریم اما شاید طراحی جدید بی‌ام‌و در این بخش بکار گرفته شود، چیزی که در کانسپت X دیده‌ایم. این کانسپت از یک نمایشگر عریض در داشبورد استفاده کرده و یک نمایشگر افقی و کوچک‌تر در مرکز آن برای سیستم اطلاعات سرگرمی وجود دارد. البته به احتمال زیاد همین ویژگی‌ها در نسخه تولیدی X۵ تعدیل خواهند شد.

 پلتفرم

بی-ام-و-ایکس-5-4

اگرچه بی‌ام‌و به زودی پلتفرم نئو کلاس را استفاده خواهد کرد و نسل جدید X۵ نیز از استایل مشابه کانسپت نئو کلاس X بهره خواهد برد اما اخبار حاکی از به‌کارگیری پلتفرم CLAR برای این شاسی‌بلند جدید است. درحال‌حاضر پلتفرم CALR برای سری ۷ و ۵ و iX جدید بکار رفته است. نسخه فعلی پلتفرم CLAR از سال ۲۰۱۵ تاکنون در خط تولید قرار دارد.

 

 پیشرانه تولید قوای محرکه

بی-ام-و-ایکس-5-6

پلتفرم CLAR از قوای محرکه درون‌سوز، هیبریدی و برقی پشتیبانی خواهد کرد. در فول‌ترین حالت شاهد معرفی مدل X۵ M۶۰e هیبرید خواهیم بود و باقی مدل‌های X۵ جدید احتمالاً مشابه سری ۵ خواهند بود. انتظار می‌رود پیشرانه‌های ۴ و ۶ سیلندر توربو به همراه نسخه‌های هیبریدی عرضه شوند. iX۵ برقی به احتمال زیاد از همان موتورهای برقی i۵ استفاده خواهد کرد اما شاید ژرمن‌ها تغییراتی در نرم‌افزار و تکنولوژی باتری آن اعمال کنند. سدان i۵ M۶۰ دو موتوره ۵۹۳ اسب بخار قدرت دارد و در عرض ۳.۷ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد و شاید X۵ نیز تقریباً به همین اندازه قوی و سریع باشد.

 زمان معرفی

انتظار می‌رود نسل جدید بی‌ام‌و X۵ به عنوان مدل سال ۲۰۲۷ در دسترس باشد و تولید آن از آگوست ۲۰۲۶ آغاز شود؛ بنابراین معرفی رسمی آن تا سال آینده میلادی رخ نخواهد داد. رونمایی شاسی‌بلند جدید بی‌ام‌و پس از رخ‌نمایی محصولات جدید نئو کلاس یعنی i۳ و iX۳ انجام خواهد شد، خودروهایی که قرار است سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ روی خط تولید بروند.

 قیمت

بی-ام-و-ایکس-5-8

درحال‌حاضر نرخ بی‌ام‌و X۵ sDrive۴۰i مدل ۲۰۲۵ از حدود ۶۷ هزار دلار ( 4 میلیارد تومان) شروع می‌شود و نرخ مدل M۶۰i نیز حدود ۹۱ هزار دلار است؛ بنابراین انتظار داریم نرخ نسل بعدی X۵ نیز تقریباً مشابه همین مدل‌ها باشد اما به دلیل معرفی رسمی آن در سال‌های آینده شاید نرخ خودرو نیز بیشتر شود. نرخ پایه  ۷۰ هزار دلاری (4.2 میلیارد تومان)  برای X۵ جدید دور از واقعیت نیست و شاید بهای مدل‌های فول به محدوده ۱۰۰ هزار دلار نزدیک شود. البته باید گفت X۵M کامپتیشن فعلی فراتر از ۱۲۰ هزار دلار (7.2 میلیارد تومان) نرخ خورده است.

 

منبع: پدال
ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد