پیشرانه شگفت انگیز تویوتا برای خودروهای هیبریدی

موتور ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ جدید تویوتا در نسخهٔ مسابقه‌ای تا ۶۰۰ و در نسخهٔ جاده‌ای تا ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید خواهد کرد.

پیشرانه شگفت انگیز تویوتا برای خودروهای هیبریدی

تویوتا یکی از معدود خودروسازانی است که هنوز به پتانسیل پیشرانه‌های درون‌سوز اعتقاد دارد و خودروهای هیبریدی را به مدل‌های تمام الکتریکی ترجیح می‌دهد. ازاین‌رو، شایعاتی از ژاپنی نشان می‌دهد که این شرکت هم‌اکنون در حال توسعهٔ یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو است که می‌تواند در نسخهٔ مسابقه‌ای بدون هیچ‌گونه نیروی کمکی برقی تا ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین انتظار می‌رود نسخهٔ جاده‌ای این موتور ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور داشته باشد درحالی‌که نسخه‌ای ضعیف‌تر با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور هم در نظر گرفته شده است. 

اگر این گزارشات درست باشند، پیشرانهٔ چهار سیلندر جدید تویوتا در نسخهٔ مسابقه‌ای به ازای هر لیتر حجم موتور، ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. فعلاً مشخص نیست که کدام خودروهای مسابقه‌ای یا رالی تویوتا می‌توانند از این پیشرانه استفاده کنند اما در مورد نسخهٔ تولیدی می‌توان حدس‌هایی زد زیرا این نسخه برای خودروهای اسپرت آیندهٔ تویوتا مناسب خواهد بود. طبق گزارش‌ها، تویوتا قصد احیای رودستر MR2 را در نسخه‌های بنزینی و برقی دارد و طبق شایعات، نسخهٔ پرچم‌دار GRMN این خودرو به پیشرانهٔ ۲ لیتری و سامانهٔ چهارچرخ محرک GR-Four مجهز خواهد بود. همین ترکیب را می‌توان برای بازگشت سلیکا هم در نظر گرفت.

هرچند به این شایعات باید با دیدهٔ تردید نگریست اما طبق گزارشی از ژاپن، MR2 GRMN می‌تواند در تعداد محدودی صرفاً برای بازار ژاپن تولید شود. برای انتقال نیرو در این رودستر اسپرت هم ممکن است مثل GR یاریس و GR کرولا گیربکس‌های شش سرعته دستی و هشت سرعته اتوماتیک ارائه شود. این در حالی است که در ابتدای امسال، تویوتا خبر از توسعهٔ پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری و ۲ لیتری جدیدی به‌عنوان بخشی از همکاری با سوبارو و مزدا داد. این شرکت تأکید کرد که پیشرانه‌های موردبحث بسیار کارآمد، قدرتمند، مناسب برای هیبریدی شدن و سازگار با سوخت‌های جایگزین خواهند بود.

تویوتا به‌طور خاص اعلام کرد که موتور ۲ لیتری توربوشارژ جدیدش قدرت بیشتری نسبت به نمونهٔ ۲.۴ لیتری توربوشارژ کنونی خواهد داشت درحالی‌که اندازهٔ کوچک‌تر و مصرف سوخت کمتری دارد. این پیشرانه همچنین مقررات سخت‌گیرانهٔ آلایندگی کشورهای مختلف را هم رعایت خواهد کرد. علاوه بر این، سازگاری موتور ۲ لیتری جدید تویوتا با سوخت‌های کربن خنثی باعث می‌شود این پیشرانه بتواند حتی پس از ممنوعیت موتورهای بنزینی و دیزلی هم همچنان زنده بماند.

 

منبع: پدال
ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد