گزارش اختصاصی روزگار خودرو:

فراخوان هیوندای برای بازگشت ۵۰۰۰۰ خودرو / ماجرا چیست؟

کمپانی خودروسازی هیوندای با اعلام یک فراخوان بزرگ خواستار بازگشت ۵۰۰۰۰ دستگاه خودروی خود که با مشکل باز شدن ناگهانی و بی‌دلیل کیسه هوا مواجه بودند شد.

فراخوان هیوندای برای بازگشت ۵۰۰۰۰ خودرو / ماجرا چیست؟

هیوندای مدل‌های سانتافه ساخت سال ۲۰۲۴ خود را به دلیل وجود یک مشکل در تسمه‌های مهاربند که باعث باز شدن ناگهانی و بی‌دلیل کیسه‌های هوا می‌شد به کارخانه فراخوانده است.

همین مشکل ممکن است برعکس عمل کند به این معنی که کیسه هوا در مواقع لزوم باز نشود. ۴۹۷۱۹ دستگاه سانتافه ۲۰۲۴ شامل ۴۰۱۴۴ مدل استاندارد (پایه) و ۹۵۷۵ دستگاه دیگر از مدل‌های هایبریدی در لیست این فراخوان جای گرفته‌اند.

منشا این نقص فنی ترسناک کجاست؟

مشکل از سیم کشی فنی و تسمه‌های مهارکننده ی کیسه هواست که در معرض آسیب هستند. تسمه نگهدارنده اصلی که در کف خودرو قرار دارد دچار ساییدگی از سمت راست با صندلی سرنشین عقب شده و به مرور زمان دچار آسیب می‌شوند. این نقص بدون جلب توجه و در خاموشی بیشتر می‌شود تا اینکه باعث اخلال در عملکرد کیسه‌ها و یا به کل عمل نکردن آنها در مواقع ضروری می‌شود.

اسناد این فراخوان که از موسسه ملی امنیت ترافیک بیرون آمده نشان می‌دهد حداقل یک مورد وجود داشته که کیسه هوای عقب به‌صورت کاملا ناخواسته و ناگهانی عمل کرده است. در تحقیقات بیشتر هشت مورد مشابه دیگر هم یافت شده که به ۵ فوریه ۲۰۲۴ باز می‌گردد. اگرچه مشخص نیست که باز شدن کیسه‌های هوا در این موارد غیرمنتظره بوده است یا خیر.

قطع شدن یا ایجاد سایش در سیم کشی کیسه‌های هوا می‌تواند چراغ هشدار کیسه هوا را از کار بیاندازد و این همان نقطه شروع مشکل است.

غول خودرو ساز کره‌ای هنوز درباره مصدومان و یا حوادث احتمالی ناشی از این نقص فنی بزرگ اظهار نظری نکرده است. با این حال متخصصان و طراحان ایمنی هیوندای برای اطمینان خاطر بیشتر تمهیداتی اندیشیده‌اند تا از بروز مشکلاتی از این قبیل جلوگیری کنند. آنها برای انجام این کار از تسمه‌های کوتاه‌تر و دور از صندلی استفاده کرده‌اند.

همچنین فراخوان فروشندگان و نمایندگی‌های هیوندای جهت بررسی ایراد احتمالی خودروهای فروخته نشده این شرکت از ۲۳ سپتامبر آغاز خواهد شد.

در آخر صرفا جهت یادآوری فراموش نکنید که این مدل از سانتافه کاملا جدید و به روز شده است. طراحی این مدل کاملا نسبت به نسل قبل دگرگون شده است. همچنین زیر در کاپوت این خودرو دو پیشرانه ی متفاوت برای هرکدام از نسخه ها تعبیه شده است. یک نسخه استاندارد که شامل یک پیشرانه ی ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ درون سوز با قابلیت تولید ۲۷۷ اسب بخار قدرت و یک پیشرانه ی ۱.۶ لیتری به علاوه یک موتور تمام الکتریکی که به ضورت ترکیبی ۲۳۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.

نظر شما درباره اینگونه اتفاقات و فراخوان های خودرویی چیست؟ آیا شما هم در ایران با چنین فراخوان‌هایی مواجه شده‌اید؟ نظر خود را با ما و سایر خوانندگان روزگار خودرو به اشتراک بگذارید.

 

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد