انفجار قیمت خودرو در بازار / میزان افزایش قیمت در ۲.۵ سال ابتدایی هر دولت چقدر بوده است؟

با گذشت حدود ۳۰ ماه از فعالیت دولت ابراهیم رئیسی نرخ خودرو جهش‌های کم‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. چنانکه پراید در این ۲.۵ سال ۱۶۴ درصد گران شد. اما وضعیت بازار خودرو در ۲.۵ سال ابتدایی سه دولت قبل چگونه بوده است؟

انفجار قیمت خودرو در بازار / میزان افزایش قیمت در ۲.۵ سال ابتدایی هر دولت چقدر بوده است؟

دولت سیزدهم با شعارهای پر رنگ و لعابی در حوزه اقتصادی از مرداد ماه ۱۴۰۰ روی کار آمد. این دولت که همچنان خود را حامی محرومان معرفی می‌کند پس از گذشت حدود ۳۰ ماه از فعالیتش بیشترین فشار را بر قشر کمتر برخوردار جامعه تحمیل کرده است. چنانکه پراید، به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی موجود در بازار ایران، در ۲.۵ سال اخیر ۲۳۰ میلیون تومان، یعنی ۱۶۴ درصد گران‌تر از قبل شده است و اکنون خرید چنین خودرویی را برای قشر متوسط جامعه باید یک رویای دست‌نیافتنی دانست.

این اتفاق در حالی رخ داده که در ۳۰ماهه ابتدایی سه دولت قبلی حداکثر افزایش قیمت ارزان‌ترین خودروی موجود در بازار ۴۴ درصد بوده و این رقم در دولت اصلاحات تنها سه درصد ثبت شده است.

از سوی دیگر، طی ۱۲ماهه‌ی ۱۴۰۲ دولت با دست‌بردن در بازار خودرو و دخالت مستقیم در آن به کل دستوری بر رکود موجود در بازار دامن زد و با این ترفند در مقابل رشد بیشتر قیمت‌ها ایستاد. با این حال در دوره‌های جهش قیمت، بازار چنان نابه‌سامان شد که رکورد رشد قیمت‌ها در شروع به کار دولت‌ها ثبت شود.

میزان رشد نرخ ارزان‌ترین خودرو در ۳۰ ماهه‌ی ابتدایی ۴ دولت اخیر

از آن‌جایی که اکنون حدود ۲.۵ سال از آغاز ریاست سیدابراهیم رئیسی بر دولت می‌گذرد، مقایسه قیمت‌ها در هر دوره در همین مدت در نظر گرفته شده است.

قیمت-خودرو

محمد خاتمی (۱۳۷۶-۱۳۸۴)

دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی از لحاظ اقتصادی جزو پایدارترین دوره‌های پس از انقلاب به شمار می‌رود که همین موضوع در نوسان نرخ پیکان، به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی صفر موجود در بازار آن مقطع، نیز مشاهده می‌شود. در آغاز دولت اصلاحات، پیکان پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نرخ داشت که طی ۲.۵ سال به پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید و رشد کمتر از سه درصد را تجربه کرد. حتی طی کل هشت سال دوره ریاست جمهوری وی، میزان نوسان نرخ پیکان در همین محدوده بود و تغییر چندانی نداشت.

محمود احمدی‌نژاد (۱۳۸۴-۱۳۹۲)

درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران در دوره محمود احمدی‌نژاد بیشترین میزان را پس از انقلاب داشت. در این دوره با توقف تولید پیکان در ایران خودرو، پراید شرکت سایپا توانست به محبوبیت بالایی دست پیدا کند.

خودرو پراید در سال ۱۳۸۴ حدود شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید که با گذشت ۲.۵ سال، یعنی اواخر سال ۱۳۸۶ به هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. بنابراین پراید در اوایل ریاست جمهوری وی حدود ۱۳ درصد گران شد.

حسن روحانی (۱۳۹۲-۱۴۰۰)

حسن روحانی به عنوان یازدهمین دولت جمهوری اسلامی، خودروی پراید را با نرخ ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۲ تحویل گرفت و در طول ۲.۵ سال تا ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بالا برد. بنابراین میزان رشد نرخ پراید در سال‌های ابتدایی وی به ۴۴ درصد می‌رسید.

ابراهیم رئیسی (رئیس دولت فعلی)

با آغاز ریاست ابراهیم رئیسی بر دولت، یک سال از توقف تولید پراید می‌گذشت. اما مدل‌های صفر کیلومتر این خودرو با گذشت حدود چهار سال از توقف تولید، باز هم در بازار وجود دارد و در نتیجه نرخ بازاری برای آن اعلام می‌شود.

مدل ۱۳۹۹ پراید ۱۳۱ در شهریور ۱۴۰۰ با نرخ ۱۴۰ میلیون تومان از بازار آزاد قابل خرید بود که درحال‌حاضر به رقم ۳۷۰ میلیون تومان رسیده است.

این یعنی رشد ۱۶۴ درصدی برای یک خودروی توقف تولید خورده، آن هم در شرایطی که بنا به ادعای مسئولان دولت ثبات نسبی در اقتصاد کشور حاکم بوده و با توجه به قراردادهای منعقده میان چین و ایران، میزان فروش نفت از وضعیت قابل قبولی برخوردار است.

www.novin.com
www.novin.com
منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر