اختصاصی روزگار خودرو؛

خودروهای داخلی بنزین را می بلعند / وضعیت مصرف سوخت در ایران چگونه است؟

مصرف بالای بنزین خودروهای داخلی همواره مورد بحث بوده و در حالی که کشور های توسعه یافته در حال تلاش برای کاهش مصرف سوخت خودروها و همچنین برقی کردن خودروها هستند اما این عزم در خودروسازان داخلی چندان مورد توجه نیست.

خودروهای داخلی بنزین را می بلعند / وضعیت مصرف سوخت در ایران چگونه است؟

۲۹ اسفند ۱۴۰۲ بود که رکورد مصرف سوخت با ۱۵۲ میلیون لیتر در روز شکست رقمی که پیش از آن سابقه نداشت. این در حالی است که تولید روزانه بنزین در کشور حدود ۱۳۰ میلیون لیتر در روز است و ایران در حالی که در حال صادرات بنزین بود در این روز‌ها نیازمند واردات بنزین است.

ایران جز کشورهایی با سرانه مصرف بالا در بنزین است که به طور کلی هر ایرانی در روز حدود ۱.۲۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند. کمتر کشورهایی سرانه مصرف بیشتری نسبت به ایران دارند کشورهایی از جمله آمریکا، عربستان، امارات، قطر، کانادا و... از این دست هستند.

اما امروزه شاهد این هستیم که علاوه بر تلاش خودروسازان خارجی برای کاهش مصرف بنزین، این کشورها اقدامات گسترده ای برای استفاده از خودروهای برقی و تولید آن کرده اند در حالی که این اقدام در کشور ما هم آغاز شده اما سرعت آن بسیار کم است.

 لازم به ذکر است یکی از مهمترین مسئله‌ها توان خودرو است که خودروهای داخلی با توان کمتر نسبت به خودروهای خارجی بنزین بیشتری مصرف می‌کنند.

در جدول زیر مصرف برخی خودروهای داخلی را مشاهده می‌کنیم:

خودرو

مصرف ترکیبی در100 کیلومتر

        دنا

                    7.7

      سمند

                    8.7

    پژو 206

                    6.4

 پژو پارس TU5

                    7.5

     آریسان

                    9.2

     شاهین

                    7.2

      ساینا

                     7

       تیبا

                   6.9

   پراید 151

                   6.6

 

 

 

www.novin.com
www.novin.com
ارسال نظر