برای کاهش مصرف سوخت موتورسیکلت چه باید کرد؟ / معرفی ۹ راهکار

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد هر موتورسیکلت، میزان مصرف سوخت آن است، که به طور مستقیم تعیین‌کننده اصلی، زمان مراجعه به جایگاه سوخت یا میزان مسافتی است که می‌توان با موتورسیکلت پیمود.

برای کاهش مصرف سوخت موتورسیکلت چه باید کرد؟ / معرفی ۹ راهکار

علاوه بر مشخصات فنی، مصرف سوخت موتورسیکلت تحت تأثیر عوامل متعدد دیگری قرار می‌گیرد که شامل شیوه رانندگی، فشار باد لاستیک‌ها، نوع سوخت مورد استفاده، نوع مسیر، وضعیت سیستم سوخت‌رسان و سایر عوامل مرتبط می‌شود.

در این مقاله، قصد داریم توجه شما را به چند نکته کاربردی جلب کنیم که رعایت آنها می‌تواند منجر به کاهش مصرف سوخت موتورسیکلت شما شود.

۱. حرکت روان بدون شتاب‌گیری ناگهانی

رانندگی پرشتاب و تهاجمی، علاوه بر این که خطرناک است، میزان مصرف سوخت را نیز افزایش می‌دهد. عملکرد با سرعت بیشینه، ترمز ناگهانی، استفاده مداوم از گاز و ترمز، شروع حرکت ناگهانی و شتاب گرفتن از موقعیت ساکن یا پشت چراغ قرمز، به ویژه در موتورسیکلت‌های با سرعت بالا که همواره توجه را به خود جلب می‌کنند، از جمله عوامل اصلی افزایش مصرف سوخت هستند. به عنوان مثال، موتورسیکلت هوندا سی بی‌۱۰۰۰ آر (Honda CB۱۰۰۰R) با چهار سیلندر و توان ۱۲۵ اسب بخار دارای سرعت بالای ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد در ۳.۴ ثانیه است. طبق اطلاعات تولیدکننده، میانگین مصرف سوخت این موتورسیکلت در نسل اول ۴.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و در نسل دوم ۵.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. با حرکت پیوسته در گشتاور متوسط موتور و اجتناب از استفاده مداوم از گاز و ترمز، می‌توان به مصرف سوخت کم تری نسبت به مقادیر میانگین دست یافت. تلاش کنید با استفاده نرم و بدون استفاده از گاز بیش از حد، از حالت سکون به آرامی حرکت کنید. اگر تمرکز کامل شما به جلو باشد، می‌توانید به جای ترمز ناگهانی، قبل از رسیدن به نقطه توقف، سرعت را به آرامی کاهش دهید و به کنترل مصرف سوخت و جلوگیری از سایش ناشی از استفاده بی‌جهت از ترمزها کمک کنید.

به‌طور معمول، با افزایش سرعت در موتورسیکلت، خم شدن به جلو به منظور کاهش مقاومت هوا می‌تواند در کاهش مصرف سوخت مؤثر باشد. سازندگان موتورسیکلت‌ها برای کاهش مقاومت هوا طرح‌های آیرودینامیکی را در طراحی موتورسیکلت‌ها استفاده می‌کنند و تنها کاری که موتورسوار باید انجام دهد فراهم آوردن شرایطی است که سرش به جلو خم شده و بدنش را به سمت موتورسیکلت فشرده است. این روش به خصوص در مسابقات موتورسواری اهمیت ویژه‌ای دارد.

۲. خرید موتورسیکلت مجهز به کروز کنترل یا نصب آن

به طور کلی توصیه شده است در صورتی که قصد دارید با سرعت ثابت و یکنواخت حرکت کنید و امکان کنترل سرعت به‌صورت دستی وجود ندارد، نصب کروز کنترل بر روی موتورسیکلت خود را در نظر بگیرید. این سیستم به شما امکان می‌دهد سرعت را در سطح مطلوبی حفظ کنید و موتورسیکلت را در سرعت مدنظر برانید. اگر در حال انتخاب موتورسیکلت هستید، به مدل‌هایی که این سیستم را دارند توجه کنید. برای موتورسیکلت‌های پرقدرت و اسپرت، این گزینه اهمیت بیش تری پیدا می‌کند، زیرا می‌تواند به کنترل و کاهش مصرف سوخت کمک کند. همچنین وجود کروزکنترل در سفرهای طولانی، راحتی بیش تری برای موتورسوار فراهم می‌کند.

۳. کم کردن وزن/ بار موتورسیکلت

در این جا منظور کاهش وزن موتورسیکلت است، هر کیلوگرم اضافی می‌تواند منجر به افزایش مصرف سوخت شود. یک راهکار برای کاهش مصرف سوخت، استفاده از لباس سبک موتورسواری است (به طوری که ایمنی موتورسوار را به خطر نیاندازد) و همچنین کاهش بار و تجهیزات اضافی. این اقدامات می‌توانند به طور قابل توجهی در کاهش مصرف سوخت مؤثر باشند. به‌خصوص در شهرها، موتورسیکلت‌هایی مانند کروزرها یا سایر انواع موتورسیکلت‌ها که چمدان‌های کناری و باکس‌های بار روی زین دارند، می‌توانند مصرف بیش تری داشته باشند. بنابراین، پس از اتمام سفر و برطرف کردن نیازها، بهتر است آنها را از روی موتورسیکلت بردارید تا با افزایش مقاومت هوا و مصرف سوخت مواجه نشوید.

۴. تنظیم فشار باد لاستیک ها

مقادیر فشار باد مورد نیاز برای لاستیک‌های موتورسیکلت‌ها توسط سازنده در دفترچه راهنمای هر موتورسیکلت مشخص شده است. اگر این مقادیر رعایت نشود، مصرف انرژی برای غلبه بر مقاومت استاتیک موتورسیکلت افزایش می‌یابد که نتیجه آن افزایش مصرف سوخت خواهد بود. علاوه بر این، عدم رعایت میزان فشار باد مناسب در لاستیک‌ها باعث افزایش ضربه‌ها و لرزش‌ها و انحراف از مسیر حرکت می‌شود که می‌تواند منجر به افزایش مصرف سوخت شود. همچنین تنظیم فشار باد مناسب در لاستیک‌ها نقش مهمی در بهبود هدایت موتورسیکلت و کاهش سایش لاستیک‌ها دارد.

۵. سرویس و نگهداری مناسب از موتورسیکلت

تأثیر مستقیم سرویس و نگهداری از موتورسیکلت رابطه مستقیمی با مصرف سوخت دارد که شامل عوامل زیر می‌شود:

تمیز بودن و تنظیم درست زنجیر: تمیز بودن زنجیر و تنظیم صحیح آن باعث افزایش کارایی گیربکس می‌شود و نتیجه آن کاهش اتلاف انرژی است.

کارکرد صحیح ترمزها: تعویض به موقع لنت‌های ترمز باعث بهبود واکنش موتورسیکلت در هنگام ترمزگیری می‌شود و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

تعویض به موقع روغن موتور: تعویض به موقع روغن موتور ضامن کارکرد صحیح موتور و بهینه‌سازی مصرف سوخت است.

وضعیت مناسب سیستم تعلیق و چرخ‌ها: وضعیت خوب سیستم تعلیق و چرخ‌ها عملکرد بهتری را به همراه دارد و از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند.

تنظیم سیستم جرقه زنی یا تعویض شمع ها: تنظیم صحیح سیستم جرقه زنی از اشکال در کارکرد شمع و احتراق ناقص جلوگیری می‌کند که عامل مهمی در مصرف سوخت است.

۶. کارکرد هماهنگ کاربراتورها

در صورتی که شما دارای موتورسیکلتی با سیستم سوخت‌رسانی چند کاربراتوری هستید (که در آن برای هر سیلندر یک کاربراتور وجود دارد) و متوجه لرزش شدید موتور شده‌اید، ابتدا باید سیستم سوخت‌رسانی را بررسی کنید. سازندگان موتورسیکلت‌های چند کاربراتوری توصیه می‌کنند که هر ۶۰۰۰ کیلومتر، هماهنگ‌سازی کاربراتورها (تنظیم و اطمینان از یکسان بودن نسبت سوخت و هوایی که تمام کاربراتورها وارد سیلندرها می‌کنند) انجام شود.

عدم هماهنگی میان کاربراتورها شامل مشکلات زیر می‌شود:

کثیف شدن سیستم سوخت‌رسانی و یا استهلاک غیرمعمول بخش‌های آن

افزایش مصرف سوخت

۷. استفاده از ژیگلور باکیفیت

برای موتورسیکلت‌های قدیمی‌تر با سیستم کاربراتوری، کارکرد ژیگلور و تغییر شکل آن به طور مستقیم تأثیری در افزایش مصرف سوخت دارد. با تعویض ژیگلور، می‌توان به کاهش مصرف سوخت کمک کرد. ژیگلور یک قطعه در سیستم سوخت‌رسانی است که نقش مهمی در تنظیم مخلوط سوخت و هوا در کاربراتور دارد. اگر ژیگلور کثیف یا خراب شود، ممکن است مخلوط سوخت و هوا به درستی تنظیم نشود و مصرف سوخت افزایش یابد. بنابراین، تعویض ژیگلور می‌تواند به کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد سیستم سوخت‌رسانی کمک کند.

۸. استفاده از بنزین باکیفیت

استفاده از سوخت باکیفیت، از جمله بنزین با اکتان بالا، می‌تواند به کاهش مصرف سوخت و جبران هزینه‌های بالاتر کمک کند. اکتان بالا در بنزین، احتراق منظم و کامل را تضمین می‌کند و امکان استفاده بهینه از انرژی آزادشده را فراهم می‌کند. نتیجه آن، کاهش مصرف سوخت و آلودگی است.

۹. رانندگی بر روی مسیرهای هموار و صاف

تا حد امکان، توصیه می‌شود در مسیرهای مسطح و آسفالتی با موتورسیکلت خود رانندگی کنید. این توصیه به این دلیل است که برای حرکت در مسیرهای خاکی و نرم و ناهموار، مصرف سوخت بیش تری نسبت به آسفالت لازم است. این توصیه برای تمام کلاس‌های موتورسیکلت، از جمله موتورسیکلت‌های اندورو و کراس که برای مسیرهای ناهموار طراحی شده‌اند، صدق می‌کند.

www.novin.com
www.novin.com
منبع: اسب بخار
ارسال نظر