خودرو در بازار واقعا ارزان شد؟ / لیست جدید را اینجا ببینید

قیمت دنا اتوماتیک در معاملات روز‌های پایانی فروردین امسال ۳۰ میلیون کاهش پیدا کرد و به یک میلیارد و ۵۰ میلیون رسید. همین مدل ابتدای سال ۹۲۵ میلیون فروخته می‌شد.

خودرو در بازار واقعا ارزان شد؟ / لیست جدید را اینجا ببینید

کاهش قیمت خودرو ظرف روز‌های گذشته در برخی از رسانه‌های حامی دولت به‌عنوان تیتر یک استفاده شده و وزارت صمت آن را جزو دستاورد‌های مرحله اول فروش سامانه یکپارچه می‌داند. با آغاز فرآیند تحویل خودرو به نفرات اولویت اول قرعه‌کشی سامانه یکپارچه، قیمت اغلب مدل‌های داخلی در بازار آزاد ظرف سه روز بین پنج تا ۵۰ میلیون کاهش پیدا کرد، اما همین قیمت‌های فعلی نسبت به ابتدای سال جهش چشمگیری دارد. برای اینکه از خبر‌هایی که در این چند روز با تیتر کاهش قیمت خودرو منتشر شدند، درک بهتری داشته باشید، باید بگوییم دنا پلاس اتوماتیک که یکی از گران‌ترین خودرو‌های داخلی است، پنجشنبه ۳۱ فروردین یک میلیارد و ۵۰ میلیون قیمت داشته و نسبت به روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۳۰ میلیون کمتر معامله شده است. همین مدل را روز ششم فروردین که بازار خودرو سرو‌شکل رسمی به‌خودش گرفت، ۹۲۵ میلیون می‌فروخت k د. البته وزارت صمت می‌گوید با ادامه تحویل فرآیند خودرو‌ها و از همه مهمتر استارت مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه که به ۱۶ اردیبهشت موکول شده، روند کاهش قیمت خودرو در بازار تداوم پیدا می‌کند.

کاهش قیمت محصولات ایرانخودرو در بازار

سمند EF ۷ بنزینی در هفته پایانی فروردین امسال بین محصولات ایرانخودرو بیشترین افت قیمت را داشته است. آخرین روز فروردین امسال قیمت پیشنهادی فروشند‌ه‌های سمند EF ۷ بنزینی در بازار آزاد به حدود ۶۰۰ میلیون تومان رسید درحالی که همین مدل را روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۶۵۰ میلیون تومان می‌فروختند. دنا پلاس اتوماتیک که خودش یکی از گران‌ترین خودرو‌های داخلی در بازار است، پنجشنبه ۳۱ فرورین یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قیمت داشت و می‌توانیم افت قیمت آن را در حدفاصل سه روز پایانی فروردین ۳۰ میلیون تومان بدانیم. قیمت پژو پارس ساده هم ظرف این چند روز در مجموع ۲۰ میلیون تومان ریخت و در آخرین روز هفته به‌جای ۶۱۵ میلیون، به‌طور میانگین ۵۹۵ میلیون تومان دست به دست شد. روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین پژو ۲۰۷ دنده‌ای که ارزان‌ترین نسخه این مدل در بازار به‌حساب می‌آید، ۸۱۵ میلیون تومان خریدوفروش می‌شد و درجریان روند کاهش قیمت خودرو در بازار، ارزش این یکی ۱۵ میلیون تومان تنزل پیدا کرد و به ۸۰۰ میلیون تومان رسید. دقیقا مثل پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که تولیدش موتقف شده و قیمتش در سه روز از ۶۳۰ میلیون تومان به ۶۱۵ میلیون تومان تنزل پیدا کرد. بین محصولات ایرانخودرو مدل‌هایی مثل تارا اتوماتیک و دنا معمولی مقابل کاهش قیمت‌ها مقاوت نشان دادند. تارا اتوماتیک روز پنجشنبه ۳۱ فروردین معادل یک میلیارد و ۶۵ میلیون و بدون تغییر قیمت پا به بازار گذاشت و در این مدت دنا معمولی یا همان دنا تیپ یک ۸۰۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شد. بد نیست بدانید این هفت‌تا مدلی که از بین محصولات ایرانخودرو اسم بردیم، قیمتشان نسبت به اولین روز‌های امسال در بازار آزاد بین ۱۵ تا ۱۳۵ میلیون بیشتر شده است.

کاهش قیمت محصولات سایپا در بازار

شاهین گران‌ترین محصول سایپاست که روز پنجشنبه ۳۱ فروردین در بازار آزاد ۷۲۵ میلیون تومان قیمت داشت. یعنی ۱۵ میلیون کمتر از رقمی که روز سه‌شنبه همین هفته برای شاهین در بازار اعلام می‌شد. البته بین محصولات سایپا بیشترین افت قیمت را کوییک دنده‌ای ساده تجربه کرد. محصولی که با تعیین تکلیف قیمت‌های کارخانه‌ای حالا لقب ارزان‌ترین سواری داخلی را یدک می‌کشد و در سه روز پایانی فروردین امسال ارزش آن در بازار آزاد از ۴۴۰ به ۴۰۵ میلیون تومان تنزل پیدا کرد و ۳۵ میلیون ریخت. ساینا دنده‌ای مثل تیبا صندوقدار و تیبا هاچ‌بک از خط تولید سایپا خارج شده و در آخرین روز‌های فروردین ارزش آن با افت پنج میلون تومانی از ۴۰۰ به ۳۹۵ میلیون تومان رسید. تیبا صندوقدار هم تسلیم کاهش قیمت‌ها نشد و بررسی بازار نشان می‌دهد آن را در این چند روز بدون تغییر قیمت، ۳۹۵ میلیون تومان معامله کردند. البته همین چهارتا مدل بین ۱۵ تا ۵۰ میلیون بیشتر از اولین روز‌های فروردین قیمت دارند.

قیمت محصولات داخلی در بازار آزاد

خودرو قیمت ابتدای فروردین قیمت 29 فروردین 31 فروردین
سمند EF7 بنزینی 550 میلیون 650 میلیون تومان 600 میلیون
دنا اتوماتیک 925 میلیون یک میلیارد و 80 میلیون یک میلیارد و 50 میلیون
پژو پارس ساده 580 میلیون 615 میلیون 595 میلیون
پژو 207 دنده‌ای 760 میلیون 815 میلیون 800 میلیون
پژو 206 تیپ 2 585 میلیون 630 میلیون 615 میلیون
تارا اتوماتیک 930 میلیون یک میلیارد و 65 میلیون یک میلیارد و 65 میلیون
دنا معمولی 730 میلیون 800 میلیون 800 میلیون
شاهین 675 میلیون 740 میلیون 725 میلیون
کوییک دنده‌ای 390 میلیون 440 میلیون 405 میلیون
ساینا دنده‌ای 380 میلیون 400 میلیون 395 میلیون
تیبا صندوقدار 350 میلیون 395 میلیون تومان 395 میلیون
منبع: فرارو
ارسال نظر