تانک ایرانی در خیابان‌های آمریکا

علاقه به ارتش وبه خصوص نیروی هوایی باعث شد تا رضوانی دو بال را لوگوی شرکت خود قرار دهد و یک بار با ساخت تانک و یک بار با ساخت اتومبیلی که به هواپیما شهرت پیدا کرده است، سر و صدای زیادی به پا کند. بسیاری از اتومبیل‌های او قبل از رسیدن به بازار فروش، از طرف مشتریان خریداری شده‌اند.

تانک ایرانی در خیابان‌های آمریکا

فریس رضوانی یک طراح ایرانی -آمریکایی خودروهای اسپرت در ارواین کالیفرنیاست که با ساخت اتومبیل‌های منحصر به فرد، در عرض مدت کوتاهی توانست طرفداران بسیار زیادی از جوانان گرفته تا چهره‌های سرشناس و هنرمندان پیدا کند.

او در اولین مصاحبه‌ی مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا دوست داشتید ملیتی کاملاً آمریکایی داشتید؟ گفت «خیر. من یک ایرانی- آمریکایی هستم و به این موضوع افتخار می‌کنم، من از نژادی سختکوش هستم و هرگز ایرانی بودنم را انکار نکردم.» رضوانی در زمان نوجوانی دوست داشت خلبان جت‌های جنگی شود، همان طور که پدرش نیز یک خلبان نیروی هوایی ارتش بود اما از آن جا که این آرزو محقق نشد، او تصمیم گرفت تا اتومبیل‌هایی طراحی کند که مانند یک هواپیمای جنگی، سبک، سریع و خشن باشند. لوگوی شرکت «رضوانی موتورز» نیز از همان علاقه به خلبانی گرفته شده است؛ دو بال مانند بال‌های هواپیما.

رضوانی تحصیلات خود را در رشته‌ی مهندسی مکانیک و طراحی ادامه داد و در این راه با بسیاری از شرکت‌های معروف خودروسازی کار کرد، هم اکنون او تیمی از بهترین طراحان اتومبیل‌های مسابقه‌ای و اسپرت دارد. رضوانی ابتدا برای شرکت سوپر اسپرت سارت ونسر کار می‌کرد که محصول اصلی آن‌ها استون مارتین و فراری بود و حالا رضوانی بیست نیز به لیست تولیداتش اضافه شده است.

رضوانی شرکت خود را با نام رضوانی موتورز در سال ۲۰۱۴ تأسیس کرده و در همان سال، اولین اتومبیل خود با نام رضوانی بیست را معرفی کرد. این اتومبیل، بدنه‌ای از جنس فیبر کربن داشت و برای بدنه از طراحی خودروی انگلیسی «آریل اتم» استفاده کرد، به طور کلی خودرو توسط یک چاپگر سه بعدی ساخته شد. چاپ سه بعدی به عنوان قالبی برای پنل‌های فیبرکربن مورد استفاده قرار می‌گیرد، چاپگرهای سه بعدی پیشرفته‌ی دیگر، قطعات خودرو شامل چراغ‌ها و آینه‌ها را می‌سازند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رضوانی موتورز، سریع‌ترین زمان تحویل سفارش در بین شرکت‌های تولید خودرو در جهان است که معمولاً از هشت تا ۱۲ هفته بیشتر نمی‌شود. دلیل رضوانی برای کم کردن وزن اتومبیل این است که وقتی وزن اتومبیل کم باشد باعث شتاب بیشتر خودرو شده و کنترل آن در پیچ‌ها راحت‌تر می‌شود.

همچنین اتومبیل سبک‌تر، موتور کوچک‌تر، در نتیجه ترمزهای کوچک‌تر و سوخت کمتر نیاز دارد و این موتور گرمای کمتری تولید خواهد کرد، به نظر رضوانی، بدترین قسمت یک ماشین بدون سقف، داشتن در است. اگر در این مدل اتومبیل حذف شود، شاسی اتومبیل تقویت شده و مانند اتومبیل‌های مسابقه‌ای می‌شود.

رضوانی تانک

اما چند سال پیش، این شرکت اتومبیلی ساخت که سر و صدای زیادی در دنیا به پا کرد، این اتومبیل که تانک نام دارد، خودروی منحصر به فردی است و برای کسانی مناسب است که نمی‌خواهند با یک تویوتا لندکروز یا جیپ رانگلر به آفرود یا تپه‌های ماسه‌ای بروند.

فریس رضوانی در مصاحبه با سان گفت: «برای طراحی تانک از وسایل نقلیه‌ی نظامی الهام گرفته و این از ظاهر اتومبیل‌ به خوبی مشخص است.»

در طراحی بیرونی این خودرو، از خطوط زاویه‌دار فراوان و حجم‌های گوناگون استفاده شده است در حالی که پنجره‌ها، شبیه خودروهای نظامی هستند و از لاستیک‌های پهن و شیاردار برای کشش بهتر اتومبیل استفاده شده است.

برای داشتن نور بیشتر در شب، یک ردیف چراغ ال ای دی کمکی نیز روی سقف خودرو نصب شده است.

رضوانی تانک همچنین از اورهنگ‌های کوتاه - فاصله‌ی محور چرخ از جلو یا عقب خودرو- استفاده کرده است که باعث می‌شود اتومبیل بتواند بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از تپه‌ها و موانع بالا رفته و عبور کند.

در جلوی تانک، یک سپر تمام عرض با چراغ‌های ال ای دی قرار داده شده است، در بالای شیشه‌ی جلو، نور افکنی با شدت بالا گذاشته شده است که آن قدر پر نور است که می‌تواند تاریکی شب را به روشنایی روز مبدل سازد.

بر خلاف طراحی بیرونی که بسیار زیبا و منحصر به فرد است، کابین تانک بسیار ساده طراحی شده و البته برعکس ظاهر خشن بیرونی، خیلی لوکس و راحت است.

داخل تانک با پنج صندلی بسیار راحت، یک نمایشگر ۷.۹ اینچی، سیستم اطلاعاتی، سیستم هوای منطقه‌ای که با شرایط آب و هوای هر منطقه قابل تنظیم است، تودوزی‌های چرمی و پوشش سقف از جنس جیر تزئین شده است.

همچنین اتومبیل به دستگاه بازی و سرگرمی و دستگاه جی پی اس برای فرستادن پیام کمک در زمان بحران، در میان داشبورد هم مجهز شده است.

برای دسترسی بهتر به صندلی‌های عقب، درهای تانک نیز به شکل درهای مشهور به «خودکشی» ساخته شده‌اند.

در درهای خودکشی لولای در به جای قرار گرفتن در ستون جلو، روی ستون عقب قرار می‌گیرد، در اتومبیل‌های قدیمی، این نوع درها بیشتر دیده می‌شدند که به خاطر خطراتی که داشتند کم کم در طراحی‌ها حذف شدند اما آن‌ها راحتی بیشتری داشتند و به همین خاطر رضوانی در تانک خود از آن بهره گرفته است.

اگر این درها به هنگام حرکت کمی باز شوند، به دلیل نحوه‌ی قرارگرفتن مانند یک بادبان عمل می‌کنند.

این امر باعث می‌شود در، پس از مدتی به طور کامل باز و یا حتی از جای خود جدا شود و شاید به کسی که در کنار آن نشسته است نیز آسیب برساند و به همین خاطر در خودکشی نامیده می‌شوند.

از دیگر امکانات این تانک که به «هیولای آفرود» شهرت پیدا کرده، می‌توان به توانایی ارتقای ۱۵ سانتی متری ارتفاع و کمک فنرها اشاره کرد که این افزایش ارتفاع می‌تواند به راننده امکان نصب تایرهای آفرودی ۹۴ سانتی متری را بدهد.

همچنین برای کسانی که به امنیت اهمیت بیشتری می‌دهند نیز به شکل سفارشی امکاناتی مانند زره، شیشه‌های ضد گلوله، تایرهایی که در زمان پنچری هم قابل استفاده هستند و در سطح نظامی از آن‌ها استفاده می‌شود، حفاظت بیشتر از باک سوخت، رادیاتور و کف خودرو نیز ارائه می‌شود.

می‌توان سیستم دید در شب با دوربین حرارتی را نیز به امکانات اتومبیل اضافه کرد که دیدن حیوانات شکاری در شب و در جنگل‌های تاریک را ممکن می‌کند. قیمت رضوانی تانک از ۱۷۸ هزار و ۵۰۰ دلار آغاز شده و با توجه به امکاناتی که به آن اضافه می‌شود، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت.

بیست آلفا

یکی از اولین ساخته‌های رضوانی موتورز پس از تأسیس در سال ۲۰۱۴، بیست آلفا بود. این خودرو به عنوان اتومبیل مسابقه و شهری طراحی شد.

بیست به معنای «جانور» است و این خودرو، خودرویی اسپرت بود که در میان جوانان طرفداران زیادی پیدا کرد.

این اتومبیل ویژگی‌هایی از جمله درهای از کنار بازشو- ساید وایندر- سقف با قابلیت برداشته شدن، شیشه بالابر، قفل مرکزی، کیسه‌ی هوا و سیستم کامل تهویه مطبوع هوا دارد.

بیست آلفا ایکس

در سال ۲۰۱۷، آخرین نمونه از خودروهای بیست به نام بیست آلفا ایکس توسط رضوانی موتورز ساخته و روانه‌ی بازار شد که البته سریع‌ترین و قوی‌ترین اتومبیل ساخته شده توسط این شرکت نیز به حساب می‌آید.

در این اتومبیل، به جای سوپر شارژ از توربو شارژ استفاده شده و همین موضوع، تفاوت اصلی آن با دیگر مدل‌های بیست است.

در ساخت بدنه‌ی بیست آلفا ایکس، از مواد کامپوزیت مورد استفاده در صنایع هوا فضا و مسابقات فرمول یک، یعنی «فیبر کربن» استفاده شده و به همین خاطر یکی از سبک‌ترین اتومبیل‌های دنیا لقب گرفته است.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم، سقف‌های جمع شونده‌ی این مدل است، این سقف باعث ضخیم‌تر شدن فریم شیشه جلو و بلندتر شدن پایه‌ی ستون شده است.

در قسمت جلو و روی سپر، ‌دریچه‌های بزرگی وجود دارند که کمی بالاتر از زمین هستند و با دو شیار به سمت گلگیرها هدایت شده‌اند و همین دریچه‌ها در افزایش سرعت، تأثیر چشمگیری دارند، در حالی که در همه‌ی مدل‌های بیست، از درهای معمولی استفاده شده است، بیست آلفا ایکس درهایی شبیه به نوعی موشک ضد هوایی دارد که به صورت کشویی به بیرون کشیده شده و سپس به سمت جلو حرکت می‌کند.

رضوانی این ویژگی را برای افزایش فضا، هنگام سوار و پیاده شدن در نظر گرفته است، البته طراحی خوبی نیست، چون مشتری‌ها برای پارک کردن باید فاصله بیشتری از خودروهای دیگر داشته باشند.

بیست آلفا بلک برد

«بیست آلفا بلک برد» نسخه‌ی جدیدی از بیست آلفاست که در اوایل فوریه‌ی ۲۰۱۸ رونمایی شد.

این اتومبیل که «هیولا و هواپیما» لقب گرفته است ۵۰۰ اسب بخار قدرت دارد و در عرض دو و نیم ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. برای این مدل خودرو که تا به حال تنها پنج نمونه از آن ساخته شده است، قیمت ۲۲۵ هزار و ۵۰۰ دلار در نظر گرفته شده است.

رضوانی در طراحی این اتومبیل از هواپیمای جت الهام گرفته است، رضوانی برای این خودرو، گزینه‌های گیربکس شش سرعته دستی و اتوماتیک قرار داده است.

مشهورهای رضوانی‌سوار

چهره‌هاو هنرمندان همیشه علاقه دارند تا از خودروهای خاص و منحصر به فرد استفاده کنند. کریس براون - خواننده‌ی آمریکایی- اولین اتومبیل رضوانی بیست را در سال ۲۰۱۵ با پرداخت ۲۰۰ هزار دلار خریداری کرد. او اولین عکس خود سوار بر این اتومبیل را در صفحات اجتماعی‌اش به اشتراک گذاشت که این عکس سر و صدای زیادی به پا کرد. بسیاری از هنرمندان، از این که او رضوانی موتورز را به جای لامبورگینی و بوگاتی انتخاب کرده است، متعجب بودند، این خودرو پس از آن در تمام فیلم‌ها و ویدئوهای این بازیگر و خواننده از سال ۲۰۱۵ تا کنون استفاده می‌شود.

وزن این اتومبیل خیابانی با ظاهری شبیه به ماشین مسابقه و قدرتی برابر با ۵۰۰ اسب بخار تنها ۷۵۰ کیلوگرم است، همچنین این اتومبیل هیچ در و سقفی ندارد. از دیگر افراد مشهوری که ترجیح می‌دهند همیشه آخرین مدل از رضوانی موتورز را سوار شوند، می‌توان به جیمی فاکس اشاره کرد. این بازیگر آمریکایی نیز یک روز پس از رونمایی از رضوانی تانک، از این مدل اتومبیل سفارش داد. او رضوانی تانک را ۱۹۵ هزار دلار خریداری کرد.

جیمی می‌گوید: «این اتومبیل مانند یک تانک واقعی است اما داخل آن مثل لوکس‌ترین اتومبیل‌های دنیاست، زمانی که در خیابان در حال رانندگی با آن هستم به منحصر به فرد بودنش پی می‌برم زیرا همه با تعجب من را نگاه می‌کنند، بسیار زیباست و امنیت خاصی دارد که به هرجایی می‌توان با آن سفر کرد.»

منبع: همشهری
ارسال نظر