هوندا نسل جدید موتورسیکلت‌هایش را معرفی کرد / چالاک سریع و بی رحم!

تجربه سواری با موتورسیکلت هوندا CBR۱۰۰۰RR مدل ۲۰۲۵ نشان می‌دهد این محصول ژاپنی از هر نظر عالی عمل کرده است.

هوندا نسل جدید موتورسیکلت‌هایش را معرفی کرد / چالاک سریع و بی رحم!

در سبد محصولات اسپرت هوندا، هرچه تعداد پسوندهای R بیشتر باشد آن موتورسیکلت تعهد ویژه‌ای به سرعت و پرفورمنس خواهد داشت. مدل‌های اسپرت نیکد استاندارد تنها با یک پسوند R عرضه می‌شوند و CB۳۰۰R و CB۶۵۰R از این دسته هستند. یک پله بالاتر به مدل‌هایی همچون CBR۳۰۰R و CBR۶۵۰R می‌رسید. در قدم بعدی یک R دیگر به اسم موتورسیکلت‌های هوندا افزوده می‌شود تا سوپر اسپرت‌هایی همچون CBR۶۰۰RR تولید شوند. نهایتاً به گل سرسبد این خانواده یعنی CBR۱۰۰RR-R فایر بلید SP می‌رسیم که به عنوان یک هیولای دو چرخ مطرح است. اما یک پله پایین‌تر از فایر بلید موتورسیکلت CBR۱۰۰۰RR قرار دارد که خوشبختانه با وجود اندکی کاهش قدرت، همیشه همانند تیغی تیز عمل می‌کند و موتورسوار را به سرعت بیشتر فرا می‌خواند. این محصول ژاپنی یک سوپر اسپرت بسیار سریع با قدرت قابل‌توجه است و از تجهیزات رقابتی در کلاس خود سود می‌برد. درعین‌حال CBR۱۰۰۰RR از توانایی‌های لازم برای ترددهای روزمره نیز برخوردار است و در حقیقت بهترین گزینه بین محصولات R هوندا برای لذت بردن در پیست و خیابان محسوب می‌شود.

هوندا-سی بی-۱۲

هوندا CBR۱۰۰۰RR مدل ۲۰۲۵ موتورسیکلتی است که هم می‌توان آن را برای پیست و هم برای خیابان‌ها انتخاب کرد. این دو چرخ جذاب به اندازه کافی چابک است تا از عهده تندترین پیچ‌های جاده‌ها برآید و درعین‌حال از راحتی کافی برای یک سفر ۱۵۰ کیلومتری برخوردار است. صندلی استوک CBR۱۰۰۰RR کمی سفت است و سیستم تعلیق نیز همین شرایط را دارد اما هیچ‌یک از این موارد خیلی تعیین‌کننده نیستند. حالت‌های سواری استاندارد نیز باعث می‌شوند موتورسیکلت هوندا در ترافیک خونسردی خود را حفظ کند اما اگر بخواهید آن روی سکه را ببینید فقط کافی است چند دکمه را فشار داده و شاهد تجربه‌ای کاملاً متفاوت باشید.

هوندا-سی بی-۱۳

در خشن‌ترین حالت سواری شما موتورسیکلتی را می‌رانید که پاسخ‌های تند و تیزی داشته و به هرگونه دستور راننده بسیار حساس است. همچنین می‌توان خشن‌ترین تنظیمات برای بیشتر اجزا همچون قدرت و گشتاور، بلند شدن چرخ جلو از روی زمین و ترمز پیشرانه را انتخاب کرد هرچند ما در خیابان نیازی به این موارد نداشتیم. در حالت ۱ که گیراترین حالت پیش‌فرض است چرخ جلو با اندکی اشاره بالا می‌آید و اگر نیاز به سبقت گرفتن از یک خودرو باشد کافی است دنده شش را انتخاب کرده و سریعاً شاهد رسیدن سرعت به ارقام سه‌رقمی باشید. شاید هوندا CBR۱۰۰۰RR مدل ۲۰۲۵ در دورهای پایین خونسرد و برنامه‌ریزی شده به نظر برسد اما اشتباه نکنید! این هیولا در یک چشم بر هم زدن رنگ عوض می‌کند.

هوندا-سی بی-۱۴

اگرچه ما امکان تست موتورسیکلت موردبحث را در پیست نداشتیم اما زمان زیادی را صرف بررسی آن در جاده‌های کوهستانی کردیم و چند روز نیز از آن برای ترددهای روزمره سود بردیم. در جاده‌های کوهستانی به راحتی می‌توان با موتورسیکلت هوندا محدودیت‌ها را رعایت کرد و درعین‌حال سریع راند. ترمزها هرگز ناامید‌کننده ظاهر نمی‌شوند و اگر ترمز جلو را کمی بیش از حد اعمال کنید چرخ عقب به راحتی از زمین بلند می‌شود. البته این موضوع به حدی حساس نیست که باعث تصادف شود. باک سوخت تیتانیومی CBR۱۰۰۰RR ظرفیت معقول ۱۶ لیتری دارد و درصورتی‌که سواری متعادلی داشته باشید توان پیمایش بیش از ۱۶۰ کیلومتر را به‌دست خواهید آورد. متأسفانه خبری از آمپر بنزین نیست و تنها چراغ هشدار اتمام سوخت به شما اعلام می‌دارد که سریعاً به پمپ‌بنزین مراجعه کنید.

هوندا-سی بی-۱۵

ارتفاع صندلی CBR۱۰۰۰RR از سطح زمین به ۸۳ سانتی‌متر می‌رسد و بنابراین یک موتورسوار عادی می‌تواند در توقف‌ها پای خود را به راحتی روی زمین بگذارد. البته جا پای موتورسیکلت برای برخی افراد در ارتفاع بالاتری احساس می‌شود اما در کل چنین چیزی موضوع خاصی نخواهد بود. افراد قدبلند احتمالاً با یافتن موقعیت سواری خوب در CBR۱۰۰۰RR دچار مشکل خواهند شد زیرا موقعیت موتورسوار نسبتاً تنگ است هرچند برای افراد معمولی مشکلی وجود ندارد. برای سواری روزمره منطقی است که برخی مشکلات همچون محل جا پای موتورسوار ذکر شوند.

هوندا-سی بی-۱۹

نقطه‌ضعف دیگر هوندا CBR۱۰۰۰RR مدل ۲۰۲۵ به محل نصب دسته‌های کنترلی مربوط می‌شود. چیزهایی همچون انتخاب حالت‌های سواری، کنترل چراغ‌های جلو و چراغ‌های راهنما می‌توانستند بهتر طراحی شوند. ما چندین بار هنگام تست این موتورسیکلت تلاش کردیم چراغ‌راهنما را خاموش کنیم اما بوق را فشار دادیم و برعکس. موضوع بعدی به میدان دید آینه‌های موتورسیکلت هوندا اختصاص دارد. زمانی که موقعیت سواری نسبتاً راحت و سرراستی داشته باشیم بازوهای ما تقریباً نیمی از دید آینه‌های عقب را مسدود می‌کنند و راه‌حلی برای رفع این مشکل وجود ندارد. آینه‌های هوندا شعاع دید و تنظیمات محدودی دارند و نسبتاً کوچک هستند. البته با انتخاب حالت سواری مشابه موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای موتو جی پی تا حدودی می‌توان میدان دید بهتری داشت و به این ترتیب مشخص است که طراحان و مهندسان هوندا کاملاً به فکر دستیابی به حداکثر سرعت بوده‌اند. نبود آمپر سوخت نیز مسئله‌ساز است. با وجود این همه کنترل‌های دیجیتالی قطعاً هوندا می‌توانست یک آمپر سوخت را نیز به موتورسیکلت خود اضافه کند تا موتورسواران به ویژه در مسیرهای دور از شهر نگرانی کمتری داشته باشند. با اینکه برخی رقبای دیگر هم وضعیت مشابهی دارند اما نبود این ویژگی عصبی‌کننده است. البته نمایشگر اصلی CBR وضوح و روشنایی خوبی داشته و حتی زیر نور خورشید نیز خواناست.

هوندا-سی بی-۱۶

نیروبخش هوندا CBR۱۰۰۰RR مدل ۲۰۲۵ پیشرانه ۴ سیلندر ۹۹۹ سی‌سی است که جزو بهترین نیروگاه‌های این برند به شمار می‌رود. قدرت این پیشرانه نسبت به قبل ۱۰ اسب بخار بیشتر شده هرچند هوندا اشاره دقیقی به خروجی نهایی آن نکرده است بنابراین مجبور هستیم به قدرت حدود ۱۸۸ اسب بخار نزدیک به فایر بلید اشاره کنیم. البته مالکان زیادی با اندکی به‌روزرسانی نرم‌افزاری قدرت فراتر از ۲۰۰ اسب بخار را نیز به‌دست آورده‌اند. CBR۱۰۰۰RR از نظر قدرت هرگز کمبودی ندارد و آماده حمله است. البته صدای تولیدی پیشرانه می‌توانست بهتر از این‌ها باشد. در دور درجا، پیشرانه موردبحث نرم و آرام است و زمانی که در چراغ‌قرمز و کنار خودروها توقف کنید هیچ فردی نخواهد فهمید که چه هیولایی کنارش ایستاده است؛ اما با گاز دادن صدای پیشرانه بیشتر شده هرچند دوست داشتیم این صدا گیراتر و جذاب‌تر بود. دور پیشرانه به راحتی بالا می‌رود و صدای جذابی دارد اما اگزوز می‌توانست طراحی بهتری داشته باشد. شاید اگزوز تیتانیومی آکراپوویچ در فایربلید بتواند اوضاع را بهتر کند.

هوندا-سی بی-۱۷

یکی دیگر از چیزهایی که در ذهن ما وجود داشت طراحی هوندا CBR۱۰۰۰RR مدل ۲۰۲۵ بود. این موتورسیکلت واقعاً زیباست و در پروفایل جانبی آن گیرایی خاصی وجود دارد هرچند در این بخش نیز می‌توان تغییراتی را اعمال کرد. نسل‌های قبلی CBR از اگزوز زیر صندلی استفاده کرده‌اند که ما طرفدار آن هستیم اما دلیل به‌کارگیری طراحی اگزوز جانبی را نیز می‌دانیم چراکه در تابستان باعث داغ شدن صندلی نمی‌شود و روی وزن کلی موتورسیکلت نیز تأثیر دارد. بخش دم این موتورسیکلت کاملاً آیرودینامیک بوده و خبری از گلگیر عقب بزرگ نیست.

هوندا-سی بی-۱

هوندا CBR۱۰۰۰RR استاندارد فاقد ترمز ضد قفل قیمت ۱۷ هزار دلاری دارد و سفارش این ویژگی ۳۰۰ دلار به قیمت محصول موردبحث اضافه می‌کند. محصولاتی همچون یاماها R۱، سوزوکی GSX-R۱۰۰۰R و کاوازاکی نینجا ZX-۱۰R پرفورمنس مشابهی دارند اما با قیمت بالاتری عرضه می‌شوند؛ مثلاً R۱ با قیمت ۱۹ هزار دلار در دسترس است درحالی‌که ZX-۱۰R در نسخه بدون ترمز ضد قفل ۱۸ هزار دلار قیمت دارد و قیمت مدل ABS دار آن ۱۹ هزار دلار اعلام شده است. قیمت سوزوکی GSX-R۱۰۰۰R با ترمز ضد قفل استاندارد هم حدود ۱۹ هزار دلار است. به این ترتیب هوندا از نظر قیمتی کاملاً برتر از رقبا عمل کرده است. از نظر قدرت نیز هوندا کمبودی ندارد و قدرت آن حدود ۱۸۸ اسب بخار است. خروجی ZX-۱۰R نیز ۱۸۸ اسب بخار بوده و قدرت R۱ و GSX-R۱۰۰۰R به ترتیب ۱۹۷ و ۲۰۰ اسب بخار اعلام شده است.

هوندا-سی بی-۱۸

سواری با هوندا CBR۱۰۰۰RR مدل ۲۰۲۵ تجربه جالبی بود. البته این موضوع نه به خاطر سرعت یا تکنولوژی مدرن بلکه به خاطر مقایسه آن با هوندا CBR۶۰۰RR مدل ۲۰۰۶ خودمان جذاب به نظر می‌رسید. همان‌طور که از هر موتورسیکلت ۶۰۰ سی‌سی دیگر انتظار دارید، CBR قدیمی ما کم‌توان‌تر بوده (۱۱۷ اسب بخار) و بنابراین مقایسه واقعی وجود ندارد اما ۶۰۰ قدیمی سبک‌تر است و انتظار داریم چابک‌تر عمل کند هرچند سواری شانه‌به‌شانه آنها نیز شاید تفاوت چشمگیری را نشان ندهد. ما چندین سال تجربه مالکیت CBR را داشته‌ایم و آن را ارتقا نیز داده‌ایم و دوست داریم همین تغییرات را روی ۱۰۰۰RR جدید هم اعمال کنیم. می‌توانیم تصور کنیم که این موتورسیکلت جدید با قدرت بیشتر چقدر هیجان‌انگیز خواهد بود. ما هنوز هم ۶۰۰ قدیمی را دوست داریم اما از دیدن ۱۰۰۰RR جدید در پارکینگ خانه بسیار خوشحال خواهیم شد.

 

منبع: پدال

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر