پادشاه موتورسیکلت‌های جهان قهرمان موتوجی پی شد

امسال برای نخستین مرتبه، موتورسوار یک تیم مستقل از سازندگان اصلی موتورسیکلت، عنوان قهرمانی مسابقات موتو GP را کسب کرد. خورخه مارتین اسپانیایی برای نخستین بار، قهرمان مسابقات شد.

پادشاه موتورسیکلت‌های جهان قهرمان موتوجی پی شد

موتو GP در دنیای موتورسیکلت‌ها، مشابه فرمول یک برای عاشقان خودرو است. شاید در بعضی مسابقات با موتورسیکلت‌های قدرتمندتر از کلاس موتو GP، شاهد نهایت سرعت و شتاب‌گیری بالاتری باشیم اما موتو GP با پیشرانه‌های ۱۰۰۰ سی‌سی، به دلایل مختلف، پرطرفدارترین رقابت موتورسواری در سطح جهانی محسوب می‌شود. جالب است بدانید، بسیاری از افراد علاقه‌مند به مسابقات سرعت در رشته‌های مختلف، امروزه تماشای موتو جی‌پی را به فرمول یک ترجیح می‌دهند.

راکب موتو جی‌پی، بیش از راننده‌ی فرمول یک در تعیین نتیجه‌ی مسابقه نقش دارد. اختلاف فنی بین موتورسیکلت‌های حاضر در موتو جی‌پی، چندان زیاد و تعیین‌کننده‌ نیست؛ اما شرایط آیرودینامیک و فناوری موجود در پیشرانه‌ها و قطعات فنی موجود در خودروهای فرمول یک، نقشی بسیار مهم در نتیجه‌ی مسابقات جایزه بزرگ دارد. موتورسیکلت‌های حاضر در موتوجی‌پی از این نظر، ساده‌تر و نزدیک به یکدیگر هستند.

خورخه مارتین

سال ۲۰۲۴ برای موتو GP تفاوت‌های جالبی با ادوار قبلی داشت و برای نخستین بار، تیمی قهرمان شد که سازنده‌ی اصلی موتورسیکلت نبود. امسال ۱۲ تیم در رقابت‌ها حضور داشتند. علاوه‌بر تیم اصلی دوکاتی به نام Ducati Lenovo که قهرمان مسابقات شد، سه تیم دیگر نیز موتورسیکلت‌های ساخت دوکاتی را برای موتو جی پی انتخاب کردند. در مجموع ۵ تیم از مجموع ۱۱ گروه شرکت کننده، ایتالیایی بودند که شامل آپریلیا نیز می‌شود. دیگر نکته‌ی جالب، حضور ۱۲ موتورسوار اسپانیایی و ۱۰ موتور سوار ایتالیایی در میان ۳۲ شرکت‌کننده‌ی اصلی و ذخیره مسابقات سال ۲۰۲۴ است.

خورخه مارتین-3

امسال نه‌تنها تیم پریما پراماک (Prima Pramac Racing) نایب قهرمانی موتو جی‌پی را جشن گرفت، خورخه مارتین ۲۶ ساله هم نخستین مقام اولی در یک فصل را به‌دست آورد تا برای نخستین مرتبه در تاریخ موتو GP موتورسوار از یک تیم مستقل قهرمان فصل شود. خورخه مارتین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در کلاس موتو۲ حضور داشت و فقط توانست در ۲ مسابقه اتریش و والنسیا برنده شود. مارتین از سال ۲۰۲۱ به تیم پراماک ریسینگ دوکاتی در کلاس موتوجی پیوست و پس از نائب قهرمانی فصل ۲۰۲۳، سال ۲۰۲۴ قهرمان جهان شد.

یکی از عجیب‌ترین آمار امسال، ناکامی موتورسواران و تیم‌های ژاپنی بود. بهترین موتورسوار ژاپنی از تیم هوندا در پایان فصل به مقام نوزدهم رسید و ۱۸ موتورسوار دیگر را بالاتر از خود دید. بهترین عملکرد در میان سازندگان ژاپنی، توسط موتور سوار فرانسوی پشت فرمان یاماها با مقام سیزدهم پایان فصل، انجام شد. موتورهای ساخت دوکاتی، آپریلیا و KTM جایگاه‌های اول تا دوازدهم موتو جی پی ۲۰۲۴ را کسب کردند.

خورخه مارتین-4

در جدول سازندگان، دوکاتی ۷۲۲ کی‌تی‌ام ۳۲۷ و آپریلیا ۳۰۲ امتیاز کسب کردند. یاماها و هوندا به ترتیب ۱۲۴ و ۷۵ امتیاز گرفتند. همچنین در پایان فصل ۲۰۲۴، سه تیم بالای جدول از میان ۱۱ گروه شرکت کننده، موتورهای دوکاتی داشتند. تنها در یک مسابقه، موتورسیکلت ساخت آپریلیا اول شد و ۱۹ رقابت دیگر، توسط موتورسواران با محصول ساخت دوکاتی به پایان رسید.

 

منبع: پدال

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر