مک لارن در برابر کوروت / نبرد دیدنی دو ابرخودرو کف پیست
مکلارن با ۷۵۰S در بازی سوپراسپرتها برگ آس را رو کرده است ولی آیا کوروت میتواند با Z۰۶ ورق را برگرداند؟
تست و بررسی خودرو
مکلارن ۷۵۰S سوپراسپرتی خارقالعاده است تا جایی که هر بار از پشت فرمان آن پیاده میشوم میگویم چطور چنین خودرویی میتواند جادهای باشد؟ به همین دلیل، برای رانندگی دوباره با این اعجوبهٔ بریتانیایی هیجانزده هستم ولی برای نشستن پشت فرمان کوروت Z۰۶ با پکیج Z۰۷ هیجان بیشتری دارم. مشخصات این خودرو بهخودیخود فوقالعاده است ولی منبع الهامی که برای آن ذکر شده من را به سر حد جنون میرساند. من فراری ۴۵۸ اسپشیاله را خودروی واقعاً مقدسی میدانم. این ماشین با یک پیشرانهٔ V۸ دور بالا و واکنش فوقالعاده، نقطهٔ اوج فراریهای تنفس طبیعی بود.
تیم توسعهٔ Z۰۶ هم با این موضوع موافق است و هدف بلندپروازانهای را دنبال کرده است. آنها میخواستند چیزی بهتر از اسپشیاله بسازند. Z۰۶ دقیقاً مثل ۴۵۸ به یک موتور V۸ تنفس طبیعی میللنگ تخت مجهز است که البته حجم بیشتری دارد (۵.۵ لیتر در برابر ۴.۵ لیتر) و قدرت و گشتاور بیشتری تولید میکند (۶۷۰ اسب بخار و ۶۲۵ نیوتن متر در برابر ۶۰۰ اسب بخار و ۵۴۰ نیوتن متر). موتور LT۶ کوروت دستساز است و برخلاف جریان توربوشارژر شنا میکند. کوروت همچنین حالا موتور وسط شده و تمام قدرت موتور دور بالای خود را توسط یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه به چرخهای عقب تحویل میدهد.
در Z۰۶ کمکفنرهای مغناطیسی پیشرفته و انواع سیستمهای الکترونیکی باعث میشود آسانتر بتوانید به حداکثر تواناییهای خودرو دست پیدا کنید. پکیج Z۰۷ هم ترمزهای کربن سرامیکی، لاستیکهای میشلین کاپ ۲R فوقالعاده چسبنده، کمکفنرهای سفتتر و کیت آیرودینامیک را به همراه دارد که در سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت تا ۳۳۳ کیلوگرم داونفورس تولید میکند. Z۰۶ در امریکا با تمام آپشنها مثل رینگهای فیبر کربنی، بسیار از رقبای اروپایی ارزانتر است. در بریتانیا نیز انتظار میرود نرخ این خودرو حدود ۱۵۰ هزار پوند باشد که حدود ۱۰۰ هزار پوند از مکلارن ۷۵۰S ارزانتر خواهد بود.
کوروت Z۰۶ اگر میخواهد واقعاً روح اسپشیاله را زنده کند، باید پاسخگویی کاملاً دقیق و فوری به درخواستهای راننده داشته باشد و درعینحال مملو از بازخورد و حس چابکی باشد. مورد آخر میتواند سختترین درخواست باشد زیرا کوروت نزدیک به ۱۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد درحالیکه اسپشیاله ۱۳۹۵ کیلوگرم وزن داشت و مکلارن ۷۵۰S هم به لطف شاسی فیبر کربنی، تنها ۱۳۸۹ کیلوگرم وزن دارد. Z۰۶ در برداشتهای اول اصلاً خود را وحشی نشان نمیدهد. کابین ماشین خیلی جالب است اما بجای زیبایی مینیمالیستی مکلارن، داخل کوروت با میلیونها دکمه پر شده و موقعیت رانندگی کمی بالاتر است. فرمان قطور و مربعی است که هرچند عجیب به نظر میرسد اما اکثراً خوب کار میکند.
Z۰۶ برای رانندگی در پیست روی حداکثر صدای موتور، حداقل دخالت سیستمهای الکترونیکی و سفتترین کنترل بدنهٔ ممکن تنظیم شده است ولی بااینوجود، احساس عصبی یا ترسناکی ندارد و در پاسخگویی فرمان و پایداری شاسی آرامش واقعی احساس میشود. موتور مثل تمام هشت سیلندرهای میللنگ تخت، در دور آرام صدای بم و خشن دارد و با اشتیاق به سمت ردلاین ۸،۶۰۰ rpm خود دور میگیرد. بااینحال، تحویل حداکثر قدرت در دورهای بالا در ترکیب با وزن نسبتاً سنگین خودرو باعث میشود موتور LT۶ آنقدر که ۶۷۰ اسب بخار نشان میدهد قوی احساس نشود. نکتهٔ مثبت اینکه Z۰۶ کشش فوقالعادهای دارد و چسبندگی جلو بسیار زیاد است.
گیربکس سریع عمل میکند هرچند که ممکن است تمایل زیادی به معکوس دادن نداشته باشد. ترمزهای کربن سرامیکی بزرگ در چند دور اول مطمئن عمل میکنند و با اینکه پس از داغ شدن کمی عملکردشان کاهش میابد ولی خیلی زود دوباره شرایط بهتر میشود. Z۰۶ هنگامیکه به حد نهایی محدودیتهایش رسانده میشوند، رفتار بسیار خوبی از خود نشان میدهد و تیزی دماغهٔ آن باعث انحراف عقب خودرو نمیشود. روی پیست خشک، خودرو به هر فرمان دادنی بهآرامی واکنش نشان میدهد و کنترل Z۰۶ بسیار آسان به نظر میرسد. رفتار این کوروت بهتر از استینگری است و هرچند آن انرژیای که انتظار داشتم را ارائه نکرد ولی هنوز هم بسیار چشمگیر است.
بااینحال، پس از پنج ثانیه رانندگی با مکلارن ۷۵۰S، حتی بهترین ویژگیهای Z۰۶ را هم فراموش خواهید کرد. تعداد بسیار کمی از خودروها مثل ۷۵۰S تمام حواس شما را درگیر میکنند و برای رانندگی در پیست به چنین تمرکزی نیاز دارند. این ماشین بسیار سریع و چابک است، بهوضوح با راننده ارتباط برقرار میکند و گوش به فرمان هر درخواستی از سمت راننده است. دیگر هیچکس سوپرکاری مثل این نمیسازد. سیستم هیبریدی سوپراسپرتهای جدید را سنگین کرده و باعث پمپاژ مصنوعی گشتاور شده است. البته نتیجهٔ این ویژگی میتواند خیرهکننده باشد (مثل فراری ۲۹۶ GTB) ولی هرگز آن هیجان خالص یک خودروی سبکوزن را به راننده منتقل نمیکند یعنی چیزی که در مورد ۷۵۰S و پیشرانهٔ ۴ لیتری V۸ توئین توربوی وحشی آن وجود دارد.
این شبیه نیرویی از دل طبیعت احساس میشود که تجربهای زنده، نفسگیر و فراموشنشدنی را فراهم میکند. موقعیت رانندگی ۷۵۰S هم عالی است و فرمان هیدرولیک هرچند کمی سنگین است ولی بازخوردی عالی را ارائه میکند. هرچند ما از صندلیهای مشابه سنا در ۷۵۰S متنفریم ولی غیرازاین همهچیز عالی است. مکلارن خودرویی فوقالعاده هیجانانگیز است که روح سوپرکارهای سنتی مثل لامبورگینی کانتاش را دارد؛ بنابراین، علیرغم امیدهای بزرگ مبنی بر اینکه کوروت Z۰۶ فراری ۴۵۸ اسپشیاله را دوباره متولد کرده و حتی آن را بهبود بخشیده است، این مکلارن ۷۵۰S است که بهعنوان خودروی موردعلاقهٔ ما از بین این دو انتخاب میشود. البته این ماشین برای خیلیها بسیار گران و دور از دسترس است ولی آنقدر لحظات شاد و هیجانانگیزی فراهم میکند که نادیده گرفتنش غیرممکن خواهد بود.