سرگذشت خودرویی که نماد تویوتا است
سرگذشت سوپرا نشان میدهد که این خودرو به فرمولی بینظیر دست پیدا کرده بود.
سوپرا یک کوپه اسپرت از برند ژاپنی تویوتا به شمار میرود که از سال ۱۹۷۹ وارد صنعت خودرو شده و بیش از ۴۰ سال همچنان نام خود را زنده نگه داشته است. این خودروی محبوب که بهعنوان یکی از پایههای اصلی خودروهای اسپرت ژاپنی شناخته میشود، زندگی خود را با نام «سلیکا سوپرا» آغاز کرد؛ چون موتوری یکسانی با مدل سلیکا اسپرت داشت. تا اینکه در دهه ۸۰ میلادی نام سوپرا سرانجام استقلال پیدا کرد. این خودرو تویوتا را با بالاوپایینهای اقتصادی گوناگونی مواجه کرد اما سرانجام در سال ۲۰۱۹ به بازار بازگشت.
حال سوال اینجاست که چه چیزی سوپرا را تا این اندازه مهم میکند؟ برای پاسخ به این سوال میتوان نگاهی به گذشته این کوپه اسپرت داشت.
سلیکا سوپرا ۱۹۷۹
کوپه شش سیلندر تویوتا با این نام روانه بازار شد؛ چون عملا یک سلیکا با موتور ۶ سیلندر بود. تفاوت میان این دو مدل، فاصله محوری بیشتر، موتور متفاوت و چهره بهروزشده به شمار میرفت. موتور ۲.۶ لیتری این خودرو اسب بخار قدرت تولید میکرد که از طریق جعبهدنده ۵ سرعتی دستی به چرخهای عقب میرسید. این خودرو که میتوانست در عرض ۱۱.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، بعدا به موتور بزرگتر ۲.۸ لیتری هم مجهز شد.
نسل دوم: همچنان سلیکا سوپرا
مدل ۱۹۸۲ و نسل دوم سوپرا که همچنان نام سلیکا را با خود یدک میکشید، به فنربندی تازهای در بخش عقب مجهز شده بود که باعث شد عملکرد خوبی پیدا کند و در فرمانپذیری بر مدلهای مطرح برندهای فراری، پورشه و لوتوس برتری پیدا کند. این خودرو که از یک موتور ۲.۸ لیتری ۶ سیلندر خطی ۱۴۵ اسب بخاری سود میبرد رسما به یک کوپه اسپرت تبدیل شده بود که عملکرد فنی درخوری داشت و میتوانست مانورپذیری مناسبی را در اختیار راننده قرار دهد.
نسل سوم و استقلال سوپرا
پس از آنکه سلیکا سوپرا ۱۹۸۲ موفقیت خود را به سازندگانش اثبات کرد، تویوتا تصمیم گرفت که آن را با عنوان «سوپرا» به بازار معرفی کند. این خودرو که بهخاطر ساختار مدرنش سنگینتر شده بود از یک موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی ۲۰۰ اسب بخاری تنفسطبیعی استفاده میکرد. این خودرو شش ماه بعد با کمکپیشرانه پرخوران توربو، به ۲۳۰ اسب بخار قدرت دست پیدا کرد و میتوانست درعرض ۶.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد؛ رقمی که برای یک خودروی اسپرت، مناسب محسوب میشد.
نگین خاندان سوپرا: نسل چهارم
نسل چهارم سوپرا که در سال ۱۹۹۳ رونمایی شد، با تغییر بسیار در طراحی، هویت و عملکرد فنی وارد بازار شد. نسخه استاندارد این کوپه از یک موتور ۲۰ اسب بخاری ۳ لیتری ۶ سیلندر خطی استفاده میکرد؛ درحالیکه نسخه توربو با تکیهبر دو توربوشارژر جدید، از ۱۰۰ اسب بخار قدرت بیشتر سود میبرد. سوپرا توربو درعرض ۵.۲ ثانیه به سرعت معیار میرسید و مسافت ۴۰۰ متر را هم کمتر از ۱۴ ثانیه میپیمود.
عملکرد مناسب این نسل از نظر موتوری، پویایی راندمان و فرمانپذیری درخور، آن را جلوتر از مدلهایی چون پورشه ۹۶۸، نیسان ۳۰۰ZX توربو، میتسوبیشی ۳۰۰۰GT VR۴، مزدا RX-۷ و شورولت کوروت قرار میداد. با این وجود، این مدل در ایالاتمتحده با کاهش فروش مواجه شد و در سال ۱۹۹۸ از این بازار خارج شد و زندگی را در بازار ژاپن ادامه داد. البته این مسئله شهرت آن را خدشهدار نکرد؛ بعدها و در سال ۲۰۰۱، یک دستگاه سوپرا تقویتشده نارنجی در فیلم سریعوخشن به نقشآفرینی پرداخت که بلافاصله توجه بسیاری از عموم را به سوی این خودرو جلب کرد؛ اما دیگر برای تغییر دیر شده بود.
ایده بیجان سوپرا در کانسپتهای تویوتا
در سال ۲۰۰۷، FT-HS کانسپت رونمایی شد که شایعاتی مبنیبر تولید سوپرا را بار دیگر در اذهان عمومی زنده کرد؛ دلیل آن هم، بهرهمندی FT-HS از یک پیشرانه ۳.۵ لیتری V۶ هیبریدی ۴۰۰ اسب بخاری بود. از المانهای طراحی این خودرو بعدها در کوپه GT۸۶ استفاده شد.
تویوتا هفت سال بعد از FT-۱ کانسپت رونمایی کرد و سوالات زیادی را در ذهن طرفدارانش انداخت. در سال ۲۰۱۸ از خودروی مسابقهای گازو ریسینگ سوپرا کانسپت هم پردهبرداری شد. این خودرو که از المانهای بصری FT-۱ استفاده میکرد نشان داد که بازگشت سوپرا، محتملتر از گذشته شده است. مسئولان برند هم تولید نسل بعدی سوپرا را تایید کردند.
اژدها باز میگردد
ژاپنیها بهبهانه نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۹ از نسل پنجم سوپرا با کد A۹۰ رونمایی کردند؛ خودرویی که بهلطف همکاری با بیامو و بههمراه قطعات مشترک بسیار با کوپه Z۴ تولید شده بود. این خودرو بهجای پیشرانه تویوتا، از یک واحد آلمانی ۳ لیتری توربوشارژ ۶ سیلندر خطی سود میبرد که ۳۳۵ اسب بخار قدرتش را از طریق یک جعبهدنده ۸ سرعتی خودکار به چرخهای عقب منتقل میکرد.
آخرین نسخه این خودرو که با نام GR سوپرا وارد بازار شد، با تکیهبر پیشرانه یکسان، از ۳۸۲ اسب بخار قدرت سود میبرد و در عرض ۳.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. نسخه دنده دستی این خودرو طرفداران زیادی را به خود جلب کرد و حالوهوای همان کوپه اسپرت و چابک را بار دیگر در ذهن خریدارانش زنده کرد. خودرویی که هماکنون بهعنوان یکی از اصلیترین خودروهای اسپرت ژاپن شناخته میشود. نظر شما درباره تویوتا سوپرا چیست؟