گزارش اختصاصی روزگار خودرو؛

۱ میلیارد بده این خودروهای جذاب را بخر!

پادشاه این روزهای بازار خودرو، ارزان قیمت‌ها هستند. این خودروها برای خریداران به مانند تکه کیک شکلاتی داغ و تازه هستند و برای خودروسازان راه‌حلی برای برون رفت از مشکل اشباع بازار!

۱ میلیارد بده این خودروهای جذاب را بخر!

امسال کیا فورت، نیسان ورسا و میتسوبیشی میراژ فروش بسیار خوبی را تجربه کردند. خودروهای ارزان قیمت تقریبا این روز‌ها مرده‌اند. ممکن است در آینده‌ای نزدیک شاید یک یا دو سال آینده دیگر خودرویی زیر قیمت ۲۰۰۰۰ دلار (معادل ۱.۲ میلیارد تومان) در امریکا یافت نشود. اما قبل از رخ دادن این اتفاق مردم با خرید خودروهای زیر ۲۰۰۰۰ دلار در امریکا نشان دادند که این یک اتش زیر خاکستر است و پرونده این خودروها به این زودی‌ها بستنی نیست.

نیسان-ورسا-4

خودروسازان گزارش سه ماه سوم سال ۲۰۲۴ خود را منتشر کردند. بر طبق این گزارش فروش خودروی کیا فورت با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار حدود ۶ درصد، نیسان ورسا حدود ۶۴ درصد و فروش میتسوبیشی میراژ به رشد فروش حیرت انگیز ۱۱۴ درصد رسیده است. با بست دادن این آمار اگر از هوندا سیویک فاکتور بگیریم، تقریبا کیا فورت توانسته با فروش ۱۰۱۰۹۳ دستگاه از این مدل خود بازار امریکا را متحول و بخش بزرگی از آن را دربر بگیرد. نیسان با فروش حدود ۲۹۰۰۰ دستگاه در رتبه دوم و میراژ با فروش ۲۰۰۰۰ در رتبه سوم پر فروش‌ترین خودروهای زیر ۲۰۰۰۰ دلار امریکا هستند.

چه چیزی مردم را به استفاده از خودروهای کوچک و ارزان قیمت کشانده است؟

میتسوبیشی می‌گوید قابلیت‌های میراژ را ارتقاع بخشیده و با عرضه مدل ورسا که ان هم به خاطر فیس لیفت جدیدش برچسب قیمتی بالاتری دارد توانسته مردم را به بهانه مقرون به صرفه تر بودن، به سمت خرید میراژ سوق دهد. کیا فورت هم که همیشه فروش خوب و بازار یابی قوی داشته و حتی این فروش بالا یک چیز را درباره خواست مردم امریکا برملا می‌کند آن هم سوار شدن خودرو چهاردری است که از پس هزینه هایش بربیایند.

هر سه این مدل‌ها خواستنی هستند و این مسئله را بارها مردم امریکا اثبات کرده‌اند. از نیسان ورسا گرفته که یک سدان فانتزی زیبا با قیمت بسیار اقتصادی ۱۷۰۰۰ دلار (۱ میلیارد تومان) است تا کیا فورت و میتسوبیشی میراژ که انصافا از هیچ نظری کم و کاست ندارند و با قیمت کاملا اقتصادی که دارند خریدشان را توجیح می‌کنند.

مشخصات فنی نیسان ورسا

نیسان ورسا ۲۰۲۳ در همه تریم‌ها به موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی مجهز است. این موتور توانایی تولید ۱۲۲ اسب بخار و ۱۵۵ نیوتن.متر گشتاور را دارد. بسته به تریم، پیشرانه ورسا با جعبه دنده دستی ۵ سرعته دستی یا گیربکس اتوماتیک CVT ترکیب می‌شود. طبق انتظار در این سدان کوچک، چرخ‌های محور جلو نیروی موتور را دریافت می‌کنند. با اتکا به این قوای محرکه، نیسان ورسا قادر است در ۱۰.۶ ثانیه سرعت خود را از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. این خودرو در مسیر مستقیم امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت را دارد.

نیسان ورسا با گیربکس CVT در هر صد کیلومتر شهری ۷.۳۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند. این رقم برای اتوبان ۵.۸۸ لیتر اعلام شده است. در حالت ترکیبی هم، این نسخه از ورسا مصرف سوختی برابر با ۶.۷۲ لیتر دارد. بد نیست اشاره کنیم گیربکس‌های CVT به رانندگی بی‌روح و خسته‌کننده معروف هستند؛ اما گیربکس CVT نیسان ورسا ۲۰۲۳ از نوع Xtronic است. این نوع گیربکس امکان شبیه‌سازی تعویض دنده را دارد، در نتیجه راننده کمتر دچار حس یکنواختی می‌شود.

مشخصات ظاهری نیسان ورسا

نیسان-ورسا-1

نیسان ورسا ۲۰۲۳ بدنه‌ای به طول ۴۴۹۶ میلیمتر دارد. عرض این سدان ژاپنی برابر با ۱۷۴۰ میلیمتر و ارتفاع آن برابر با ۱۴۶۶ میلیمتر است؛ فاصله محوری ورسا نیز به ۲۶۱۹ میلیمتر می‌رسد. با چنین ابعادی، این خودرو در دسته سدان‌های ساب کامپکت قرار می‌گیرد و در بازارهای بین‌المللی رقبایی مثل کیا ریو، میتسوبیشی آتراژ و هیوندای اکسنت را پیش روی خود دارد. در بین خودروهای داخلی، ورسا از نظر ابعاد تا حدودی با سایپا شاهین و پژو ۲۰۶ صندوقدار قابل مقایسه است.

محصول اقتصادی نیسان از طراحی بروز و مدرنی برخوردار است. در نسخه فیس لیفت ابعاد جلوپنجره ورسا رشد کرده و بخش اعظمی از نمای روبه‌رو را فراگرفته است. این جلوپنجره که از آن با نام V-Motion یاد می‌شود، در دو طرف خود قطعات کرومی دارد. استفاده از این قطعات حس لوکس بودن را به بیننده القا می‌کند. چراغ‌های جلو نیسان ورسا ۲۰۲۳ به جلوپنجره متصل شده‌اند و دارای قاب نسبتا بزرگی هستند. همانند مدل‌های اخیر کمپانی ژاپنی، این خودرو نیز لوگوی جدید و تخت نیسان را روی خود دارد.

نیسان ورسا ۲۰۲۳ در نمای جانبی طراحی قابل قبولی دارد. هر چند ذات اقتصادی این خودرو در نمای جانبی واضح و مشخص است، اما طراحان سعی کرده‌اند با کمک خطوط برجسته روی گلگیرها، استفاده از رنگ مشکی برای ستون‌ها و نصب رینگ‌های چند پره، این نما را از حالت یکنواختی خارج کنند. بسته به تیپ اندازه رینگ‌های این خودرو بین ۱۵ تا ۱۷ اینچ متغیر است.

نیسان-ورسا-2

در نمای عقب نیسان ورسا نیز با طراحی پخته و هماهنگی روبه‌رو هستیم. اگرچه در این بخش خبری از المان‌های هیجان‌انگیز نیست، ولی نمی‌توان هیچ ایرادی از ترکیبی کلی گرفت. چراغ‌های حاضر در این بخش افقی هستند و ساختاری دو تکه دارند. گرافیک داخلی چراغ‌ها حرف V انگلیسی را در ذهن تداعی می‌کند. سپر عقب نیسان ورسا طراحی ساده‌ای دارد و در قسمت پایینی آن یک دیفیوزر به چشم می‌خورد که بیشتر تزئینی است تا کاربردی. در این نما اثری از خروجی اگزوز نیست و طراحان نیسان آن را پشت سپر عقب مخفی کرده‌اند.

نیسان-ورسا-5

مشخصات ظاهری و طراحی کیافورت

کیا-فورته-2

این خودروساز در فیس لیفت‌های قبلی و سایر محصولات خود، نمای جلوی بسیار بازی دارد که نشان از سبک طراحی خاص و جدید کیا است. به گفته این شرکت، این جلوپنجره همانند پوزه ببر طراحی شده است تا حالت تهاجمی تری حتی به ماشین‌های خانوادگی این کمپانی بدهد! این نمای تهاجمی با داشتن چراغ‌های LED تجهیز شده است و خشن بودن خاصی را به ما القا می‌کند.

تغییرات فیس لیفت کیا فورته ۲۰۲۴ در قسمت عقب خودرو، کم است و فقط به تغییر جزئی در گرافیک چراغ‌ها بسنده شده است. این خودرو در نسخه‌های GT، دارای تریم قرمز در سپر و جلوپنجره است و یک اسپویلر (باله) هم در عقب خودرو وجود دارد. این سدان جمع و جور با رینگ‌های ۱۶ و ۱۷ اینچی عرضه می‌شود و نسبت به مدل‌های مونتاژ در ایران، لاستیک‌های بزرگ تری خواهد داشت.

کیا-فورته-5

این خودرو در بخش داخلی، دارای یک نمایشگر لمسی ۸ یا ۱۰.۲۵ اینچ است که در مدل‌های GT و GT-Line نمایشگر بزرگ تر را خواهیم دید. هر دوی این نمایشگر‌ها دارای قابلیت‌های اندروید و اپل کارپلی است. البته کیا برای بازار‌های امریکایی اصلا سنگ تمام نگذاشته است! این خودروسازی برای نسخه‌های امریکا و اروپا، نمایشگر کوچک ساده و آنالوگ ۴.۲ اینچی را استفاده کرده است.

مشخصات فنی کیا فورت

کیا-فورته-4

در مدل‌های LXS، FE و GT-Line موتور تقریبا ضعیف ۲ لیتری با پیشرانه ۱۴۷ اسب بخاری و ۱۷۸ نیوتون متر گشتاور دیده می‌شود. این پیشرانه از گیربکس CVT استفاده می‌کند. جالب است بدانید که مدل‌های مونتاژ کیا سراتو در ایران، ۱۵۶ اسب بخار قدرت دارند!

کیا-فورته-3

اما در نسخه GT، کیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ این پیشرانه با قدرت ۱.۶ لیتری توربو شارژر ارائه می‌شود که می‌تواند به ۲۶۴ نیوتون متر گشتاور و ۲۰۱ اسب بخار نیرو دست پیدا کند. این گیربکس دو کلاچه است و در ۷ دنده و ۶ دنده قابل سفارش است.

مشخصات فنی میتسوبیشی میراژ

میتسوبیشی-میراژ-1

میتسوبیشی میراژ نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه جمع و جور سه سیلندر به حجم ۱.۲ لیتر دریافت می‌کند. حداکثر قدرت این موتور برابر با ۷۹ اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور آن به رقم ۱۰۰ نیوتن متر می‌رسد. این میزان نیرو توسط یک جعبه دنده سی وی تی به سوی محورهای جلو انتقال خواهد یافت. شتاب صفر تا صد این هاچبک ۹۴۰ کیلوگرمی برابر با ۱۳.۸ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به رقم ۱۷۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو بسیار مناسب بوده و حدود ۴.۶ درصد کیلومتر برآورد می‌شود.

طراحی ظاهری میراژ

در نمای روبه‌رو از چراغ‌هایی با حالتی نسبتا خشن و نه چندان بزرگ استفاده شده که دو طرف یک شکاف باریک بالای سپر که می‌توان از آن به عنوان جلوپنجره نام برد را به خود اختصاص داده‌اند. طراحی سپر در میراژ فیس قدیم به همراه یک دریچه هواکش بزرگ و قاب‌های مه شکن به صورت ساده و نه چندان خلاقانه طراحی شده و حالت چندان جالبی به چهره این خودرو نبخشیده است.

سخن پایانی

این خودروها ارزان ترین خودروهای بازار آمریکا هستند و قیمتشان تقریبا یک میلیارد تومان است. با این تفاسیر شما با چنین بودجه ای کدام یک از این خودروها را انتخاب می کنید؟ نظر خودتان را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد