این خودرو اثبات کرد که همیشه حق با مرسدس بنز است!
بررسی تخصصی مرسدس بنز CLE کانورتیبل نشان میدهد نیازی نیست همه خودروها اسپرت باشند.
در چند دهه گذشته سه لوکس ساز بزرگ آلمان به دنبال اسپرت کردن خودروهای خود بودهاند و حتی مدلهای بسیار لوکس و راحت نیز از سیستم تعلیق خشک و فرمان بسیار تیز استفاده میکنند تا خریداران حس و حال پرفورمنس را کاملاً تجربه کنند. چنین محصولاتی معمولاً تولید بخشهای M و AMG بوده و بقیه محصولات باید لوکس و راحت بودن را در اولویت خود قرار دهند. تست و بررسی مرسدس بنز CLE کانورتیبل نشان میدهد که ژرمنها چنین دستورالعملی را رعایت میکنند.
CLE خودروی جدیدی است و سال قبل تولید شده تا جای خالی مدلهای C و E کلاس کوپه را پر کند. به همین خاطر ابعاد CLE چیزی بین دو مدل یاد شده بوده و نه به اندازه E کلاس بزرگ و نه به اندازه C کلاس کوچک است. البته با وزن ۲۰۳۵ کیلوگرمی، CLE خودروی سبکوزنی نیست هرچند این موضوع آسیبی به شاخصههای لوکس آن نزده است. همچنین با وجود پیشرانه ۶ سیلندر هیبریدی ۳۷۵ اسب بخاری، کمبودی از نظر قدرت وجود ندارد. خودروی تست شده از نوع CLE۴۵۰ بوده که به گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک استاندارد مجهز است. سیستم هیبریدی ۴۸ ولتی نیز بهترین عملکرد را در سرعتهای پایین و شرایط ترافیک نیمه سنگین دارد. این سیستم گشتاور آنی خود را هنگام کارکرد توربو ارائه میکند و راننده شتاب گیری مطلوبی را تجربه خواهد کرد؛ اما قدرت اضافی خودرو حاصل نصب استارتر ژنراتور یکپارچه بین پیشرانه و گیربکس است. این مجموعه ۲۳ اسب بخار قدرت و ۲۰۵ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. نکته دیگر به صدای پیشرانه مربوط میشود که عجیب و نه چندان دلچسب است و جای تأمل دارد.
اما حداقل ظاهر CLE خوب از کار درآمده و نمای جلوی آن با C کلاس مشترک است درحالیکه بخش عقب از E کلاس گرفته شده و علیرغم طراحی ترکیبی، CLE پکیجی منسجم با تناسبات خوب را ارائه میکند. پوشش قرمز روشن کابین انتخاب اول ما نیست اما قطعاً آپشن کابین چرم قرمز با نرخ ۱۶۲۰ دلار را دوست داریم. میدان دید CLE نیز حتی با وجود شیشههای عقب نسبتاً بزرگ خوب است هرچند خط کمر خودرو بسیار بالا طراحی شده و بنابراین نباید انتظار داشته باشید که دست و بازوی خود را به راحتی کنار شیشه بگذارید.
همانند تمامی محصولات جدید مرسدس بنز، کابین CLE فضای خوبی دارد و از طراحی مینیمالیستی با راحتی بسیار بالا سود میبرد. متأسفانه تقریباً همهچیز صندلیها از طریق نمایشگر لمسی ۱۱.۹ اینچی تنظیم میشود و بدتر اینکه کنترلهای روی فرمان نیز لمسی هستند و برای مواردی همچون صدای سیستم صوتی و کروز کنترل باید دقت کنید؛ اما جایی که CLE مأموریت خود را با موفقیت انجام میدهد لوکس بودن است. فرمان خودرو نرم و سبک حس میشود و سیستم تعلیق نیز سواری خوب و پایداری را به ارمغان میآورد. تنظیمات پدال ترمز به خوبی انجام شده و پدال گاز هم شما را تشویق میکند خونسرد و ریلکس باشید. اینجا خبری از اسپرت بودن نیست و همهچیز به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته تا یک سواری روزمره نرم و دلچسب را تجربه کنید یعنی دقیقاً همان چیزی که باید باشد.
تنها نکته اسپرت درباره مرسدس بنز CLE کانورتیبل حالت سواری اسپرت خواهد بود که به جز پاسخ پدال گاز چیز زیادی را تغییر نمیدهد. این خودرو شما را تشویق میکند به صندلی تکیه دهید و از مسیر لذت ببرید. قطعاً از نظر سرعت و هندلینگ کمبودی وجود ندارد اما مشخص است که هدف CLE این نیست. به عنوان گزینهای روزمره ما مرسدس بنز را به بیام و سری ۴ کانورتیبل ترجیح میدهیم چراکه صندلیهای بسیار خوب و ظاهر شکیلتری دارد اما بیام و از طراحی کابین منطقیتر استفاده کرده است و اگر جزو افرادی باشید که هر از گاهی هم به دنبال تجربه هیجان هستید، M۴۴۰i پیشرانه جذابتری خواهد داشت. اگر بخواهیم تنها یک خودرو داشته باشیم بیام و را انتخاب میکنیم اما اگر یک خودروی دیگر برای هیجان آخر هفته داشته باشیم، مرسدس بنز انتخاب اول خواهد بود.
خودروی تست شده قیمت پایه ۷۵ هزار دلاری (معادل ۴.۵میلیارد تومانی) دارد و از جمله تجهیزات استاندارد آن میتوان به سیستم صوتی برمستر، صندلیهای جلوی گرم شونده، ایر اسکارف و… اشاره کرد. این مدل از آپشن هایی با هزینه ۱۰ هزار دلار نیز سود برد که شامل مواردی همچون رنگ خاکستری ۱۷۵۰ دلاری، سیستم دید محیطی ۳۶۰ درجه با نرخ ۶۰۰ دلار، هدآپ دیسپلی با نرخ ۱۱۰۰ دلار و… بوده است. در نهایت باید گفت CLE کانورتیبل ثابت میکند برندهای لوکس مجبور نیستند گزینه اسپرت را به محصولات خود تزریق کند. تجربه رانندگی نرم و راحت میتواند به اندازه هیجان سواری احساسبرانگیز باشد.