واکنش بازار خودرو به احتمال توافق در مذاکرات

به رغم این که، هنوز مقامات ارشد کشور درباره مذاکرات و توافق واکنش رسمی نداشته اند، اما افزایش آگهی های فروش خودرو از ترس ارزان تر شدن نشان می دهد که بازار خودرو بیش از پیش نزدیک بودن توافق را جدی گرفته است.

واکنش بازار خودرو به احتمال توافق در مذاکرات

بازار خودرو این روزها علاوه بر رکود با ادامه روند کاهشی قیمت ها همراه شده است. هر چند این قیمت ها روی کاغذ است و دادوستد چندانی انجام نمی شود.

با این حال، به نظر می رسد این بازار خودرو برخلاف ارز از جریانات سیاسی بین المللی تأثیر بیش تری می گیرد. یکی از دلایل افزایش سرعت افت قیمت خودرو در بازار باید در نشست شورای حکام جست‌وجو کرد. این نشست که با موضوع برنامه هستی ایران برگزار شده بود، به رغم برخی کارشکنی ها روز جمعه بدون تصویب قطعنامه علیه ایران به پایان رسید.

همکاری مثبت و سازنده ایران با آژانس و همچنین گزارش مدیرکل آژانس که کلیات آن مثبت بوده، درباره پیشرفت توافقات پادمانی و همچنین نصب دوربین‌های نظارتی آژانس در تأسیسات هسته‌ای از تحولات قابل توجه همزمان با نشست شورای حکام بوده است. مجموع این عوامل حامل سیگنال هایی مثبت از روند آینده تحولات سیاسی ایران است، تحولاتی که به نوبه خود می تواند گشایش های کوتاه و بلندمدت همراه بیارود. در این شرایط، افزایش رایزنی های سیاسی در سطوح بالا نیز احتمال ادامه دار بودن ریزش قیمت خودرو را در بازار بیش تر از گذشته کرده است.

عصر دیروز (شنبه ۲۰ خرداد) رؤسای جمهور ایران و فرانسه ۹۰ دقیقه به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. در این گفت‌وگو ابراهیم رئیسی با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها، همکاری‌های ایران و آژانس و تأییدات مکرر این سازمان بر پایبندی کشورمان به تعهدات قانونی خود را یادآور شد و بر پرهیز از هر گونه سیاسی‌کاری و اقدام غیرسازنده در مذاکرات رفع تحریم‌ها تأکید کرد.

موضوع جنگ در اوکراین نیز بخشی از گفت‌وگوهای دو رئیس‌جمهور در موضوعات منطقه‌ای بود که رئیسی ضمن اعلام سیاست قاطع جمهوری اسلامی مبنی بر مخالفت با جنگ، بهترین راه‌حل را دیپلماسی دانست.

رئیس‌جمهور فرانسه نیز با اشاره بر این که فرانسه به‌ دنبال تعامل با جمهوری اسلامی ایران است، تداوم گفت‌وگوها میان مقامات دو کشور برای تقویت تعاملات فیمابین را خواستار شد. امانوئل مکرون با تأکید بر تداوم مذاکرات رفع تحریم تا رسیدن به نتیجه، جمهوری اسلامی ایران را بخشی از راه‌حل بحران اوکراین دانست و ایفای نقش بیش تر ایران در این زمینه را خواستار شد.

سیگنال هایی ترسناک برای دلالان

در این شرایط، این راتباطات به منزله سینگال هایی ترسناک برای دلالان به شمار می رود. البته نمی توان تمام فعالان و دادوستدکنندگان بازار خودرو را جزء دلالان به شمار آورد. با این حال، بخش عمده ای از تقاضاهای بازار و حتا خودروهای خریداری شده، در این زمره قرار می گیرند. در این میان، برخی فعالیت ها صرفاً برای حفظ ارزش دارایی افراد است و برخی نیز فقط برای کسب سود و برخورداری از رانت وارد این بازار شده اند. البته بدون تردید، تصمیم ها و سیاست های اقتصادی دولتمردان را باید اصلی ترین دلیل ورود سرمایه های سرگردان به بازار خودرو دانست.

اما در هر صورت، احتمال هر چه بیش تر گشایش های سیاسی بین المللی باعث شده است ترس از ارزان تر شدن خودرو در جان بسیاری از فعالان بازار رخنه کند. همین مسئله به رغم کاهش بسیار شدید دادوستدها باعث افزایش آگهی های فروش شده است. در واقع، با توجه به دامنه دار بودن روند ریزشی و کاهشی بازار، بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا رسیدن سربه سر یا زیان، اقدام به نقد کردن خودروهای خود کنند.

البته هنوز هیچ چیز به طور قطع مشخص نشده است، با این حال، شاید بخش عمده ای از فروشندگان امروز بازار جزء حرفه ای ها نباشند، چراکه آن ها با توجه به تجربه و شناختی که از بازار دارند، زمان طلایی را خوب می شناسند. آن ها می دانند چه زمانی باید خرید و چه زمانی باید فروخت و چگونه جو روانی ایجاد کرد. با این حال، شاید به خیلی از فروشندگان این روزهای بازار برچسب دلالی زده شود، اما خیلی از آن ها دلال نیستند، در هر صورت، افزایش آگهی ها فروش و کاهش قیمت ها می تواند ذره ذره باعث عقب نشینی بازار شود. ضمن این که، تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده به رغم ابهاماتی که دارد می تواند آهنگ سقوط قیمت ها را تندتر کند.

منبع: اسب بخار
ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد