گزارش اختصاصی روزگار خودرو

پژو رسما با این ۴ خودرو به ایران کامبک می‌زند!

پژو از زمان ورود به ایران سابقه طولانی مدتی در بازار این کشور دارد. به طوری که همه ما از محصولات بعضا با کیفیت و این اواخر خیلی بی‌کیفیت آن سواری گرفته‌ایم.

پژو رسما با این ۴ خودرو به ایران کامبک می‌زند!

 در زمان اجرای برجام رنو و پژو که بخاطر تحریم‌ها از ایران رفته بودند دوباره تمایل به بازگشت نشان دادند. با مذاکرات و رایزنی‌ها قرار بر تولید و مونتاژ دوباره خودروهای قدیمی و نسبتا جدید شد. با به قدرت رسیدن ترامپ در سال ۲۰۱۶ همه چیز دگرگون شد. امریکا به صورت یک طرفه از برجام خارج و تمامی تحریم‌هایی که در زمان برجام لغو شده بود را برگرداند. اینبار هم رنو و پژو ایران را رها کرده و از بازارش کوچ کردند. حالا اما بعد از گذشت ۹ سال زمزمه هایی از بازگشت پژو به ایران با ۴ مدل پژو ۴۰۸، پژو ۴۰۰۸، پژو ۵۰۸L و پژو ۴۰۸X شنیده می‌شود. به این بهانه می‌خواهیم در این مقاله به بررسی این ۴ مدل بپردازیم.

مشخصات ظاهری پژو ۴۰۸

پژو--1

در بخش جلویی خودرو تغییراتی ایجاد شده است که می‌توان آن را یک فیس لیفت کامل یا دگرگونی ۱۰۰ در صدی نامید. دماغه جلویی خودرو با یک جلو پنجره بزرگ چراغ‌های باریک با زاویه‌ای که چهره ۴۰۸ را خشن کرده است.

بیشترین تغییر مربوط به دیلایت‌های این خودرو است که شبیه ببرهای اسمیلودان ماقبل تاریخ هستند. ببرهای اسمیلودان دندان‌های نیش بزرگی داشتند که از دو طرف فک آنها بیرون زده بود. دیلایت‌های این خودرو را به همین دلیل می‌توان به همچین شمایلی تشبیه کرد.

پژو--12

یکی دیگر از نکاتی که نظر شما را حتما به خود جلب خواهد کرد لوگوی جدید پژو است که در این سدان نیمه لاکچری پژو به چشم می‌خورد. در نمای عقب سپر خودرو ساده طراحی شده و چراغ‌های بهم پیوسته عقب هم حرف خاصی برای گفتن ندارند.

طراحی داخلی پژو ۴۰۸

در بخش داخلی و درست به هنگام ورود و مشاهده داشبورد به یک مسئله کاملا واضح بر خواهید خورد و آن هم چیزی نیست جز همانی که پیشتر اشاره کردیم، این خودرو یک سدان نیمه لاکچریست. متریال داشبورد طراحی و ساخت آن نکته قابل توجهی ندارد. البته به جز یک مانیتور عریض کلاستر دیجیتال که آن هم شاید ۱۰ سال قبل یک آپشن جذاب به محسوب می‌شد. دریچه‌های تهویه هوا به زشت‌ترین حالت ممکن طراحی شده‌اند و به هیچ وجه متقارن با داشبورد نیستند. در مجموع این خودرو بیشتر چیزی شبیه اوایل ورود ال۹۰ به ایران است. البته پیشرفت هایی داشته اما این پیشرفت‌ها چشم گیر نیستند.

پژو--14

ابعاد پژو ۴۰۸ و فاصله محوری آن به شکلی است که فضای بار بسیار مناسبی را برای سرنشینان در نظر گرفته است. پژو ۴۰۸ دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۷۵۰، ۱۸۲۰ و ۱۴۸۸ میلی متر است و فاصله محوری آن هم ۲۷۳۰ میلی متر است. در مجموع باز هم به نیمه لوکس بودن این خودرو می‌رسیم زیرا ابعاد عجیب و غریب سدان‌های کره‌ای را ندارد و از حیث اندازه فقط کمی بالاتر از تولیدات داخلی مثل تارا و پژو پارس معروف است.

مشخصات فنی ۴۰۸

پژو--1

پیشرانه این خودرو دو نسخه دارد نخستین نسخه یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو شارژ با حداکثر توان خروجی ۱۶۵ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتون متری است. نسخه دوم از این هم ضعیف تر است به طوری که با ۳ سیلندر و حجم فقط ۱.۲ لیتر توربوشارژ، حداکثر ۱۳۱ اسب بخار توان و ۲۳۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. نسخه اول نیروی تولیدی خود را از طریق یک جعبه دنده ۶AT و نسخه دوم از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه به چرخ‌ها منتقل می‌کنند.

قیمت پژو ۴۰۸

مدل ۲۰۲۲ این خودرو در بازار چین برچسب قیمتی در محدوده ۱۵۰۰۰ تا ۱۷۹۰۰ دلار دارد. با یک حساب سرانگشتی با احتساب  قیمت هر دلار حدود ۷۰۰۰۰ تومان  قیمت این خودرو در بازار جهانی حدود ۱.۱ میلیارد تومان است. با در نظر گرفتن فاکتورهایی که پیشتر به ان اشاره کردیم این  قیمت می‌تواند برای یک خودرو سدان نیمه لوکس منطقی به نظر برسد.

بررسی کراس اوور پژو ۴۰۰۸

پژو--2

بررسی کراس‌اوور ۴۰۰۸ پژو که قرار است به زودی وارد بازار ایران شود. همانطور که قبلا گفتیم پژو همکاری تنگاتنگی را با کمپانی دانگ فنگ شروع کرده است. به طوری که احتماالا هر چهار مدل از این خودرو که قرار است وارد ایران شوند از چین خواهند آمد.

پژو--5

این کراس‌اوور که با همکاری دانگ فنگ در چین تولید شده از لحاظ ابعاد تفاوت عمده‌ای با مدل ۳۰۰۸ پژو ندارد. البته خریداران در آسیا نباید به دنبال خودرویی با نام پژو ۳۰۰۸ بگردند چون همجین چیزی برای بازار چین وجود ندارد. در عوض پژو ۴۰۰۸ در دسترس آنهاست که مخصوص بازار چین عرضه شده است.

پژو--4

این خودرو در نسخه‌های قبلی خود در تیپ ۳۶۰THP فروخته می‌شد که پیشرانه آن ۱.۶ لیتری و توان خروجی آن اندکی کمتر از ۱۷۰ اسب بخار با گشتاور ۲۵۰ نیوتون متر بود. حالا اما نسخه جدید قوی تر شده و ممکن است در تیپ ۴۰۰THP وارد ایران شود. در مدل جدید با پیشرانه‌ای طرف هستیم که ۱.۸ لیتر حجم ۲۱۱ اسب بخار توان و گشتاور ۳۰۰ نیوتون متری دارد. همین امر باعث شده تا شتاب و حداکثر سرعت این خودرو هم افزایش پیدا کند.  قیمت این کراس‌اوور جذاب در بازار جهانی در بیشترین حالت ۳۶۰۰۰ دلار ( ۲.۲ میلیارد تومان) است. البته ما هنوز از اینکه کدام نسخه از این خودرو قرار است تا به بازار یران وارد شد اطمینان نداریم و باید منتظر باشیم تا ببینیم بالاخره کدام یک از نسخه هایش وارد ایران می‌شود.

بررسی پژو ۵۰۸L سدان سایز بزرگ خودروساز فرانسوی

پژو--9

پژو ۵۰۸ در ابتدا یک لیفت بک بود و نسخه استیشن واگن هم در دست ساخت قرار داشت. با استقبال مشتریان خصوصا چینی‌ها پژو به این فکر افتاد تا این پلتفرم را گسترش دهد یک سدان سایز بزرگ از آن تولید کند.

البته خودروساز فرانسوی کاملا در جریان حضور رقبای قدرتمندی مانند پسرعموهای کره‌ای یعنی هیوندای و کیاموتورز بود اما همچنان اصرار به تولید این سدان داشت و اینگونه بود که ۵۰۸L متولد شد.

البته اصرار پژو به ضررش تمام شد و در شش ماه نخست سال فقط ۲۱۴۴ دستگاه از این خودرو به فروش رفت. اما حالا و با احتمال عرضه این خودرو در بازار ایران و سابقه‌ای که پژو در ایران دارد امیدوار است تا بتواند میزان فروش خود را بهبود بخشد.

مشخصات ظاهری و طراحی ۵۰۸L

با نگاه به جلوپنجره و سپر خودرو از همان اول عطش پژو برای تغییر مشهود است. چیدمان چراغ‌های جلو مدرن شده و دیلایت‌ها آن به صورت ۳ خط و جای پنجه شیر است. پژو با این زبان طراحی خواسته تا به خریداران بفهماند که در برابر تغییرات سرسخت نیست و مایل است تا راه‌های جدید را برای جذب آنها استفاده کند. در مجموع به نظر می‌رسد که پژو به اصالت اهمیتی نمی‌دهد و بیشتر در پی جذب طیف‌های گسترده تری از مخاطبان و خریداران است.

پژو--17

طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب ۴.۸۷، ۱.۸۵۵، ۱.۴۵۵ و ۲.۸۴۸ متر اعلام شده است، رینگ‌های این سدان غول پیکر ۱۸ اینچی هستند. پژو می‌توانست با رینگ‌های ۱۹ اینچی مارا سورپرایز کند اما جای تعجب است که چرا این کپانی به جای ایجاد تغییر در قسمت‌های تضمین شده دست به نو اوری و تغییرات در قسمت هایی می‌زند که شاید برای مخاطب اهمیت کمتری دارد.

مشخصات فضای داخلی کابین ۵۰۸L

پژو--18

در این بخش هم پژو می‌توانست عملکرد بسیار بهتر و جذاب تری داشته باشد. کیفیت متریال داشبورد بد نیست اما طراحی ان می‌توانست خیلی بهتر و فضایی تر باشد تا به لوکس بودن خودرو بیافزاید. همچنان مانیتور کلاستر دیجیتال و شارژر بیسیم (وایرلس) از نکاتی هستند که در کابین پژو بیشتر به چشم میایند.

تجهیزات رفاهی پژو ۵۰۸L در نسخه‌های مختلف عبارتند از: سقف پانوراما، سامانه دید در شب، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیق‌­پذیر، ترمز خودکار و رادار بین خطوط.

مشخصات فنی پژو ۵۰۸L

پژو--16

پیشرانه این سدان عریض و طویل ۱.۸ لیتری توربوشارژ با ۲۱۱ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتون متر است که از طریق یک جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. پژو اعلام کرده در بازار‌های خارج از چین از پیشرانه هیبرید و دیزل هم استفاده خواهد کرد.

قیمت ۵۰۸L

قیمت ۵۰۸L در بازه ۲۲۶۰۰ تا ۲۸۷۰۰ دلار در چین به فروش می‌رسد. البته در صورت حضور این خودرو در بازار ایران برحسب دلار ۷۰۰۰۰ تومان باید منتظر برچسب قیمتی حدودا ۲ میلیارد تومانی باشیم.

بررسی پژو ۴۰۸X

پژو--19

چهارمین خودرو از لیست خودروهای پژو با احتمال ورود به بازار ایران به خودرویی میرسیم که از سه تای دیگر منطقی تر به نظر می‌رسد. خوش استایلی یکی از موارد کمیاب در صنعت خودروسازی فرانسه است اما در این مدل باید اعتراف کنیم که واقعا فاکتور خوش استایل بودن در آن رعایت شده است.

مشخصات ظاهری و طراحی ۴۰۸X

پژو--20

این خودرو فست بک که با نام ۴۰۸ در اروپا و ۴۰۸X در بازار چین شناخته می‌شود بر پایه پلتفرم سیتروئن C۵ ساخته شده است و از نظر ابعادی هم به مدل‌های استیشن پژو نزدیک تر است. به لطف طراحی کشیده و نزدیک به کراس‌اوور کارایی این خودرو بیشتر شده است. ظرفیت جابه‌جایی بار و فضای سرنشینان بسیار زیادتر شده است. زمانی که به بحث رینگ‌های این خودرو می‌رسیم در کمال تعجب رینگ‌های ۲۰ اینچی نظرمان را جلب می‌کنند. رینگ هایی که شاید بیشتر مناسب شاسی بلندها باشد ولی در کمال ناباوری زیر ۴۰۸ جا خوش کرده‌اند و بسیار هم شکیل و زیبایند.

طراحی و امکانات داخلی ۴۰۸X

پژو--22

متاسفانه پژو هرچقدر در طراحی خارجی این خودرو سلیقه به خرج داده در فضای داخلی آن سلیقه و زحمتی به کار نرفته است و باز هم شاهد داشبورد ساده طراحی به دور از هر جذابیتی و نمای کلی کسب‌کننده هستیم. مانیتور ۱۰اینچی کلاستر دیجیتال سیستم اطلاعات و سرگرمی و نشانگرهای پشت فرمان، سیستم صوتی با ۱۰ بلندگو و ساب‌ووفر که به‌صورت اختصاصی برای ۴۰۸ ساخته شده، ایربگ‌های استاندارد، صندلی‌های برقی مجهز به سیستم سرمایش و گرمایش جلو، کروزکنترل، ترمز اضطراری اتوماتیک، آینه‌های برقی دارای گرمکن، دوربین دنده عقب به همراه سیستم دید ۳۶۰درجه که شاید کمی از کسل‌کننده بودن داشبورد و طراحی آن بکاهد.

مشخصات فنی و پیشرانه پژو ۴۰۸X

پژو--21

اقدام پژو در انتخاب پیشرانه ۴۰۸ عجیب و شاید به نوعی خلاقانه است. مدل پایه با پیشرانه ۱.۲ لیتری سه سیلندر بنزینی با حداکثر توان تولیدی ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتون متر تولید‌کننده نیروی پیش برنده چرخ هاست. دو نسخه دیگر هم هر دو دیفرانسیل جلو هستند اما تفاوت اصلی این نسخه‌ها در پلاگین هیبرید بودن آنهاست.

پیشرانه نسخه دوم ۱.۶ لیتری توربو بنزینی است که ۱۵۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. این پیشرانه که به یک موتور الکتریکی ۱۰۹ اسب بخاری متصل است در مجموع ۱۸۰ اسب بخار توان تولید می‌کند.

پیشرانه سوم اما قویترین پیشرانه پلاگین هیبرید این نسخه است. توان تولیدی آن ۱۸۰ اسب بخار است و با احتساب ۱۰۹ اسب بخاری که موتور الکتریکی تولید می‌کند در مجموع به عدد شگفت‌انگیز ۲۲۵ اسب بخار می‌رسیم. البته پژو اعلام کرده ممکن است تا نسخه تمام برقی این خودرو را هم به بازار ارائه کند.

  قیمت پژو ۴۰۸X

قیمت این خودرو در بازار جهانی ۳۶۹۰۰ دلار معادل ۲.۵ میلیارد تومان است.

سخن پایانی

بعد از مدتی بسیار طولانی یار غار ایران خودرو قرار است که به صحنه خودروی ایران وارد شود. با شکوه بودن یا نبودن این بازگشت بستگی به شما خریداران محترم دارد.  زمانی بود که بازار ایران در انحصار دو خودرو ساز بزرگ فرانسوی یعنی رنو و پژو بود اما حالا با غیبت چند ساله آنها و از طرفی رونق بازار خودروهای رنگارنگ چینی، آیا به نظر شما می توان شانس دوباره ای برای رنو و پژو قائل بود؟ آیا با وجود این تعداد رقیب سر سخت ایران خودرو و رفقای فرانسویش می توانند به شکوه گذشته بازگردند؟ نظر خود را با ما در کامنت ها به اشتراک بگذارید.

 

 

 

 

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر

  • داود بهنیان

    صد البته که محصولات پژوه از جنس چینی بهترتره.

  • ناشناس

    پراید اجازه نمیده

  • حسنی

    نمیدونم چه لزومی داره شرکتهایی مثل رنو و پژو که در شرایط تحریم، سریعا از ایران خارج میشن، دوباره برگردند. اونها متعهد به توافقات انجام شده نیستند و ما باید با توجه به این موضوع اجازه ندیم با ورود به بازار خودروی ایران، به سودآوری برسند.