بررسی محصول جدید مدیران‌خودرو در راه بازار ایران

نسخهٔ فیس‌لیفت X۵۵ پرو تا پایان امسال با طراحی بیرونی جدید، کابین مشابه تیگو ۷ و گیربکس دوکلاچه بجای CVT راهی بازار کشورمان خواهد شد.

بررسی محصول جدید مدیران‌خودرو در راه بازار ایران

ام‌وی‌ام X۵۵ یکی از پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای بازار کشورمان محسوب می‌شود و با وجود حواشی که به خاطر شکستن اکسل آن پیش آمد، هنوز هم خریداران خود را دارد. این کراس‌اوور چینی ابتدا در اواخر پاییز ۱۳۹۸ در ایران عرضه شد و سپس در سال ۱۴۰۱ نسخهٔ فیس‌لیفت آن با نام X۵۵ پرو راهی بازار کشورمان شد. هرچند مدت زیادی از حضور این مدل در بازار نمی‌گذرد ولی به‌رسم خودروسازان چینی، چری بار دیگر دست به فیس‌لیفت این کراس‌اوور جمع‌وجور زده است.

ایکس 55 پرومکس-2

این مدل جدید نخستین بار در اردیبهشت ۱۴۰۳ در چین با نام تیگو ۴ به نمایش درآمد و حالا آمادهٔ عرضه در بازار کشورمان شده است. مدیران خودرو قصد دارد این فیس‌لیفت جدید را تا پایان امسال با نام X۵۵ پرو مکس در ایران عرضه کند. این خودرو اما مدتی است که در بازارهایی مثل استرالیا عرضه شده و بنابراین می‌توانیم پیش از ورود به بازار کشورمان، مروری بر تجربهٔ رانندگی و ویژگی‌های آن داشته باشیم.

داخل ام‌وی‌ام X۵۵ پرو مکس

ایکس 55 پرومکس-3

چری در این فیس‌لیفت داشبورد کاملاً جدیدی برای X۵۵ طراحی کرده که بسیار شبیه تیگو ۷ پرو مکس به نظر می‌رسد. وقتی در داخل پرو مکس می‌نشینید، حس خودروی گران‌قیمتی خواهید داشت. در اینجا همه‌چیز از طراحی گرفته تا متریال و تکنولوژی همان چیزی است که از چری انتظار داریم یعنی برندی که در بین چینی‌ها رفته‌رفته به ارائهٔ فضای داخلی خوب و باکیفیت شهرت پیدا کرده است. در داخل X۵۵ پرو مکس بلافاصله صفحه‌نمایش دوگانه ۱۰.۲۵ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر جلب‌توجه می‌کند. هردو نمایشگر وضوحی دارند که حتی در خودروهایی با سه برابر  قیمت هم دیده نمی‌شود.

ایکس 55 پرومکس-4

ایکس ۵۵ پرو مکس از ویژگی‌های اتصالی متعددی مثل میرور لینک بی‌سیم بهره می‌برد و از تکنولوژی‌هایی برخوردار است که در هیچ خودروی اقتصادی زیر ۳۰ هزار دلار دیده نمی‌شود. این خودرو در استرالیا در دو تیپ به نام‌های اوربان و آلتیمیت عرضه می‌شود که دومی امکانات بیشتری دارد و مشابه نمونه‌ای خواهد بود که در کشورمان عرضه خواهد شد. تیپ آلتیمیت از صندلی‌های چرم مصنوعی بهره می‌برد که با تنظیم برقی و گرم‌کن در جلو، راحت هستند. غربیلک فرمان خودرو هم چرمی و خوش‌دست است. صندوق بار خودرو ۳۸۰ لیتر ظرفیت دارد که برای خودرویی با این  قیمت قابل‌قبول است ولی خیلی چشمگیر به نظر نمی‌رسد هرچند که با خواباندن صندلی‌های عقب می‌توان فضای بار را افزایش داد.

کنترل‌های سیستم تهویه در X۵۵ پرو داخل یک نمایشگر دیجیتالی تعبیه شده‌اند که جایگزین بسیار پیشرفته‌تری برای کنترل‌های فیزیکی است که هنوز در برخی خودروهای اقتصادی استفاده می‌شود. بااین‌حال، این ویژگی ممکن است به مذاق همه خوش نیاید زیرا عملکرد لمسی این نمایشگر خیلی جالب نیست و درنتیجه گاهی اوقات کار کردن با آن دشوار خواهد بود. X۵۵ پرو مکس با وجود اندازهٔ کوچک و  قیمت اقتصادی (نه در ایران)، صندلی‌های عقب مجهزی دارد. در اینجا فضای کافی برای دو بزرگ‌سال میان قامت وجود دارد و برای سرنشینان امکاناتی مثل دریچه‌های تهویه، پورت‌های USB و جا لیوانی در نظر گرفته شده است.

ایکس 55 پرومکس-5

ازجمله امکاناتی که به‌احتمال‌زیاد در X۵۵ پرو مکس در بازار کشورمان خواهیم دید می‌توان به غربیلک فرمان چرمی، سیستم تهویه دو منطقه‌ای، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی لمسی ۱۰.۲۵ اینچی، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی، سیستم صوتی سونی با ۶ بلندگو، اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم، چهار پورت USB، چراغ‌های جلوی LED، سنسور باران، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، استارت از راه دور، تودوزی چرمی، سانروف برقی، گرم‌کن و تنظیم برقی صندلی‌های جلو، هفت ایربگ، سنسور و دوربین دنده عقب، هشدار برخورد جلو، ترمز اضطراری خودکار، دستیار حفظ حرکت میان خطوط، هشدار خروج از خط، کروز کنترل تطبیقی، دستیار ترافیک، پایش نقاط کور، هشدار برخورد عقب، پایش توجه راننده و دوربین دید اطراف اشاره کرد.

زیر کاپوت

ایکس 55 پرومکس-6

X۵۵ پرو مکس از همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ قبلی استفاده می‌کند که البته خروجی آن با کمی کاهش نسبت به X۵۵ پرو به ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. تغییر مهم در قوای محرکه این خودرو اما جایگزینی گیربکس CVT قبلی با یک نمونه شش سرعته دوکلاچه تر است.

رانندگی

ایکس 55 پرومکس-7

پشت فرمان X۵۵ پرو همچنان از صندلی بلندی بهره‌مند خواهید بود که دید وسیعی را از مسیر پیش رو فراهم می‌کند. پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو با وجود کاهش جزئی قدرت، همچنان کشش خوبی را برای خودرو فراهم می‌کند و هماهنگی خوبی با گیربکس جدید دارد. ترمزها نیز عملکرد خوبی دارند و از واکنش خودرو در چند آزمایش توقف سخت تحت تأثیر قرار گرفتیم. متأسفانه در هنگام آزمایش امکان رانندگی با X۵۵ پرو در شهر وجود نداشت و بنابراین نمی‌دانیم در ترافیک سنگین چگونه رفتار می‌کند. علاوه بر این، سیستم‌های کمک‌رانندهٔ خودرو را هم نتوانستیم آزمایش کنیم ولی با وجود مجموعه‌ای از سنسورها و دوربین‌ها، پارک کردن X۵۵ پرو مکس نباید دردسرساز باشد. مصرف سوخت این کراس‌اوور چینی اما ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که از میانگین این سگمنت بالاتر است.

ایکس 55 پرومکس-8

جمع‌بندی

به‌طورکلی، ام‌وی‌ام X۵۵ پرو مکس کراس‌اوور قانع‌کننده‌ای است. البته آزمایش رانندگی کوتاه ما مشکلاتی را در دینامیک رانندگی خودرو نشان داد ولی در رانندگی‌های معمول و معقول، X۵۵ راحت و مناسب رفتار می‌کند. داخل پرو مکس بسیار شبیه دیگر خودروهای چری به نظر می‌رسد که ویژگی خوبی است زیرا این برند به یکی از خودروسازان باکیفیت چین تبدیل شده است. X۵۵ پرو مکس به لطف ویژگی‌های اتصالی و کابین جادار، می‌تواند برای مجردها و زوج‌های جوان گزینهٔ مناسبی باشد. این خودرو در بازار کشورمان با رقبایی مثل چانگان CS۳۵ پلاس، هایما S۵ و ایران‌خودرو ری‌را مواجه خواهد بود که قطعاً می‌تواند در برابر آنها حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.  قیمت X۵۵ پرو مکس در استرالیا از ۱۵،۶۰۰ دلار برای تیپ پایهٔ اوربان آغاز می‌شود و در تیپ آلتیمیت به ۱۷،۵۰۰ دلار می‌رسد. در کشورمان هنوز  قیمت این مدل جدید مشخص نیست ولی قطعاً از X۵۵ پرو با  قیمت یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان گران‌تر خواهد بود.

مزایا

 پیشرانهٔ توربوشارژ ساکت و قدرتمند

 کابین سطح بالا

 ارزش در برابر قیمت

معایب

 مصرف سوخت بالاتر از رقبا

 عملکرد ضعیف در پیچ‌های سرعت بالا

 کاهش قدرت نسبت به قبل

امتیازات

راحتی سواری ۸.۵
هندلینگ و دینامیک ۷.۰
کارایی و جاداری داخلی ۷.۵
مصرف سوخت ۶.۵
ارزش در برابر قیمت ۹.۵
پرفورمنس ۹.۰
تکنولوژی ۹.۵
امتیاز کلی ۸.۳

مشخصات فنی

پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۴۷ اسب بخار
گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
طول ۴,۳۵۱ میلی‌متر
عرض ۱,۸۳۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۶۲ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۱۰ میلی‌متر
وزن ۱۳۸۸ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۳۸۰ لیتر
مصرف سوخت ۷.۳ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک ۵۱ لیتر

 

 

منبع: پدال

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر