اختصاصی روزگار خودرو؛
مقایسه قدمت خودروسازان ایران و جهان
خودرو وسیله نقلیهای که امروز به عنوان بخش جدایی ناپذیر در زندگی بشر به شمار میرود که از سده ۱۷ میلادی روند تکامل خود را آغاز کرده است.
نخستین خودرو با نیروی بخار در سال ۱۷۶۷ توسط یک فرانسوی ساخته شد که قابلیت حمل بار تا ۴ تن به همراه ۲ سرنشین را داشت و سرعت آن به ۷.۸ کیلومتر در ساعت میرسید.
اولین موتور احتراقی در سال ۱۸۶۰ توسط یک بلژیکی ساخته شد که انقلابی در سرنوشت خودرو به شمار میرفت. پس از آن شرکت فورد در سال ۱۹۰۸ دست به تولید خودرویی زد که به سرعت جای خود را به کالسکهها داد.
اکنون در جهان نزدیک به ۲ میلیارد خودرو وجود دارد که نبود آن باعث فلج شدن زندگی بشر میشود و شرکتهای خودروسازی یکی پس از دیگری در سراسر جهان تاسیس شدهاند.
خودرو علاوه بر قابلیت مهم در جابهجایی به یک کالای مهم اقتصادی و استراتژیک تبدیل شده و از آنجایی که بسیاری از کشورهای دنیا توان ساخت آن را ندارند مجبور به واردات و یا مونتاژ آن هستند که سود سرشاری به شرکتها وکشورهای تولید کننده خودرو میرساند.
در ایران هم ۲ شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا از قدمت نسبتا بالای برخوردار هستند.
هر چند صنعت خوردوسازی در ایران آن طور که باید پیشرفت نکرده اما ایران در دسته کشورهایی است که توانایی ساخت خودرو را دارد.
بسیاری از شرکتهای خودروساز پیش از ورود به صنعت خودروسازی در عرصه دیگری مشغول بودند و سپس به خودروسازی ورود کردند به عنوال مثال شرکت پژو از سال ۱۸۱۰ پایه گذاری شده اما نخستین خودرو تولید شده توسط این شرکت به سال ۱۸۸۶ باز میگردد.
در جدول زیر به تاریخ و قدمت برخی از شرکتهای مطرح خودروسازی جهان نگاهی میاندازیم: (ملاک سال تاسیس، ورود به صنعت خودروسازی است)
شرکت |
کشور |
تاسیس |
رنو |
فرانسه |
۱۸۹۹ |
پژو |
فرانسه |
۱۸۸۶ |
بنز |
آلمان |
۱۹۲۶ |
بیامو |
آلمان |
۱۹۲۸ |
ایران خودرو |
ایران |
۱۹۶۲ |
سایپا |
ایران |
۱۹۶۶ |
هیوندای |
کرهجنوبی |
۱۹۶۷ |
تویوتا |
ژاپن |
۱۹۳۷ |
فورد |
آمریکا |
۱۹۰۳ |
جنرال موتورز |
آمریکا |
۱۹۰۸ |
تسلا |
آمریکا |
۲۰۰۳ |
چری |
چین |
۱۹۹۷ |