نحوه اعتراض به پیامک کشف حجاب در خودرو اعلام شد
خطا در ثبت تخلفات رانندگی و همچنین اشتباه در تشخیص و ارسال پیامک کشف حجاب داخل وسایل نقلیه، موضوعی است که برخی رانندگان از آن گلایهمند هستند که در مقابل، پلیس از معترضان میخواهد با در دست داشتن مدارک اثبات ادعای خود، به مراکز پلیس + ۱۰ یا پلیس امنیت مراجعه کنند؛ اما سئوال اینجاست که چرا اقدامات لازم و جدی برای پیشگیری از خطا در ثبت اینگونه تخلفات انجام نمیشود و در صورت اثبات خطای پلیس، آیا سازوکاری برای جبران آن وجود دارد؟
سال ها قبل و با ورود دوربین های ثبت تخلفات رانندگی، این وعده به مردم داده شد که خطای پلیس در این حوزه به نزدیک صفر خواهد رسید اما اکنون با گذشت سال ها از این موضوع و تجهیز پلیس به انواع و اقسام دوربین ها، همچنان مردم پیامک های اشتباه دریافت می کنند.
این موضوع از چند هفته قبل و با ارسال اخطارهای کشف حجاب به مالکان برخی وسایل نقلیه، شکل جدیدی به خود گرفته است به نحوی که پلیس از معترضان می خواهد ساعت ها وقت خود را صرف تهیه مدارک اثبات ادعایشان کنند، البته اگر در مرجع انتظامی مورد پذیرش قرار گیرد!
از سویی دیگر در توضیح مجموعه انتظامی به این موضوع اشاره نمی شود که چرا سازوکاری برای کاهش خطا در ثبت تخلفات تهیه و اجرا نمی شود؟
در موضوع ثبت جریمه های رانندگی هم متاسفانه این موضوع صادق است و رانندگان مجبور می شوند در مواردی نسبت به پرداخت جریمه هایی که مرتکب هم نشده اند، اقدام کنند.
توضیح پلیس درباره خطا در ثبت تخلفات رانندگی
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ توضیحاتی را درباره اعتراض به جرائم اشتباه رانندگی ارائه کرد.
سرهنگ فیروز کشیر، درباره خطای سامانههای نظارتی در ثبت تخلفات گفت: سامانه های نظارتی دوربین ها در زمان ثبت تخلفات، حدود ۵ درصد خطا دارند که پلیس راهور برای اینکه هیچ حقی از کسی زائل نشود؛ مرکز خدمات ترافیکی و مرکز اجرائیات را راهاندازی کرده است که در آن، امکان اعتراض به جریمهها وجود دارد.
وی افزود: در این مرکز، به استناد ماده ۵قوانین راهنمایی و رانندگی، رانندگان باید ظرف ۶۰روز، مبلغ جریمه خود را پرداخت کنند و همچنین اگر اعتراضی به جریمه خود داشته باشند، میتوانند به این مرکز اجرائیات مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: روزانه رانندگان حدود ۱۵۰۰خودرو و ۲۰۰موتورسیکلت به مرکز خدمات ترافیکی مراجعه و درخواست خود را ثبت میکنند.
کشیر، با اشاره به ماموریتهای مرکز خدمات ترافیکی گفت که علاوه بر ترخیص خودروها و موتورسیکلتهای توقیفی و رسیدگی به اعتراضات جرائم رانندگی، رسیدگی به شکایات پوشش پلاک و رسیدگی به شکایات ۲ تخلف همزمان مانند سرعت و سبقت غیرمجاز قرارگاه سرعت هم از جمله ماموریتهای این مراکز است.
وی درباره آدرس مراکز اجرائیات گفت: در مناطق ۸،۱۴،۱۶،۲۰،۲۱و ۲۲این مراکز فعالیت دارند و پاسخگوی مردم خواهند بود.
کشیر، درباره درباره ترخیص خودروها گفت: ۸۸درصد از شهروندان به صورت غیرحضوری به مراکز پلیس+۱۰ یا نرم افزار «پلیس من» مراجعه و نسبت به ترخیص خودروهای خود اقدام کردهاند. از اول فروردین ماه سال جاری تا پنجم خرداد مالکان ۸ هزار خودرو و ۵۷هزار موتورسیکلت به صورت غیرحضوری اقدام به ترخیص خودروی خود کردهاند.
هموطنان می توانند با استفاده از نرم افزار موبایلی «پلیس من»، مدارک خود را ارسال کرده و یک پیامک حاوی کد ترخیص دریافت کنند و سپس با این کد میتوانند به ترخیص خودروی خود اقدام کنند و زمان کمتری را در مراکز، منتظر بمانند.
کشیر، با اشاره به آمار ترخیصهای حضوری گفت: ۱۲درصد از ترخیص وسایل نقلیه به صورت حضوری انجام میشود. از ابتدای امسال تا پنجم خرداد، ۲ هزار دستگاه خودرو و ۶۰۰دستگاه موتورسیکلت ترخیص شدهاند که در مجموع در این مدت بیش از ۱۰هزار دستگاه خودرو و ۵۸هزار موتورسیکلت ترخیص شدند.
وی خطاب به ۱۲درصد از افرادی که هنوز به صورت حضوری خودروهای خود را ترخیص میکنند گفت: به این عزیزان توصیه می کنم که از طریق مراجعه غیرحضوری، نسبت به ترخیص خودروهای خود اقدام کنند، زیرا این روشها بسیار آسانتر است و زمان کمتری را از رانندگان میگیرد.
معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درباره مراکز پلیس+۱۰ ادامه داد: افرادی که مدارکشان کامل باشد میتوانند از طریق مرکز پلیس+۱۰نیز امور خود را انجام دهند، اما اگر در احراز مدارک و مشخصات مشکلی پیش آید، خود این مراکز افراد را به مرکز خدمات ترافیکی هدایت می کنند.