پژو پارس رسما به تاریخ پیوست / حواله داران چه کنند؟

طبق صحبت‌های مدیرعامل ایران خودرو تولید پژو پارس توسط این شرکت، متوقف خواهد شد.

پژو پارس رسما به تاریخ پیوست / حواله داران چه کنند؟

در ادامه کش‌وقوس بین ایران‌خودرو و سازمان ملی استاندارد حول موضوع ادامه یا توقف تولید پژو پارس، حالا مدیرعامل این خودروسازی در یک فایل صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد تاکید کرده که امیدی به ادامه تولید این خودرو نیست.

ماجرا به ضرب‌الاجلی برمی گردد که سازمان ملی استاندارد پیش از این به ایران‌خودرو داده و گفته بود تنها تا نیمه اسفندماه سال‌جاری امکان تولید پژو پارس وجود دارد. دلیل این موضوع عدم‌رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه در این محصول ایران‌خودرو بود.

در همین راستا دوم مردادماه سال‌جاری این شرکت خودروساز نامه‌ای به سازمان استاندارد داده و اعلام کرد امکان ارتقای این خودرو برای کسب استاندارد‌های ۸۵ گانه وجود ندارد و قصد دارد تولید این خودرو را متوقف کند. اما ماجرا به این سادگی نبود، چراکه دو مرحله ابرپیش فروشی که وزارت صمت برگزار کرد، تعهدات زیادی را برای ایران‌خودرو ایجاد کرده بود؛ تعهداتی که ایفای آن با وجود برنامه ریزی‌هایی که باید برای خروج پژو پارس از خط تولید انجام می‌شد، کار سختی بود؛ بنابراین دهم مهرماه، ایران‌خودرو طی نامه‌ای به سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که سیاستگذار برای این شرکت تعهد بیش از ۱۷۴‌هزار دستگاهی پژو پارس ایجاد کرده و در این راستا ۵۵‌ هزار دستگاه پژوپارس را تولید خواهد کرد و مابقی را با سورن جایگزین می‌کند.

این شرکت اعلام کرد که برای حل مشکل اختلاف قیمت این خودرو با جایگزین‌های اعلام شده، ۱۰۰ میلیون تومان از وجه خودرو‌های جایگزین را بدون دریافت سود و در اقساط ۱۲ ماهه برای متقاضیان خودروی جایگزین در نظر گرفته است. اما ماجرا وقتی به اسفندماه رسید با اظهارنظر رئیس سازمان ملی استاندارد، کاملا تغییر کرد؛ چرا که ۱۰ا سفند ماه مهدی اسلام پناه، در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که با «اخذ تعهدات اصلاح، بهبود و ارتقای کیفیت و ایمنی خودرو‌هایی مانند پژو پارس که عیوب فنی، مقرره‌ای و بعضا کیفیت دارند» تولید این خودرو‌ها دست کم تا فروردین ۱۴۰۳ نیز ادامه خواهد داشت.

اظهارات وی در شرایطی است که شرکت ایران خودرو برخلاف رویه قبلی، این بار به خروج خودروی پرتیراژ خود، روی خوش نشان داده و تاکید کرد که امکان اصلاح، بهبود و ارتقای کیفیت پژو پارس وجود ندارد. تنها دو روز پس از آن ایران‌خودرو نسبت به اظهارات اسلام پناه واکنش نشان داده و طی نامه‌ای اظهار کرد که این سازمان، هیچ مجوز کتبی به ایران خودرو برای ادامه تولید پژو پارس نداده است. رئیس سازمان استاندارد، اما مصاحبه خود را «فصل‌الخطاب» عنوان کرد.

در ادامه این کش‌وقوس، اما گویا بزرگ‌ترین خودروساز کشور قصد ندارد تولید پارس را ادامه دهد. در این زمینه فایل صوتی از علیمردان عظیمی، مدیرعامل این شرکت در فضای مجازی منتشر شد که در آن تاکید می‌کند هیچ احتمالی برای ادامه تولید پژو پارس وجود ندارد. در این بین، اما این متقاضیان هستند که خود را در کشمکش بین خودروساز و سازمان استاندارد متضرر می‌بینند، با این حال آن‌ها به اعتماد هیچ یک از این دو مورد اقدام به ثبت‌نام نکرده بودند، بلکه این سیاستگذار بود که در سامانه یکپارچه اقدام به اجرای طرح ابرفروش خودرو کرد که احتمال ایجاد مشکل در ایفای تعهدات نیز از همان ابتدا می‌رفت. با این حال در ماجرایی که در مورد پژو پارس ایجاد شد، بی اعتمادی به اقدامات سیاستگذار بین متقاضیان خرید خودرو به حد اعلی رسیده است؛ چرا که آن‌ها با اعتماد به سیاستگذار اقدام به خرید این خودرو‌ها کردند، اما اکنون تنها شاهد سکوتی هستند که گویا شکستنی هم نیست.

از طرف دیگر به شکل عجیبی به نظر می‌رسد این بار خودروساز تمایل زیادی به حذف محصولات قدیمی دارد. این اتفاق نادر در حالی رخ داده که به نظر می‌رسد این بار عوامل دیگری اجازه حذف این خودرو‌ها را نمی‌دهند. بازار خودرو نیز به‌شدت تحت‌تاثیر این حاشیه هاست، به طوری که از زمان مصاحبه اسلام پناه که شروعی بر این چالش بود، قیمت پژو پارس با رشد قابل توجهی همراه بوده است؛ در حالی که قیمت پژو پارس سال از ۶۴۰ میلیون تومان به ۶۶۰ میلیون تومان در روز گذشته رسیده و رشد قیمت ۲۰ میلیون تومانی و ۳.۱ درصدی را تنها در ۱۱ روز ثبت کرده است. بهای پژو پارس LX در این مدت از ۷۸۰ میلیون تومان به ۸۱۵ میلیون تومان رسید تا ۳۵ میلیون تومان معادل ۴.۵‌ درصد افزایش داشته باشد.

 

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر

  • ناشناس پاسخ به نظر

    خدا الهی به حق این ماه مبارک ازتون نگذره و تقاص کارتون رو بهتون نشون بده انشاالله... یک سال شده ما بدبختا رو به صف کردین که اینو بگید.. ما زمستون بودیم یعنی باید نهایت تا آخر زمستون تحویل بگیریم نه اینکه هنوز فراخوان نشدیم هنوز

  • عباس گنجه ای پاسخ به نظر

    سلام ،کشور یعنی اینقدر بی صاحب هستش ایران خودرو پول مردم دوسال قبل بگیره حالا به بهانه استاندارد خیانت کند این از دزدی صندوق امانت بانک ملی بدتره در حد موشک به هواپیمای مسافربری

  • ناشناس پاسخ به نظر

    علیمردان عظیمی کوفت بشه ۱۰۰ میلیون اصلان پژو پارس نخواستیم ۱۰۰ میلیون برگردون به متقاضیان با سودش که سه ساله ایران خودرو گرفتار خودش کرده




    علیمردان حیا کن ایران خودرو را رها کن🤕

  • ناشناس پاسخ به نظر

    حضرت عباس بزن کمرتون جیگر خونمون کردید

  • محمد شمسای پاسخ به نظر

    سلام من پارس موتور جدید ثبت نام کردم این موتور تازه آمده خط تولید چطوری استاندارد نداره روی سورن هم همین موتوره سورن استاندارد داره پارس سفارشی موتور جدید نداره آخ چه ابشنی مانده که روی این نزاشتین

  • محمد پاسخ به نظر

    واقعا دستشون درد نکند... آقا فیمت کارخانه ای این خودرو را با همین شکل و شمایل به پانصد برسانید بعد بگویید یا سمند یا پارس،، مردم اگر سمند را انتخاب کردند ونه به پارس گفتند آنگاه آنرا از خط خارج کنید، گویا سود حاصل از خرید پارس داغ دل سازندگان شده.. کمی با مردم رو راست باشید... این خودرو محبوب مردم هست ومن مطمئن هستم مردم برای پارس پول می دهند

  • ناشناس پاسخ به نظر

    هرچی روی دستان مونده جایگزین پارس شده چرا ثبت‌نام گنندگان پرداخت نمیکنین بعد خارج از تولید برود ما فقط ماشین خودمان رامیخوایم

  • فرهاد پاسخ به نظر

    ایران خودرو پاییز کلی حواله سورن را به پارس تبدیل کرد و تحویل داد حداقل عرضه داشته باشن حواله های زمستان را تحویل بدن ملت که مسخره شما نیست کوتاهی از شماست که حواله های زمستان را تحویل ندادید من که پارس ثبت نام کردم چه تقصیری دارم

  • اصغر ایتی پاسخ به نظر

    باعرض سلام
    تکلیف ما که سال گذشته ۱۰۰میلیون تومان توحساب گذاشتیم وپژو پارس ثبت نام کردیم چی میشه

  • ناشناس پاسخ به نظر

    خیلی نامردین خدا لعنتتون کنه

  • ناشناس پاسخ به نظر

    من با چه امیدی پژو پاری میخاستم از ترس پیامی که برای من برای سورن آمد ماشین زیر قیمت پراید فروختم از تمام اقوام پول قرض کردم پول سورن دادم حالا پارس میدن ۳۰ روزه من سورن دادن ۹۰ روزه ۱۶۰ میلیون هم بیشتر خیر نبینن ۲روز حالم خرابه