گفت و گوی روزگار خودرو با رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی:

مخالفت جدی با واردات خودروهای کارکرده / این کار در شان ملت ایران نیست!

رئیس انجمن صنایع همگن گفت: واردات خودرو صفرکیلومتر کاری درست و منطقی است اما برای خودرو‌های کارکرده هیچ گاه منطق درستی پشت آن ندیدم که به سود مصرف کننده و کشورمان باشد.

مخالفت جدی با واردات خودروهای کارکرده / این کار در شان ملت ایران نیست!

این روزها واردات خودرو به بحث داغ و مهمی تبدیل شده است. در این میان واردات خودروهای کارکرده به موضوعی تبدیل شده که موافقان و مخالفان زیادی دارد. انجمن صنایع همگن نیز اخیرا مخالفت خود را با واردات خودرو اعلام کرده است. برای بررسی بیشتر این موضوع گفت‌و‌گویی با محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

نجفی منش در خصوص واردات خودروهای کارکرده گفت: وارادات خودروی کارکرده کاری بیهوده و به شدت غلط است. اگر دولت قصد واردات خودرو را دارد باید خودرو نو و صفر کیلومتر را وارد کند. همان خودرو‌های خارجی که در ایران موجود است دست دوم تلقی می‌شود. دیگر نیازی به واردات خودرو دست دوم نداریم.

خودروی وارداتی کارکرده در شان ملت ایران نیست

وی علت اصلی مخالفت با خودرو کارکرده را این‌گونه عنوان کرد: چرا باید خودروی دست دوم وارد کنیم؟ آیا در شان کشور و ملت شریف ما است که از خودرو کارکرده خارجی استفاده کنند؟ این موضوع برای شان و ملت ما خوب نیست. دلیل دیگری که برای مخالفت با واردات خودرو دست دوم می‌توان به‌آن اشاره کرد این است خودرویی که دست دوم است و قطعات آن مستهلک شده هیچ حساب و کتابی ندارد و ممکن است معادل قیمت خودرو به قطعات یدکی نیاز داشته باشد. همانطور که می‌دانید تامین این قطعات در بازار فعلی کشور به‌راحتی انجام‌پذیر نیست.

نجفی منش در ادامه افزود: واردات خودرو صفرکیلومتر کاری درست و منطقی است اما برای خودرو‌های کارکرده بنده به هیچ عنوان منطق درستی پشت آن نمیبینم که به سود مصرف کننده و کشورمان باشد. با این کار هم مصرف کننده و هم دولت را برای چند سالی دچار مشکلات بی‌شماری می‌کنیم که ضرر آن شاید غیرقابل جبران باشد.

چالش استانداردهای ۸۵ گانه

رئیس انجمن صنایع همگن در ادامه گفت: اگر خودرو‌های کارکرده وارد کنیم برای تامین قطعات یدکی قطع به‌یقیین به مشکلات فراوانی بر‌می‌خوریم. در صورتی که ما برای خودرو‌های صفرکیلومتر استاندارد‌های ۸۵ گانه‌ای را در نظر گرفته‌ایم که نه می‌توانیم این استاندارد‌ها را برای خودرو های کارکرده در نظر گرفت و نه می‌توان آن‌ها را اجرایی کرد. خودرو‌های نو وصفرکیلیومتر در راستای استاندارد‌های ۸۵ گانه می‌توانند قرارگیرند ولی خودروی دست دوم نمی‌تواند از پس این استاندارد‌ها برآید.

علت کندی واردات

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزگار خودرو مبنی بر این که چرا روند واردات خودروهای صفر تا این حد کند است اظهار کرد: این روند کند یک پاسخ بیشتر ندارد و آن هم به این دلیل است که دولت در تامین ارز مورد نیاز این خودرو‌ها دچار مشکل است و نمی‌تواند به راحتی برای این واردات ارز تامین کند. اگر دولت ارزی مانند سال‌های گذشته در دست داشت می‌توانست تا الان چیزی حدود ۱۰۰ هزار خودروی صفر کیلومتر را وارد کند.

نجفی منش میزان واردات خودرو تا پایان سال را پیش‌بینی کرد و گفت: همانطور که گفته شد دولت در تامین ارز برای واردات خودرو دچار چالش است. در این کنار این مورد در حال حاضر برای تامین شیر خشک ، گندم و دارو نیز مشکلاتی وجود دارد. این تصمیم‌گیران دولت هستند که باید انتخاب کنند کدام یک از این کالا‌ها بیشتر مورد نیاز کشور است و برای آن ارز را تامین کنند. اگر دولت نتواند این ارز را تامین کند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و خودرویی وارد کشور نمی‌شود.

ارسال نظر