علت اصلی دو نرخی شدن لاستیک چیست؟
مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت گفت: تقاضای کاذب و میل به گرانفروشی در برخی از توزیعکنندگان باعث دو نرخی شدن لاستیک در بازار شده است.
برنامه گفتوگوی ویژه خبری به بررسی آخرین وضعیت بازار لاستیک و تامین مواد اولیه آن با حضور جمال میرزایی رئیس انجمن تولیدکنندگان لاستیک، محمد رضا آل طاها رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن، صفدری مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت و قاسم پالوج مدیرکل بازرسی کالاهای سرمایهای سازمان حمایت پرداخت.
موضوع تامین مواد اولیه لاستیک به کجا رسید؟
میرزایی: مشکلات ما از انتهای سال شروع شد و تا به امروز ادامه دارد. در هفتههای اخیر وعده هایی برای تخصیص ارز مورد نیاز داده شد در مدت اخیر به دلیل عدم تخصیص ارز بخشی از ظرفیتهای تولید را از دست دادیم. درحالحاضر قول مساعد دادند که این مشکل رفع شود و ما هم پیگیر هستیم.
ارز مورد نیاز چه زمانی بهدست تولیدکنندگان میرسد؟
صفدری: از ابتدای سال برمبنای ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان قرار بود تخصیص هایی داده شود و در مرحله ترخیص مشکلات دیگری در حوزه ارز داشتهایم که با بانک مرکزی صحبت و اعلام شده است که تامین ارز صورت گیرد. خرید ارز کمتر از یک هفته انجام میشود.
واردکنندگان قول هفته آینده را دادهاند که براساس اسناد و مستندات امیدواریم این مشکل مرتفع شود و تا انتهای هفته آینده به نتیجه برسد.
تولید لاستیک با تخصیص ارز به چه میزان میرسد؟
صفدری: اینکه بازار ملتهب است و کاهش تولید نسبت به سال گذشته داریم را قبول دارم. طبق سامانه جامع تجارت کاهش ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتهایم. میزان تولیدات ما در سال گذشته ۹ میلیون حلقه بوده و امسال به ۸ میلیون حلقه رسیده و یک میلیون حلقه کاهش تولید در لاستیک سواری داشتهایم.
۲۴ میلیون حلقه لاستیک نیاز سالانه ما است و ۲۱ میلیون حلقه از محل تولیدات داخل و مابقی از محل خارجی تامین میشود.
یک درصد کاهش واردات لاستیک سواری به دلیل کاهش نرخ ارز داشتهایم بانک مرکزی مبالغ را به ذینفعان فروشندگان خارجی بدهد مشکلات حل میشود. پیگیریهای متعدد کردیم تا هفته آینده به نتیجه میرسیم.
دو نرخی شدن لاستیک ناشی از چیست؟
آل طاها: در شرایط فعلی تولید، انگیزه تولیدکنندگان از بین رفته است. اگر لاستیک را به موقع تحویل دهند توزیع لاستیک را به صورت عادلانه خواهیم داشت. نرخ مصوب برای لاستیک داریم و نرخی فراتر از آن به نظرم ناشی از ضعف در تولید از طرف تولیدکننده است که به توزیعکنندگان مربوط نمیشود.
زمانی که عرضه و تقاضا متناسب نباشد افزایش نرخ و دو نرخی شدن بازار ایجاد میشود. همچنین یک سری تقاضای کاذب ایجاد شده که نیاز به لاستیک را بیشتر کرده است.
لاستیک که نباشد عرضه کم میشود این عدم تعادل باعث یک تنش خواهد شد و نظارت زمانی جواب میدهد که تخلفی در آن صورت گیرد. عرضه را باید جبران کرد و زمانی که من به عنوان توزیع کننده، لاستیکی تحویل نگرفته ام چگونه عرضه صورت گیرد.
علت توزیع نامتوازن در بازار لاستیک چیست؟
میرزایی: ۸ میلیون حلقه لاستیک سواری تولید شده اما ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار توزیع شده و مواد انبارها را کاهش دادهایم و صادرات را هم به حداقل رساندهایم. علت ملتهب بودن بازار دو نرخی بودن آن است.
در بخش توزیع، خارج از شبکه عرضه شده است دو نرخی بودن باعث شده است که افرادی هم که نیاز به لاستیک ندارند، لاستیک درخواست کردهاند. ما نرخ مصوب برای عرضه داریم و تولیدکننده با نرخ مصوب وارد بازار میکند و خارج از نرخ مصوب توسط توزیعکنندگان به فروش میرسد.
نیاز بازار به لاستیک چقدر است؟
میرزایی: نیاز کشور ۲۴ میلیون حلقه است و قاعدتا نباید مشکلی در مصرف داشته باشیم تقاضای کاذب در بازار وجود دارد به ازای هر کد ملی نیاز به درخواست لاستیک میکنند.
علت دو نرخی بودن لاستیک چیست؟
پالوج: مجموع مسائلی در تولید و تقاضای کاذب باعث نابه سامانی در این بازار شده است. از ابتدای سال ۶هزار و۸۰۰ بازرسی در سطح عرضه صورت گرفته و۹۲۰ پرونده تشکیل شده است و تمامی پروندهها بررسی شده و احتکار هم از دیگر موارد این حوزه شده است.
این پرونده به محاکم ارسال شده است وبرای رفع این نابه سامانی ها، اقداماتی انجام شده است توزیع مستقیم لاستیک و تایر سوار ی در دستور کار است. اگر عرضه کافی به واحدهای صنفی انجام نشود این شایعه ایجاد میشود که لاستیک نیست در نتیجه قیمتها افزایش مییابد.
نظر شما چیست و در چه سایزهای کمبود داریم؟
آل طاها: توزیع لاستیک در سه سایز ۱۳، ۱۴ و۱۵ کم است و بازار با این سه سایز سازگاری ندارد سازمان حمایت باید نظارت کند.
چه زمانی توزیعکنندگان و تولیدکنندگان به سامانه فروشگاهی متصل میشود؟
صفدری: تا سامانههای فروشگاهی برقرار نشود نمیشود نظارت کرد و نظارتهای سنتی پاسخ گو نیست. نسبت به سال گذشته کاهش تولید داریم اما توزیع ما به ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه رسیده است. میل به گران فروشی در اصناف لاستیک وجود دارد و با توزیع فروشگاهی این بازار ساماندهی میشود.
باید نظارتها بیشتر شود و توزیعکنندگان به تکالیف خود بپردازند به طوری که با نصب یک بنر در تایر فروشی بخش زیادی از مشکلات و گران فروشی حل شد. نظارت کافی باید داشته باشیم و درحالحاضر شاهد آن هستیم میل به گران فروشی وجود دارد.
مسئول اتصال فروشگاهها به سامانه فروشگاهی کیست؟
صفدری: تا زمانی که آموزش کامل نشود نمیشود به سامانه فروشگاهی متصل شد. آموزش را به تمامی اتحادیهها ارائه کردهایم و تا پایان ماه و با اتمام آموزش به سامانه شفافیت فروشگاهی متصل خواهند شد.