تاثیر اتفاقات لبنان بر قیمت خودرو در بازار

ترکش‌های انفجارهای مهیب روز گذشته در لبنان امروز در بدنه بازار خودرو ایران نمایان شده است. چنانکه بررسی‌ها از جهش قیمت خودرو در بیشتر محصولات داخلی و مونتاژی حکایت دارد.

تاثیر اتفاقات لبنان بر قیمت خودرو در بازار

بازار خودرو ایران که مدت‌هاست در رکود به سر می‌برد، امروز ۷ مهر ۱۴۰۳ تحت تاثیر انفجارهای مهیب روز گذشته در بیروت کار خود را آغاز کرد. طوری‌که تمامی خودروهای داخلی جهش نرخ را تجربه کردند و محصولات مونتاژی و وارداتی نیز جز مواردی معدود، تماماً در مسیر صعود قرار گرفتند. 

در روز جاری نرخ دلار هم دستخوش تغییر شد و رشد حدود ۱۵۰۰ تومانی را تا میانه روز بر جای گذاشت. با احتمال افزایش تنش‌ها در خاورمیانه احتمال می‌رود این روند ادامه داشته باشد و ترکش‌های جنگ بر بدنه بازار ارز و متعاقب آن بازار خودرو ایران پدیدار شود.

جهش ۳۳ میلیونی یک محصول داخلی در بازار خودرو

بازار خودروهای داخلی نسبت به افزایش تنش‌های منطقه‌ای حساسیت بیشتری از خود نشان داد. چنانکه در این بازار رشد بین یک میلیون تا ۳۳ میلیون تومانی به چشم می‌خورد.

هایما ۷X پرچم افزایش بها را در دست گرفته و بیش از هر محصول داخلی دیگری رشد را تجربه کرده است. کوییک GXL هم که در برابر اصابت ترکش‌های جنگ مقاومت زیادی از خود نشان داد، اما آن هم رشد یک میلیون تومانی را تجربه کرد.

هایما اس ۷ صندوق برقی جهش ۳۲ میلیون تومانی را در نخستین روز شروع هفته بر جای گذاشت تا امروز یک میلیارد و ۸۰۵ میلیون تومان معامله شود. تارا دستی نیز با رشد ۳۰ میلیون تومانی وارد مقاومت ۸۰۰ میلیون تومانی را شکست و به ۸۱۰ میلیون تومان رسید. هایما ۸ اس نیز عملکردی شبیه به تارا داشت و وارد محدوده یک میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان شد. پیکاپ فوتون نیز چنین رشدی را از خود بر جای گذاشت.

در گروه سایپا نیز این وانت‌ها هستند که پرچم جهش نرخ را به‌دست گرفته‌اند. یک روز پس از شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، وانت زامیاد دیزل ۲۸ میلیون تومان، وانت زامیاد با موتور M۲۴ بیش از ۲۳ میلیون تومان، وانت زامیاد رادیال و وانت پادرا ۱۴ میلیون تومان، وانت زامیاد گازسوز ۱۲ میلیون تومان، وانت زامیاد گازسوز رادیال ۱۰ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ بیش از ۶ میلیون تومان گران شدند.

در بین سواری‌ها نیز خانواده شاهین بیش از هر محصول دیگری به اتفاقات اخیر خاورمیانه واکنش نشان داده است. چنانکه شاهین اتوماتیک G حدود ۱۱ میلیون و شاهین سانروف ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند.

در خانواده کوییک نیز رشد پنج میلیون تا هشت میلیون تومانی به چشم می‌خورد. البته کوییک GXL تنها یک میلیون تومان تغییر کانال داده است. سایر محصولات سایپا نیز رشد بیش از دو میلیون تومانی داشته‌اند.

البته این تغییرات در بین محصولات ایران خودرو بیشتر است و بیشتر محصولات بیش از ۱۰ میلیون تومان گران شده‌اند.

محصولات چینی درگیر تنش‌های خاورمیانه

ترکش‌های جنگ اسرائیل و حزب‌الله در بدنه بازار خودروهای مونتاژی نیز مشهود است. خودروهای چینی نیز در دام تنش‌های خاورمیانه گیر افتاده‌اند. البته در این میان فقط نام چهار محصول مشاهده می‌شود که افت نرخ را تجربه کرده‌اند. جک EJ۷ و اکستریم VX حدود ۱۰ میلیون تومان و تیگو۸ پرومکس و جک J۴ بیش از سه میلیون میلیون افت نرخ داشتند. سایر محصولات چینی نیز همان مسیر داخلی‌ها را در پیش گرفته‌اند.

ازجمله لاماری هیبریدی که ۷۰ میلیون تومان گران شد تا اکنون در بازار دو میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان نرخ بخورد. لاماری ایما نیز در این گروه ۳۵ میلیون تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند.

در گروه مدیران خودرو نیز اغلب محصولات رشد بیش از هشت میلیون تومانی را به ثبت رسانده‌اند و آریزو ۶ جی.تی به‌تنهایی ۲۷ میلیون تومان گران شده است.

افزایش قیمت‌ها در میان محصولات کرمان موتور شدیدتر است و کی.ام.سی X۵ بیش از ۴۰ میلیون تومان جهش داشته است. هیوندای اکسنت که جزو محصولات وارداتی این خودروساز است نیز ۶۰ میلیون رشد را به نام خود ثبت کرد. سایر محصولات نیز بین ۱۰ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان تغییر بها داشته‌اند.

در بین محصولات بهمن موتور نیز رسپکت با رشد ۲۹ میلیون تومانی پیشرو گرانی شد و سایر محصولات نیز پیرو آن بین پنج میلیون تا ۲۰ میلیون رشد کردند.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت روزگار خودرو هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد