روزگار خودرو گزارش می دهد

سیر تا پیاز واشر سر سیلندر خودرو + نکات کلیدی نگهداری

واشر سرسیلندر یک قطعه مهم و جدا از سیلندر است که نقش بسیار مهمی در عملکرد خودرو شما دارد. یکی از وظایف یا شاید بگوییم مهم‌ترین وظیفه واشر سر سیلندر یک خودرو کمپرس کردن موتور و عایق بندی آن است.

سیر تا پیاز واشر سر سیلندر خودرو +  نکات کلیدی نگهداری

در این مقاله می‌خواهیم این قطعه مهم و حیاتی برای خودرو را به شما معرفی کنیم. همچنین به مهم‌ترین سوالات رانندگان تازه کار درباره نحوه رفتار صحیح در مواقع بحران و جوش آوردن خودرو پاسخ بدهیم. برای این کار بهترین روش، کمک گرفتن از ذره بین روزگار خودرو است.

واشر سر سیلندر چیست؟

واشر-سرسیلندر-۴

این قطعه ما بین سیلندر و سر سیلندر قرار می‌گیرد. واشر سر سیلندر محفظه احتراق را به فضایی مختص سوختن و خروج گازها تبدیل می‌کند. همچنین اجازه ورود آب و روغن را به داخل محفظه نمی‌دهد.

جنس واشر سرسیلندر چیست؟

واشر-سرسیلندر-۳

واشر سرسیلندر نیز مانند دیگر قطعات موتور از جنسی مقاوم به گرما، حرارت بالا و فشار و ضربات زیاد ساخته می‌شود. این قطعه همچنین باید قابلیت انعطاف‌پذیری داشته باشد تا بتواند وظیفه‌ عایق‌بندی موتور و سرسیلندر را به‌خوبی انجام دهد. بنابراین آن را از ورقه‌ها یا لایه‌های فلز نرم و مواد انعطاف‌پذیر و نسوز می‌سازند. بعضی از مواد ترکیبی به کار رفته در ساخت واشر سرسیلندر عبارتند از:

آزبست- مس- فولاد

واشر نسوز- فولاد

آلومینیوم – کروم مس- واشر مقوایی نسوز یا آزبست- فولاد

آزبست نوعی پنبه نسوز است و به دلیل توان تحمل حرارت بالایی که دارد در ساخت واشر به کار می‌رود اما تحقیقات نشان می‌دهد که آزبست برای انسانها سمی است بنابراین ترجیح ما این است که از واشر آلومینیومی و مسی استفاده کنیم.

ویژگی‌های یک واشر سرسیلندر خوب چیست؟

واشر-سرسیلندر-۱۱

در گذشته تقریبا می‌توانستیم در بازار جنس با کیفیت را بیابیم. حتی شاید به راحتی می‌شد این کار را انجام داد.اما حالا متاسفانه به خیلی از دلایل نمی‌توان به هر جنسی اعتماد کرد بنابراین چند ویژگی را که هر واشری باید داشته باشد با شما در میان می‌گذاریم.

۱.تراکم پذیری

واشر وظیفه پر کردن تمام منافذ و ناصافی‌های بلوک و سر سیلندر را برعهده دارد تا این دو قطعه به طور کامل نفوذ ناپذیر شوند. این ویژگی با بستن و پیچ کردن سیلندر و سرسیلندر کامل می‌شود. واشرهای مسی از جمله واشرهایی هستند که در این مورد بسیار بهتر عمل می‌کنند و صد البته نرخ بالاتری هم دارند.

۲.ضریب حرارتی بالا

واشر درست در میانه موتور نصب می‌شود و صد البته دما و حرارت تولید شده توسط موتور به‌خصوص موتور XU۷ ( موتورهای معمولی هشت سوپاپ در پژو ۴۰۵) خیلی زیاد است. بنابراین شما به یک واشر مرغوب با قابلیت تحمل حرارت بالا نیاز دارید.

۳.مقاومت در برابر فشار

پیشرانه خودروها معمولا در وضعیت ثابت و پایدار کار می‌کنند اما ممکن است تحت شرایط خاصی دچار انبساط ناهمگون شوند که تولید فشار‌های ناگهانی می‌کند. در چنین شرایطی واشر باید بتواند این فشار‌ها را تحمل کند. بنابراین واشر سرسیلندر باید دارای مقاومت خوبی در برابر فشار باشد.

۴.قیمت مناسب

سوختن واشر سرسیلندر یکی از پر تکرار‌ترین و محتمل‌ترین خرابی‌های خودرو است. علاوه بر این باید هر باری که سر سیلندر باز می‌شود واشر نیز تعویض گردد حتی اگر نسوحته باشد. بنابراین انتخاب واشر با نرخ مناسب هم یکی دیگر از فاکتورهای لازم برای هر خودرویی است.

معایبی که باعث سوختن واشر سر سیلندر می‌شوند

واشر-سرسیلندر-۲

این اتفاق بسیار شایع است بنابراین سوختن و یا حتی نیم سوز شدن واشر عواقب بدی برای موتور خودروها و قطعات آن دارد.بعضی از رایج‌ترین عیوبی که می‌توانند باعث سوختن واشر سرسیلندر شوند عبارتند از تاب پیدا کردن سرسیلندر، ترک‌خوردگی سرسیلندر، شل بودن پیچ‌های سرسیلندر، گرم شدن بیش از اندازه موتور، اشتباه بستن پیچ‌های واشر سرسیلندر و سرسیلندر و عدم تنظیم مناسب آن‌ها.

عواملی جانبی نیز برای بروز این عیوب وجود دارند برای مثال می‌توان به خالی بودن رادیاتور خودرو و گرم شدن بیش از حد موتور در اثر بی‌آبی اشاره کرد.

اتفاقاتی که منجر به این معایب می‌شوند

واشر-سرسیلندر-۹

هر یک از معایب بالا را می‌توان به موقع تشخیص داد و از بروز یک اشکال جدی در موتور خودرو و قطعاتش جلوگیری کرد. این معایب به دلایل زیر پیش می‌آیند و منجر به سوختن واشر سر سیلندر خودروی شما می‌شوند:

کم‌شدن آب رادیاتور.

مسدود شدن مجرای عبور آب در موتور.

رسوب کردن یا نقص سیستم خنک‌کننده و فن، در نتیجه خنک‌نشدن آب رادیاتور.

نقص و خرابی ترموستات.

نقص در عملکرد واتر پمپ و گردش ناقص و نادرست آب در موتور.

تاب خوردن و به هم پیچیدن شلنگ‌های ورودی و خروجی رادیاتور.

رانندگی‌های طولانی مدت در ترافیک‌های سنگین و فشار زیاد بر موتور در فصل گرما.

روش‌های جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر

واشر-سرسیلندر-۱۰

اگر خودرو جوش آورد و تنها بودید لطفا موارد زیر را در لحظات اولیه انجام دهید تا حداقل آسیب به خودروی شما وارد شود.

۱.خودرو را در محل امن پارک کنید

۲. اگر دمای آب از ۹۰ درجه رد شده و آمپر در محدوده قرمز است به هیچ عنوان در رادیاتور را باز نکنید. این کار می‌تواند به فوران مرگ بار آب جوش و بخار با شدت بالا بیانجامد که بسیار خطرناک و ممکن است به شما آسیب بزند.

۳. آب با دمای معمولی ( سرد نباشد) را به آرامی روی رادیاتور بریزید. به خاطر داشته باشید که این حرکت را به آرامی انجام دهید تا از پاشش آب به قسمت‌های داغ موتور جلوگیری شود.

۴. رله فن‌ها را چک کنید تا مطمئن شوید که فن خنک‌کننده کار می‌کند. در این جور مواقع می‌توانید دکمه AC کولر خودرو را بزنید تا فن دور تند کولر روشن و به فرآیند خنک‌سازی کمک کند.

۵. به هیچ عنوان تا به حالت نرمال برگشتن آمپر خودرو را خاموش نکنسد. این کار کمکی به خنک کردن خودرو نمی‌کند و برعکس باعث آسیب شدیدتر به باقی قسمت‌ها می‌شود.

۶. با مکانیک سیار و یا امداد جاده‌ای تماس بگیرید.

۷. به یاد داشته باشید که همیشه و در هر حالتی حداقل ۴ لیتر آب در خودرو خود به صورت ذخیره داشته باشید.

قیمت واشر سرسیلندر

واشر-سرسیلندر-۱

در جدول زیر می‌توانید قیمت واسر سرسیلندر خودروهای موجود در ایران را ببینید:

واشرسرسیلندر

قیمت (تومان)

پژو۴۰۵ ترک

۵۰۹۰۰۰

پژو۲۰۶ تیپ ۲

۵۰۹۰۰۰

پژو ۴۰۵ مسی

۸۲۳۰۰۰

سمند ملی EF۷

۸۶۲۰۰۰

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ استیل

۸۸۲۰۰۰

ال نود

۸۸۲۰۰۰

پیکان

۲۵۴۰۰۰

 
 

 

سخن پایانی

همانطور که اشاره کردیم واشر سر سیلندر اهمیت بسیار بالایی در سلامت و درست کار کردن موتور خودرو دارد بنابراین باید سعی کنید تا جای ممکن مراقبت‌های فنی را از این قطعه حیاتی به عمل بیاوریم. مهم‌ترین نکته در انتخاب واشر هم این است که گران تر بودن نرخ یک نوع واشر از دیگری دلایل زیادی دارد. پس پیشنهاد ما این است که در صورتی که امکان مالی شما اجازه می‌دهد هرگز از واشر‌های بی‌کیفیت استفاده نکنید. در مواردی دیده شده مالکانی که با مسائل فنی خودرو نا آشنا هستند به دلیل شباهت ظاهری یکسان واشر با و بی‌کیفیت، واشر بی‌کیفیت را با تصور اینکه تفاوتی به جز نرخ ندارند انتخاب کرده‌اند و همین امر سبب شده تا آسیب‌های جبران ناپذیری به خودرویشان وارد شود.

امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشیم تا پاسخ تمامی سوال‌های شما عزیزان را داده باشیم. در هر صورت اگر تجربه‌ای در این زمینه در اختیار دارید لطفا در کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

 

ویدیوهای پیشنهادی

ارسال نظر

  • ناشناس

    سلام خوب بود دمت گرم

  • اسعد

    تمامی قطعاتی که امروزه دربازار توسط شرکتهای تولید کننده به بازا ارزه میشود غیر اطمینانی هستند حتی ایرانخودرو باید سعی کردتااجناس
    راازشرکتهای معتبر خریداری کرد هرجنسی بدل خودش رادارد ازپیچ ومهره گرفته تا لاستیک وروغن
    وقطعات حیاتی خودرو به هیچ برندی نمیشود اطمینان کرد

  • محمد عالم

    خیلی خیلی ممنونم از شما

  • ناشناس

    سلام‌‌خوب‌بود
    دمتون‌گرم